De multiriem zorgt voor de aandrijving van de dynamo, de stuurbekrachtigingpomp en aircopomp. Hij bevindt zich vaak zichtbaar aan het motorblok en is eigenlijk een moderne variant van de V-snaar.
De multiriem moet iedere 6 jaar òf iedere 160.000 km vervangen worden. Daarom wordt de multiriem, bij auto's met een distributieriem, beide riemen tegelijkertijd vervangen. Echter bij auto's met een distributieketting is dit dus niet het geval.
Het verschil tussen de v-snaar en de multiriem
Doordat de multiriem meerdere onderdelen aandrijft, is van de v-vorm nauwelijks meer iets over. Dit in verhouding tot de v-snaar. De v-snaar zoals iedereen hem kent, loopt langs de dynamo en eventueel de waterpomp om deze aan te drijven.
In veel auto's drijft de riem ook de waterpomp aan, die verantwoordelijk is voor de motorkoeling. Zonder (werkende) multiriem kunnen dus al deze onderdelen niet functioneren en kunt u in principe niet met de auto rijden. De riem wordt op zijn beurt aangedreven door de krukas van de motor.
Een multiriem zou minimaal 60.000 km mee moeten kunnen.
Een nieuwe V-snaar kost hooguit een paar tientjes, een gemiddelde multiriem ongeveer € 45. Montage kost gemiddeld een half uur, dus circa € 40.
De multiriem is alleen breder, platter en heeft geen ribbeltjes. Eens in de zoveel tijd moet een V-snaar of een multiriem vervangen worden. Dit kan verschillende oorzaken hebben, zoals een versleten geleider of dynamo, een hoge luchtvochtigheid of een v-snaar die wegens ouderdom aan vernieuwing toe is.
Onze aanbeveling is om de vervangingsintervallen van de fabrikant in acht te nemen en de V-snaar regelmatig te controleren. Als de V-snaar ouder is dan 5 jaar of meer dan 60.000 - 80.000 kilometer heeft, dan moet je hem in de gaten houden.
Tijdens het piepen wordt de riem warm, waardoor het slippen weer ophoudt. Uiteindelijk zal de riem door veel slippen uitdrogen, en doorbranden (breken). Bij langdurige 'piep periodes' is het raadzaam om de riem met geleider spanrollen te vernieuwen.
De snaar begint te slippen en te piepen. Dit wordt onder meer veroorzaakt door een gebrek aan riemspanning, dat wil zeggen dat de riem uitgerekt is of dat een bepaald riemspanningselement niet correct functioneert. Ook vocht, vet en olie op de snaar kunnen de grip verminderen en de kans op slippen vergroten.
De V snaar of multiriem kun je een beetje vergelijken met de distributieriem. Het is ook een riem die de draaiende beweging van de motor overbrengt op andere onderdelen. Het verschil is alleen dat bij de V- of multiriem de timing niet belangrijk is.
Een piepend, snerpend geluid (V-snaar of multiriem)
Hoor je bij een draaiende motor een piepend, snerpend geluid, dat vaak erger wordt als je extra gas geeft, dan heb je goede kans dat de V-snaar, tegenwoordig vaak multiriem genoemd, is versleten of loszit.
Toepassing aandrijfriemen tegenwoordig
Ook in auto's werden aandrijfriemen toegepast zoals de getande aandrijfriem die ook wel distributieriem wordt genoemd. Deze riem is echter niet van leer gemaakt maar van speciaal verstevigd rubber. Er worden tegenwoordig eigenlijk geen leren aandrijfriemen meer toegepast.
Wat is beter een distributieriem of een distributieketting: Bij een distributieriem heb je intervallen voor controle en vervanging. Dit gebeurd na een aantal kilometers of een aantal jaren. Een distributieketting is duurzamer en hoeft niet preventief vervangen te worden.
In het instructieboekje van uw auto kunt u vinden of uw auto een distributieriem of distributieketting heeft. Maar, u kunt ook onder aan deze blog een lijst vinden met automerken en types; onze distributieriem of ketting checker.
Een versleten distributieketting kan te lang worden, breken en verspringen. Als de distributieketting bij een draaiende motor verspringt of breekt, is er schade aan de motor omdat de zuigers de kleppen raken. Het is dus van het grootste belang dat u de auto tijdig laat repareren.
Signalen die wijzen op problemen met de distributieriem
Een tikkend geluid uit de motor. Op het moment dat de riem slijtage vertoont kan er een tikkend geluid uit de motor komen. Dit kan duiden op een lage oliedruk of niet de juiste hoeveelheid smeermiddel, maar dus ook op een probleem met de distributieriem.
dat deze niet te strak komt te liggen (ongeveer verticaal een cm speling) dit omdat anders de lagers van de dynamo en waterpomp te veel belast worden waardoor deze stuk kunnen gaan en zelfs bij de waterpomp lekkage kan veroorzaken.
Dynamo auto maakt gek geluid
Wanneer één van deze onderdelen afbreekt of versleten raakt, kunt u dit vaak horen als een 'vreemd geluid vanonder de motorkap'. Dit klinkt dan als een soort knarsen of schurend geluid en is meestal het gevolg vaneen versleten lager of de multiriem die niet lekker zit.
Re: motor starten zonder v-snaar/riem
edwinpol schreef: kan je de motor starten zonder v-snaar/riem? Ja, maar de dynamo, waterpomp, stuurbekrachtigingspomp e.d draaien dan niet. De ontsteking loopt dan dus op de accu, welke niet wordt opgeladen en je hebt geen koeling.
De kosten voor het laten vervangen van een distributieketting zijn afhankelijk van het model en type van uw auto. Meestal lopen ze uiteen van zo'n 700 tot 1500 euro. Goedkoper kan soms, maar 3000 euro is ook goed mogelijk, wanneer u een auto heeft waarbij het hele blok uit elkaar moet om de ketting te vervangen.
Is de V-snaar volledig gescheurd, kan de ANWB helpen en deze ter plaatse vervangen.
Riemspanning controleren
De spanning van een V-snaar kun je controleren door met je vinger op het langste gedeelte van de snaar te drukken. Als de snaar meer dan ongeveer één centimeter ingedrukt kan worden, staat hij te slap en moet gespannen worden. De multiriem controleer je door hem op een lang gedeelte te draaien.
Soorten riemen
De bekendste riem is waarschijnlijk de distributieriem. Daarnaast is er nog de V-snaar of V-riem en de multiriem. Elk van deze riemen dient een andere functie en zijn belangrijk bij het onderhoud van uw auto. Regelmatige controle van de riemen voorkomt dure reparaties.
De V-snaar meter
De breedte van een V-snaar meten kan op verschillende manieren. Eén daarvan is met een de profielmeter, een handige tool van Optibelt. Hierop staat de breedte aan de linkerkant in millimeters aangeven. Als voorbeeld zie je hier de SPZ/Z-riem en waarbij deze bij 10 millimeter blijft hangen.