Macro influencers behoren tot de groep influencers die een hoog aantal volgers hebben op verschillende social media kanalen. Het volgers aantal van deze influencers varieert tussen de 100.000 en 1 miljoen. Macro influencers zijn qua werkwijze vaak een stuk professioneler dan micro influencers.
Macro influencers hebben een bereik van 100.000 volgers oplopend naar één miljoen. Deze groep is professioneel en succesvol in grootschalige influencer marketing campagnes.
Een micro-influencer is iemand die invloed heeft in een bepaalde niche en daarom een specifieke doelgroep kan bereiken. Kenmerkend is dat ze vaak dezelfde soort volgers hebben met dezelfde specifieke interesses.
Meso: deze influencers bevinden zich met 25k – 75k volgers in het midden. Macro: zij hebben tussen de 75K en 200k volgers. Deze groep houdt zich fulltime bezig met het creëren van content. Sommige macro-influencers werken met een creatief team, anderen werken individueel en houden zelf het contact met hun volgers.
Nano-influencers zien zichzelf niet als influencer, het zijn 'alledaagse' mensen die hun passie over een onderwerp en/of een merk uiten op social media. Met Instagram als belangrijkste platform. En heel belangrijk: een nano-influencer heeft slechts een volgersbestand tussen de 100 en 5000 volgers.
Micro-influencer: 10.000 tot 50.000 volgers (100 tot 500 euro per post) Mid-influencer: 50.000 tot 500.000 volgers (500 tot 5.000 euro per post) Macro-influencer: 500.000 tot 1 miloen volgers (5.000 tot 10.000 euro per post) Mega-influencer: 1 miljoen + volgers (10.000 tot 1 miljoen + euro per post)
Je micro-influencer kan verschijnen onder de gebruikers die die hashtag gebruiken! Als jouw merk goed bekend is, zal het gemakkelijk zijn om te zoeken op de hashtag van jouw merk, of de hashtags die je hebt gemaakt voor je campagnes. Als je echter net je webshop hebt gelanceerd, zal het niet zo gemakkelijk zijn.
Een influencer is iemand die een groot aantal volgers heeft online (YouTube, Instagram, blog, etc.). Dit publiek luistert naar wat hij of zij zegt en neemt vaak over wat die persoon doet. Influencers gebruiken producten en diensten, waar hun volgers ook graag gebruik van willen maken.
Micro-influencers
Om een micro-influencer te zijn, heb je veel minder volgers nodig. Vaak hebben ze tussen 10.000 en 100.000 fans. Een berichtje wordt dus door een kleinere groep mensen gezien, maar voor merken is die beperkte community soms veel meer waard dan een breed publiek.
Een samenwerking met een Nederlandse micro influencer (5.000-25.000 volgers) kost gemiddeld zo'n €500,- voor een wall post op Instagram, blog of video en door- plaatsing op social mediakanalen. Eenzelfde samenwerking met macro influencers (25.000-100.000 volgers) kost je zo'n €2.500,-.
Ze twijfelen aan de waarde van influencer marketing, terwijl cijfers van de KVK een andere indruk geven: het aantal influencers in Nederland neemt toe. Het aantal influencers en vloggers dat zich heeft aangemeld bij het handelsregister is gestegen van 9 in 2016 naar bijna 1.000 in 2021.
Met een sterk communicatieplan halen we het maximale bereik uit de verschillende sociale media en komt uw merk op een originele manier in beeld bij een doelgroep van actieve jongeren. Noem ons dus gerust een 'urban influencer'. Momenteel bereiken we: +52.000 fans op Youtube.
Meso-influencers werken op kleinere schaal dan mega- en macro-influencers en hebben gemiddeld vijftig- tot honderdduizend volgers.
Zoek een influencer in de goede niche.
Zij worden ook wel micro-influencers genoemd. Ze hebben vakkennis, posten vaak of regelmatig, hebben echt contact en interactie met hun volgers en krijgen reacties bij elke post.
Influencermarketing is het betalen van influencers om je dienst of product te promoten aan hun volgers. Influencers delen verhalen over hun passie of expertise. Bijvoorbeeld op hun Instagramaccount, YouTubekanaal of blog. Daardoor kent hun doelgroep hen goed en vertrouwt het als ze iets aanbevelen.
Een influencer is een persoon die via sociale media diensten of producten aanbeveelt. Bedrijven doen beroep op 'influencer marketing' als alternatief kanaal om hun diensten of producten te promoten. Influencers ontvangen vaak producten als vergoeding voor hun aanbeveling, of ze worden ervoor betaald in geld.
Gebruik hashtags bij het plaatsen van je posts die bij de post passen. Volg accounts in dezelfde doelgroep. Repost relevante Instagram posts van grotere accounts & tag hen. Wees actief met je account op soortgelijke accounts (reageer & like)
Hij of zij kan betaald worden per klik op de advertentie of per kijker van de video. Een andere manier waarop influencers geld verdienen is via campagnes en andere samenwerkingen, op deze manier verbindt een influencer zit eenmalig of voor een langere periode aan een merk of bedrijf.
Uit onderzoek van CITE Research, gedaan onder 4000 social media gebruikers, is gebleken dat 31% van de consumenten ooit een aankoop heeft gedaan op basis van content van een influencer. Dit laat zien dat influencers dus veel invloed hebben op het aankoopproces van online consumenten.
Voordeel: meer naamsbekendheid
Het is lastig om naamsbekendheid te genereren via de traditionele kanalen. Een ander belangrijk voordeel van influencer marketing is het vergaren van naamsbekendheid. Een influencer kan sneller, oprechter en effectiever een groot aantal volgers bereiken.
De kosten van een influencer liggen meestal tussen de 200 en duizend euro per bericht. Je bent vaak beter af met een 'kleinere' micro- of meso-influencer met zo'n tienduizend tot honderdduizend trouwe fans. Een kleiner aantal betrokken volgers in een specifieke niche zal je campagne veel effectiever maken.
Wij gaan voor TikTok doorgaans uit van een gemiddelde CPM van € 10-15. Een rekenvoorbeeld: influencer X heeft 100.000 volgers en het gemiddelde bereik van de laatste 5 posts is 40.000. Met een CPM van € 10 is een TikTok post naar verwachting dus € 400,- waard.