Een Mild Hybrid kan zijn elektromotor(en) alleen gebruiken om de verbrandingsmotor tijdens het rijden te ondersteunen. De elektromotor kan de auto dus niet zelfstandig aandrijven.
Een plug-in hybride kun je wel opladen en heeft vaak een grotere accu en krachtige elektromotor, waarmee je langere afstanden volledig elektrisch kunt rijden. Een mild hybrid zit, zoals de naam al doet vermoeden, juist aan de andere kant van dat spectrum en is wat eenvoudiger dan een gewone hybride.
Daaronder zijn Ford, Kia, BMW, Volkswagen, Skoda, Fiat, Mercedes-Benz en Renault. Maar ook kleinere merken zoals Suzuki, Mazda en Volvo bieden hun nieuwe modellen met milde hybride aandrijflijn aan. Inmiddels zijn er ook al jonge occasions leverbaar met MHEV-techniek.
Dankzij de mild hybride-technologie bespaar je tot 0,4 liter brandstof per 100 gereden kilometer. Respectievelijk scoren de drie motoriseringen daarmee een gemiddeld verbruik van 5,3, 5,7 en 5,8 liter per honderd kilometer.
Een Mild Hybrid is een zogenaamd gesloten hybride systeem. De auto hoeft dus niet opgeladen te worden met een stekker. Er is een gewone verbrandingsmotor gekoppeld aan een 48 volt KERS systeem. Dit is een geïntegreerde startmotor die de verbrandingsmotor ondersteunt.
De MHEV laadt de accu op tijdens het remmen. De PHEV laadt de accu ook op tijdens het remmen én via een laadpaal. Dat is dan ook het grootste verschil tussen de hybridevormen; een stekker. Omdat de plug-in hybride volledig kan opladen via de stekker, is de PHEV zuiniger dan een brandstofauto en de MHEV.
Voordelen mild-hybrid
De voordelen van deze techniek zijn dat met gebruik van het bestaande stroomnet van de auto er toch gezorgd kan worden voor een lager brandstofverbruik. Een reductie in het verbruik van tot wel 10% is haalbaar door toepassing van deze techniek.
Een hybride of plug-in hybride motorrijtuig heeft geen apart tarief motorrijtuigenbelasting. De motorrijtuigenbelasting die u moet betalen, wordt dus op dezelfde manier berekend als voor alle andere niet-hybride motorrijtuigen.
Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Op nummer één staat deze prachtig vormgegeven Polestar 1, die een actieradius van maar liefst 124 kilometer heeft. Je kunt hem dus hoofdzakelijk als EV gebruiken. De Polestar 1 combineert een 309 pk sterke viercilinder met niet één, maar twee 231 pk sterke elektromotoren.
Hoe lang gaat een hybride auto mee? De verwachte levensduur van een hybride auto is te vergelijken met iedere andere 'normale' auto. Je mag ervan uitgaan dat je hybride auto ongeveer 15 jaar meegaat.
Plug-in hybride: belastingvoordeel
Een plug-in hybride auto heet ook wel een plug-in hybrid electric vehicle (PHEV). Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer.
De plug-in hybride combineert net als de gewone hybride een verbrandings- en elektrische motor. De herlaadbare batterij in deze wagen is echter een stuk groter en performanter. Een ritje van 30 kilometer kan volledig elektrisch verlopen. Ideaal dus om korte afstanden te overbruggen!
Bij mild hybrides (mHEV) wordt de brandstofmotor waar mogelijk geholpen door een kleine elektromotor die ook als generator dienstdoet. Als de auto stilstaat kan de brandstofmotor zichzelf uitschakelen. Als je weer gaat rijden slaat de verbrandingsmotor razendsnel aan en geeft de elektromotor ondersteuning.
Autoverzekering voor hybride auto's
Een hybride auto premie is duurder dan een auto met diesel- of benzinemotor. Er geldt een hogere aanschafprijs voor een hybride auto, en verzekeraars realiseren zich ook dat reparatiekosten hoger oplopen. Dit komt met name door de dure accu die in een elektrische of hybride auto zit.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.