Voorbeelden van marktonderzoek zijn: het aantal potentiële klanten, de gemiddelde besteding per gezin aan een bepaald product, het gemiddelde gebruik per gezin enzovoort.
Marktonderzoek bestaat uit het verzamelen van feedback van consumenten over je product of dienst en het verzamelen van relevante informatie over de markt. Deze informatie is onder meer wat je concurrenten doen en welke prijzen ze hanteren. Het is een essentiële stap bij het opstellen van je ondernemingsplan.
Vraag mogelijke klanten naar hun geslacht, leeftijd, locatie, inkomen, waar ze winkelen, wat hun hobby's zijn, hoeveel kinderen ze hebben en nog veel meer.
Door middel van marktonderzoek kun je informatie verzamelen van een groter deel van jouw doelgroep, zonder dat je bevooroordeeld bent zodat je bij de kern van het gedrag van je klanten kan komen. Omdat je zo een breder beeld krijgt resulteert dat in het maken van betere beslissingen voor je bedrijf.
Bij marktonderzoek wordt er informatie gezocht naar concrete markten, producten of klanten met als doel te komen tot een goede afstemming tussen vraag en aanbod. Bij marketingonderzoek wordt er informatie gezocht naar marketinginstrumenten zoals de marketingmix en de invloed die ze uitoefenen op bijvoorbeeld afnemers.
Een marktonderzoek doen helpt je om een goede voorbereiding te treffen voor de uitwerking van je product, dienst, idee of bedrijf. Te hard van stapel lopen kan funest zijn voor je business. Een marktonderzoek helpt je in kaart te brengen waar je doelgroep zit en wat je kansen in de markt zijn.
Een behoefte-onderzoek wordt op maat opgesteld. Afhankelijk van de variant die u kiest ligt de kostprijs van een evaluatie marktonderzoek tussen € 2.000 en € 6.000 exclusief BTW. We gaan hierbij uit van een uurtarief van €80,- voor een senior marktonderzoeker.
Onderzoek begint met een vraagstelling of probleemstelling. Voor vraagstelling wordt ook wel de term 'hoofdvraag' gebruikt. Je hoofdvraag kun je eventueel opdelen in deelvragen. Op basis van de belangrijkste begrippen in je vraagstelling ga je op zoek naar informatie.
Hoeveel verdient een Marktonderzoeker gemiddeld in Nederland? Een Marktonderzoeker in Nederland verdient gemiddeld € 3.325 bruto per maand.
Een markt kan een plaats zijn waar kopers en verkopers fysiek aanwezig zijn (een weekmarkt, jaarmarkt of veemarkt), maar ook meer in abstracte zin, zoals de arbeidsmarkt (banen en vacatures), geldmarkt (krediet) of de markt waarin een bedrijf zich met een bepaald product of dienst begeeft.
Een ABCD analyse is een marketingmodel waarmee inzicht wordt verkregen in de externe omgeving van een organisatie. Hierdoor worden de kansen en bedreigingen in de bedrijfstak (meso omgeving) in kaart gebracht. De letters ABCD staan voor Afnemersanalyse, Bedrijfstakanalyse, Concurrentieanalyse en Distributieanalyse.
Marktonderzoek focust zich exclusief op het verzamelen van informatie over een specifieke markt: wat is de omvang ervan, wat zijn de trends, welke behoeften en motivaties hebben de doelgroepen. Bedoeling is vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen.
Wat is marktanalyse? Marktanalyse geeft inzicht in een bepaalde markt. Dat kan de branche of sector zijn waarin een bedrijf actief is. In dat geval wil je waarschijnlijk meer weten over waar grote groepen kopers samen komen, de doelgroep van een product wellicht.
Er zijn talloze manieren van klantonderzoek doen. Denk bijvoorbeeld aan bekende methoden, zoals vragenlijsten, interviews en 'polls'. Er zijn ook minder bekende vormen. Zo kun je bijvoorbeeld focusgroepen, klantenpanels, observaties, of mystery shopping inzetten.
De marktpositie is de plaats die je als bedrijf inneemt in de markt waarin de onderneming actief is. Dit kan een bepaald segment zijn, of de keuze voor een bepaalde doelgroep binnen een grote markt. Daarnaast kan de marktpositie ook bepaald worden door te kijken naar onderscheidende producten of diensten.
Een marketingplan is onderdeel van je ondernemingsplan. Hierin beschrijf je hoe je inspeelt op je markt en hoe je je omzetdoelstellingen gaat behalen.In dit plan beschrijf je de doelgroep (de markt) en de behoefte van je potentiële klant.
Bij kwalitatief onderzoek wordt er bij respondenten diepgaand doorgevraagd naar hun mening en achterliggende overtuigingen. Er wordt diepgaand ingegaan op bijvoorbeeld verwachtingen, behoeften en drijfveren van een doelgroep.
Wat is kwalitatief marktonderzoek? Bij kwalitatief onderzoek wordt, in tegenstelling tot kwantitatief onderzoek, niet gestuurd op het verkrijgen van cijfermatige informatie, maar juist op het achterhalen van achterliggende motieven en meningen.