De meso-omgeving, de directe omgeving van de organisatie, kan je beschrijven aan de hand van afnemers, bedrijfstak, concurrenten, distributiekolom en externe belanggroepen. – interne groepen als management, medewerkers, vrijwilligers, Raad van Bestuur.
Meso analyse (ofwel industrie analyse of sector analyse) richt zich op de bedrijfstak waar een organisatie in zit. Veel industrieën hebben industriespecifieke risico's, die niet gelden voor bedrijven buiten die bedrijfstak. Macro analyse richt zich op het bredere economische landschap.
Het niveau waarop men bezig is met het onderzoek naar of van de aarde. Bij mesoniveau is men bezig met het onderzoek betreffende bijv.. hele landen Andere niveaus van onderzoek zijn micro- en macroniveau.
Dit zijn trends die zich in een langere periode ontwikkelen en die invloed hebben op veel mensen in verschillende plekken in de wereld. Een voorbeeld is klimaatverandering. Macrotrends daarentegen zijn verbonden aan een bepaalde megatrends en hebben een kortere levensduur, denk aan zo'n 5 tot 10 jaar.
De Trendpiramide is een instrument dat helpt om trends en ontwikkelingen in kaart te brengen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in drie verschillende trendniveaus. Het onderzoeken van korte termijntrends vindt plaats op basis van een inventarisatie van concrete microtrends op het gebied van producten en diensten.
Meso (schoolniveau)
Leeromgeving op meso-niveau doet uitspraken over de plaats waar het leren plaatsvindt: op school, thuis, een andere plaats. Daarnaast betreft het uitspraken over de inrichting van de fysieke en digitale plaats van het leren.
Door het uitvoeren van de meso-analyse heb je de bedrijfstak in kaart gebracht. Hierbij heb je steeds gekeken vanuit de markt en niet vanuit jouw bedrijf. Met deze analyse heb je tevens een beeld van de distributie, de concurrentie en de afnemers.
De meso-analyse kijkt naar de transactionele omgeving van de organisatie. Deze omgeving bevindt zich weliswaar buiten de organisatie. Toch is deze wel te beïnvloeden door de transacties die plaatsvinden tussen de organisatie en die omgeving. Dit in tegenstelling tot de macro-omgeving die je niet kunt beïnvloeden.
Om de meso-omgeving in kaart te brengen en te analyseren, kun je onder andere de volgende modellen gebruiken: Vijfkrachtenmodel van Porter. Krachtenveldanalyse. ABCD-analyse.
Sociaal werkers interveniëren op drie niveaus: individuen/ huishoudens (microniveau) het collectief: groepen, wijken, gemeenschappen (mesoniveau) organisaties en beleid (macroniveau).
Meso schaal
De macro schaal eindigt waar onze ogen het opge- ven: rond de millimeter. Maar de microschaal be- gint pas bij een miljardste millimeter. Er zit een groot gebied tussen: de meso schaal. Daar valt ook veel te ontdekken en te onderzoeken.
Niveaus in het zorgschema Micro-niveau: het niveau waarop zorg verleend wordt in de klas Meso-niveau: het niveau waarop zorg verleend wordt binnen de school Macro-niveau: het niveau waarop zorg verleend wordt met behulp van specialisten buiten de school.
Onder macro (groot) vallen de hoofdbestanddelen van voeding, zoals koolhydraten, eiwitten, vetten, vocht en alcohol. Onder micro (klein) vallen vooral vitamines en mineralen. Door op deze manier een indeling te maken van de voeding die je dagelijks binnen wil krijgen, ben je vooral gericht op de inhoud.
Sociaal werkers interveniëren op drie niveaus: - individuen/ huishoudens (microniveau) - het collectief: groepen, wijken, gemeenschappen (mesoniveau) - organisaties en beleid (macroniveau) De praktijk en de methodiekontwikkeling van het sociaal werk spitsen zich vooral toe op het interveniëren op microniveau.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
macroniveau = Het niveau waarop men bezig is met het onderzoek naar of van de aarde. Bij macroniveau is men bezig met het onderzoek betreffende hele werelddelen.
Rijke leeromgeving
Diverse soorten uitnodigende materialen en activiteiten, ook m.b.t. ICT. Verschillende contexten die de nieuwsgierigheid opwekken. Ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit. Ruimte om samen te werken.
Megatrends. Megatrends zijn trends die zich gedurende een lange periode ontwikkelen. Deze trends hebben effect op het dagelijks leven van mensen in verschillende maatschappijen over de hele wereld. Een megatrend bevindt zich dus op maatschappelijk niveau.
Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangegeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld.
Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. In de economie gaat het om een ontwikkeling die een daling of groei weergeeft in een zogeheten trendlijn die neerwaarts of opwaarts loopt. Als er cijfers beschikbaar van zijn, dan kun je er trends in terugvinden.