Dit zijn trends die zich in een langere periode ontwikkelen en die invloed hebben op veel mensen in verschillende plekken in de wereld. Een voorbeeld is klimaatverandering. Macrotrends daarentegen zijn verbonden aan een bepaalde megatrends en hebben een kortere levensduur, denk aan zo'n 5 tot 10 jaar.
Macro trends: dit zijn drijvende krachten die maatschappijbrede veranderingen teweegbrengen. Voorbeelden zijn vergrijzing, participatiemaatschappij, dematerialisering (we huren/abonneren vaker en kopen minder)
Micro-omgeving: krachten in het organisatie die van invloed zijn op het vermogen om succesvolle relaties met klanten op te bouwen. Meso-omgeving: directe omgeving van het bedrijf. Macro-omgeving: bredere maatschappelijke krachten die de markt beïnvloeden.
Megatrends. Megatrends zijn trends die zich gedurende een lange periode ontwikkelen. Deze trends hebben effect op het dagelijks leven van mensen in verschillende maatschappijen over de hele wereld. Een megatrend bevindt zich dus op maatschappelijk niveau.
Denk bij een trend niet alleen aan de nieuwste snufjes of concepten. Ook nieuwe behoeftes, filosofieën of verandering in onze normen en waarden zijn aan te duiden als trends. Trends zijn er dus in allerlei soorten en maten. Van grote maatschappelijke bewegingen tot kortlopende producttrends en abrupte hypes.
De Trendpiramide is een instrument dat helpt om trends en ontwikkelingen in kaart te brengen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in drie verschillende trendniveaus. Het onderzoeken van korte termijntrends vindt plaats op basis van een inventarisatie van concrete microtrends op het gebied van producten en diensten.
Een trend is een ontwikkeling, die voor een langere tijd een bepaalde richting opgaat. In de economie weergeeft deze ontwikkeling een daling of groei in een zogeheten trendlijn. Trends komen in alle markten voor en deze hebben één belangrijke eigenschap gemeen: ze laten sporen na in de maatschappij.
Een trend is een ontwikkeling op langere termijn naar een bepaalde richting. In de economie gaat het om een ontwikkeling die een daling of groei weergeeft in een zogeheten trendlijn die neerwaarts of opwaarts loopt. Als er cijfers beschikbaar van zijn, dan kun je er trends in terugvinden.
Het niveau waarop men bezig is met het onderzoek naar of van de aarde. Bij macroniveau is men bezig met het onderzoek betreffende hele werelddelen. Andere niveaus van onderzoek zijn micro- en mesoniveau.
Meso analyse (ofwel industrie analyse of sector analyse) richt zich op de bedrijfstak waar een organisatie in zit. Veel industrieën hebben industriespecifieke risico's, die niet gelden voor bedrijven buiten die bedrijfstak. Macro analyse richt zich op het bredere economische landschap.
Onder macro (groot) vallen de hoofdbestanddelen van voeding, zoals koolhydraten, eiwitten, vetten, vocht en alcohol. Onder micro (klein) vallen vooral vitamines en mineralen. Door op deze manier een indeling te maken van de voeding die je dagelijks binnen wil krijgen, ben je vooral gericht op de inhoud.
Het inspelen op trends of ontwikkelingen zorgt voor een goede positie ten opzichte van jouw concurrentie. Bij iedere trend of ontwikkeling kun je verwachten dat jouw concurrent hier op in gaat spelen. En je wilt zeker niet achter lopen op jouw concurrenten!
tendens (zn) : geneigdheid, hang, neiging, stemming, trend. mode (zn) : bevlieging, modeverschijnsel, rage, trend.
Een trend is een ontwikkeling van een bepaalde richting op langere termijn. Trends worden vaak aangegeven door modeontwerpers, maar kunnen ook voortkomen uit een rage waar ontwerpers dan verder op inhaken. Een trend duurt langer dan een seizoen en is altijd van invloed op het komende seizoensbeeld.
Betekenis: Trending topic
Wanneer op sociale media in korte tijd veelvuldig over een bepaald onderwerp wordt gesproken, is er sprake van een trending topic. Meestal gaat het om het gebruik op Twitter, dat op zijn homepage een top-10 toont van woorden die op dit moment relatief veel worden gebruikt in tweets.
Trends ontstaan door verandering in de tijd. Mensen en hun behoeften veranderen langzaam, de beschikbare middelen, kennis en techniek snel. Expressie van wat er leeft leidt tot gebruik van nieuwe vormen om het juiste signaal te geven.
Volg trending topics en hashtags. Volg influencers en professionals in jouw vakgebied. Veel professionals gebruiken socials als LinkedIn en Twitter om informatie op een eigen manier te delen. Het is super interessant om te zien hoe zij tegen bepaalde trends en ontwikkelingen aankijken.
Het gaat om: (1) Ongelijke kansen in het onderwijs; (2) Armoede en onzeker werk; (3) de Arbeidsmarktpositie van mensen met een migratieachtergrond; (4) Langer thuis wonen van ouderen met een zorgbehoefte; (5) Meedoen aan woningverduurzaming.
Dit jaar is het tijd voor het grotere werk, de volumineuze broek is namelijk dé trend van 2022. Zeg maar dag tegen je skinny jeans want ook dit jaar gaan we voor wijd, wijder wijdst.
Streetstyle modetrends: Lange jassen
Of je nu een afkeer hebt van leggings of niet zonder kan, één ding is zeker: de legging is anno 2022 onmisbaar in je garderobe. Het is de grotere modehuizen gelukt om het kledingstuk op een stijlvolle, maar toch casual manier te herintroduceren aan de wereld.
Geel is een opvallend vrolijke kleur die het straatbeeld vooral in de lente van 2022 zal kleuren. Verschillende ontwerpers kozen de kleur als accent of zelfs als volledige outfit in hun collecties, en hoewel een boterachtig pastelgeel de bovenhand nam, mocht het soms ook wat feller met een knallend geel.