Een misfire betekent alleen maar dat het niet gelukt is om de brandstof te ontsteken. En hoewel er bij bepaalde ECU's daadwerkelijk ontstekingsproblemen optreden, betekent deze foutcode dus niet automatisch dat de ECU defect is!
Je start met de basiszaken die primair een misfire kunnen veroorzaken: toerental, ontsteking, injectie en compressie. Dit is niet allesomvattend, maar wanneer deze in orde zijn, kun je verder met zaken zoals brandstofdruk.
Dat kan herkend worden aan een schuddende motor. Stationair draait de motor onregelmatig rond en bij het gas geven hoor je een trilling in de motor.Ook achteraan bij de uitlaat is er een ronkend geluid hoorbaar. In dit geval heeft de auto ook minder vermogen.
Via een dunne messing draad vindt er vonkoverslag plaats, waardoor het materiaal nauwkeurig kan worden gesneden. De draad wordt tijdens de bewerking afgewikkeld, waardoor de draad constant vernieuwd wordt. Er wordt gebruikt gemaakt van twee elektrodes die onder spanning staan; het werkstuk en de erodeerdraad.
Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking. Als het koelwater bruin van kleur is of de motorolie modderig is, is de cilinderkoppakking vrijwel zeker defect.
Een geel / oranje vonk betekent een zwakke ontsteking. Is niet waar. Vonkkleur bepaalt vrijwel niets. De heetste vonk is ultraviolet die we niet kunnen zien.
Zaken die wijzen op kapotte injectoren zijn; problemen bij het starten van de motor, verminderd vermogen, een hoger brandstofverbruik, een schommelend stationair toerental of een tikkend geluid van de motor.
De materiaalkosten voor een nieuwe cilinderkoppakking inclusief schroeven liggen rond de 150 – 450 euro*. Als u de hele cilinderkop moet vervangen, liggen de kosten tussen de 600 en 1.500 euro*. Dan zijn er nog de arbeidskosten, die voor dergelijk werk al snel tot 800 euro* kunnen oplopen.
De kosten om een bobine te vervangen liggen tussen de 120 en 180 euro, afhankelijk van de bobine die je nodig hebt en hoeveel arbeid er nodig is om de bobine erin te plaatsen. Het is mogelijk om de bobine zelf te vervangen, maar dit raden we af.
Moderne auto's tref je steeds vaker aan met een driecilindermotor. Vroeger werd de driecilindermotor gezien als een klein motortje geschikt voor een compacte auto, maar tegenwoordig is dat wel anders. De driecilinder is zuinig, maar ook krachtig.
U vraagt wat de oorzaak kan zijn dat een motor 'op drie cilinders loopt'. Uitgaande van een viercilinder doet er dus eentje niet mee. Er zal in die cilinder geen ontsteking zijn, geen brandstof of geen compressie. Dat is door een garage eenvoudig vast te stellen.
Het is aan te raden om de auto zoveel mogelijk te laten staan tot de reparatie. Als de bobine niet goed werkt, kun je onverbrande benzine in de katalysator krijgen. Deze kan hierdoor stuk gaan. Als je toch met de auto gaat rijden, houd de motorbelasting dan zo laag mogelijk.
De meeste bobine's zijn gemaakt om meer dan 150.000 km mee te gaan.
De meeste fabrikanten geven een levensduur van 80.000 tot 100.000 km voor bobines aan.
Over het algemeen gaan cilinderkoppakkingen ongeveer 150.000 kilometer mee – of ongeveer 10 jaar, vooral oudere auto's krijgen vaak te maken met lekkende motoren. Overigens worden cilinderkoppakkingen ook vervangen wanneer de cilinderkop om welke reden dan ook uit de auto verwijderd wordt.
Uitval van 1 cilinder kan heel veel verschillende oorzaken hebben zoals een slechte of ontbrekende ontsteking, een defect in de brandstofvoorziening of compressieverlies dankzij schade aan de kleppen, de zuiger of de cilinderwand.
U geeft aan dat er een defecte verstuiver in uw auto zit en vraagt of u hier veilig mee kunt rijden en wat de gevolgen kunnen zijn. Rijden met een defecte verstuiver kan grote motorschade tot gevolg hebben variërend van zuigerschade tot lagerschade. Het is dus zeer onverstandig om hiermee te rijden.
U dient de benzine injector reiniger aan de benzine toe te voegen voor het tanken, er word geadviseerd om elke 4000 kilometer een fles van 325ml aan de benzine toe te voegen bij vervuiling aan de injector's en verstuivers, dit herhalen tot de motor goed loopt.
85.000 km of eerder is best snel voor verstuivers.
Zwarte bougies zijn een teken van een zwakke vonk of te veel brandstof in het lucht-brandstofmengsel.
Dit is de normale situatie. Deze bougie heeft gelopen onder normale omstandigheden in een “gezonde” motor. Dankzij deze goede omstandigheden is de aanslag licht gekleurd of grijs. Dit komt overeen met de juiste benzine.
Denk echter dat je het probleem niet bij je bougies moet zoeken, maar elders: Natte bougie = geen/slechte ontbranding van het mengsel -> ophoping van benzine, nat worden van bougie => helemaal niet meer ontbranden -> natte bougie.
Als er een bobine kapot is, dan merkt u dat aan een onregelmatig lopende motor. Ook zal het motorstoringslampje in het dashboard gaan branden. Vervanging van de defecte bobine lost het probleem weer op. De Vakgarage bij u in de buurt kan de bobine van elk merk en type auto voor u controleren en vervangen.