2 Doelen. Nu duidelijk is waarvoor de organisatie staat (missie), welke lange termijn ambitie de organisatie heeft (visie) en de organisatie heeft bepaald hoe zij zich in de markt wil positioneren (strategie) is het toekomstbeeld geschetst.
De missie is het fundament onder de organisatie en de visie is de manier hoe je de missie handen en voeten kan geven. De meeste organisaties beschrijven in hun visiedocument ook de doelstellingen die ze willen halen, de doelstellingen die logisch voortvloeien uit de visie, ook wel de strategie genoemd.
Missie is een algemene verklaring van hoe u uw visie zult bereiken.Strategieën zijn een reeks manieren om de missie te gebruiken om de visie te bereiken . Doelen zijn verklaringen van wat er moet worden bereikt om de strategie te implementeren.
Je missie is het fundament van je organisatie, gaat over wie je in de kern bent en waar je voor staat (vandaag de dag). Een visie omschrijft waar je voor gaat richting de toekomst, je toekomstdroom.
De missie vormt de basis van waaruit de strategie en organisatiedoelen worden afgeleid. Het gaat vooral om de vragen; wie zijn we en wat doen we nu? De visie gaat over ambitie en heeft betrekking op de gewenste richting waarop geanticipeerd kan worden in de strategie.
Breed geformuleerd spreken we over strategie in termen van missie, visie, kernwaarden, doelstellingen en actieplannen. Strategie wordt soms ook alleen gezien als de aanpak om missie en visie te realiseren. Het omvat dan de kritische succesfactoren, doelstellingen, scenario's en actieplannen.
Het fundamentele doel van strategische planning is om de missie van een bedrijf af te stemmen op zijn visie. Zonder missie en visie bestaat het plan in een vacuüm, aangezien de missie het startpunt is voor planning, de visie de bestemming is en het strategische plan de routekaart is die u helpt om van het ene naar het andere te navigeren .
Strategie is de manier waarop (en het geheel van middelen waarmee) voorafgestelde doelen bereikt kunnen worden.
Onze missie bij Nike is simpel: elke atleet* ter wereld inspiratie en innovatie bieden. Dit doel vormt de inspiratie voor nieuwe technologieën, nieuwe systemen en nieuwe standaarden. Het vormt spelwijzes, wedstrijden en legendes. Het is ons voorrecht en onze verantwoordelijkheid.
In feite is het de corporate visie die de missie moet bepalen. De visie is een groter plaatje en toekomstgericht, terwijl de missie meer direct gericht is op het heden . Het is de visie die het eindspel definieert, en de missie is de routekaart die je daarheen brengt.
Een missie zegt wie je bent en wat je doet.Waar een visie vooral kijkt naar buiten en naar de toekomst, richt een missie zich vooral naar binnen, op jouw organisatie. Met een missie vertel je wat jouw bedrijf bijdraagt aan het waarmaken van je visie.
Een strategische visie, of strategische visieverklaring, is een kort document dat definieert waar de organisatie naar streeft en wat het wil bereiken in de middellange tot lange termijn toekomst . Strategische visies zijn toekomstgerichte verklaringen die de richting schetsen die een bedrijf opgaat.
Samen Beter eten bereikbaar maken.
Het levert een belangrijke bijdrage aan een gezonde levensstijl, het verbindt mensen met elkaar en draagt bij aan een beter klimaat en daarmee een duurzame samenleving. Daarom hebben wij bij Albert Heijn een missie: Samen beter eten bereikbaar maken. Voor iedereen.
Hieronder ziet u een aantal voorbeelden van deze visies: Nike: “Inspiratie en innovatie brengen naar elke atleet, overal ter wereld.''Apple: “Geweldige producten maken.”Rabobank: “Een betere bank zijn die bijdraagt aan een betere wereld.
Het verwijst naar een aantal praktijken die een bedrijf in staat stellen om zijn inputs beter te benutten door bijvoorbeeld defecten in producten te verminderen of sneller betere producten te ontwikkelen . Strategische positionering daarentegen betekent het uitvoeren van andere activiteiten dan rivalen of het uitvoeren van soortgelijke activiteiten op verschillende manieren.
Een visie is het beeld of de verwachting die een organisatie heeft van de toekomst. Visie komt van het Latijnse “videre” dat “zien, inzien, inzicht hebben” betekent. Het gaat bij het formuleren van een visie om het gezamenlijk vaststellen van een toekomstbeeld en de gedroomde positie van de organisatie daarin.
als trefwoord met bijbehorende synoniemen: strategie (zn) : plan, draaiboek, aanpak, koers, beleid, tactiek, plan de campagne.
Een strategie wordt doorgaans vertaald in een strategisch plan. Het strategisch plan bestaat uit vijf elementen, te weten visie-missie, doelstellingen, kernwaarden, KPI's (Key Performance Indicators) en beleid & verantwoordelijkheid.
Duidelijkheid: Gebruik bij het opstellen van uw strategieverklaring actiewoorden en -zinnen om uw punten effectief te illustreren . Uw verklaringen moeten beknopt en actiegericht zijn ("websitedonaties stimuleren", "evenementgedreven fondsenwerving vergroten", "jaarlijkse klantbereikprogramma's en -evenementen ontwikkelen").
De missie, ook wel mission statement genoemd, vertelt in grote lijnen wat het grotere doel van een organisatie is. Dus: wat voeg je toe aan de wereld. Interessanter wordt de vraag: wat als je er niet meer bent? Missen we dan iets?
Strategische afstemming is een proces dat ervoor zorgt dat de structuur van een organisatie, het gebruik van middelen (en de cultuur) de strategie ondersteunen .