Loopbaanoriëntatie, -ontwikkeling en –begeleiding (LOB) helpt leerlingen en studenten te ontdekken hoe zij hierin een bewuste keuze kunnen maken. Ook dragen LOB-activiteiten eraan bij om hun eigen weg te vinden in de beroepsmogelijkheden van een arbeidsmarkt die continu in beweging is.
De opdrachten uit deze categorie zorgen ervoor dat de studenten de kennis uit voorgaande opdrachten met elkaar combineren en er zo achter komen welke opleidingen zowel aansluiten bij hun voorkeuren als bij hun capaciteiten. Hierdoor kunnen de leerlingen eerste keuzes gaan maken in de richting die ze op willen.
Wat leer je? Bij LOB leren leerlingen na te denken over het vervolg van hun studie en een mogelijk beroep. Dat begint al in het tweede of derde jaar bij de keuze voor een profiel. Verder in de opleiding krijgen leerlingen te maken met de belangrijke keuze voor een vervolgopleiding.
Loopbaanoriëntatie en -begeleiding is er om jongeren te helpen ontdekken wie ze zijn en waar hun talenten en motivatie liggen, en om ze te ondersteunen bij de oriëntatie op een toekomstig beroep en passende vervolgopleiding. De VO-raad onderstreept het belang van LOB voor de toekomst van leerlingen.
Er zijn vijf loopbaancompetenties (kwaliteitenreflectie, motieven reflectie, werkexploratie, loopbaanzelfsturing en netwerken) welke jongeren in kunnen zetten bij het vormgeven van hun loopbaan.
Het doel van loopbaanontwikkeling- en begeleiding (LOB) is om leerlingen en studenten meer zicht te geven op hun kwaliteiten en mogelijkheden, zodat ze zelf hun (studie)loopbaan vorm kunnen geven. Ook het aanleren van vaardigheden om de (studie)loopbaan te kunnen bijsturen is een belangrijk onderdeel van LOB geworden.
Sporten (zoals voetbal, basketbal, yoga, zwemmen, hardlopen, capoeira) Creatieve activiteiten (zoals schilderen, tekenen, dansen, muziek maken) Sociale activiteiten (zoals uitgaan met vrienden, spelletjesavonden, barbecueën, picknicken) Reizen en het verkennen van nieuwe plaatsen.
Alle leerlingen moeten aan de slag met LOB, maar wel op een manier die past bij hun interesses. Deze handreiking is bedoeld als hulpmiddel om van het examenprogramma LOB een onderwijsprogramma te maken. De handreiking biedt informatie en voorbeelden.
Jij loopt in een rechte lijn achter de bal aan en moet eerst om de bal heen lopen voordat je hem terug kunt slaan. Het gebeurt nog vaak dat spelers te snel denken dat ze de bal niet kunnen smashen omdat deze te hoog is. Probeer het de volgende keer toch te doen. Een smash hoeft niet direct af te zijn.
Wat zijn LOB-lessen? LOB staat voor loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Tijdens de LOB-lessen helpt de docent leerlingen bij het maken van belangrijke keuzes. Om te beginnen met de keuze voor het profiel in de tweede of derde klas van het vmbo of de havo.
Met het LOB-dossier leren leerlingen op systematische wijze om te gaan met loopbaancompetenties en maken zij hun eigen loopbaanontwikkeling inzichtelijk voor zichzelf, docenten en mentoren. Met het LOB-dossier in Mijn Leeromgeving kun je dit proces op een efficiënte manier begeleiden en inzichtelijk maken.
GRIP LOB Portfolio is een flexibel digitaal portfolio. Vakdocenten, loopbaanbegeleiders en studenten beschikken met dit instrument over een gebruiksvriendelijke digitaal Portfolio voor elk onderdeel binnen het middelbaar beroepsonderwijs (MBO).
Onder Loopbaanoriëntatie, -ontwikkeling en –begeleiding (LOB) verstaan we het geheel van begeleiding en activiteiten waarmee de school studenten tijdens hun opleiding ondersteunt bij het leren maken van loopbaan- en studiekeuzes.
Loopbaanontwikkeling en -begeleiding (LOB) is bedoeld om leerlingen en studenten meer zicht te geven op hun kwaliteiten en mogelijkheden zodat ze zelf hun (studie)loopbaan kunnen vormgeven.
Een zinvolle dagbesteding verwijst naar activiteiten die betekenisvol, bevredigend en nuttig zijn voor de cliënt. Het gaat om het vinden van bezigheden die voldoening geven, een gevoel van doel en richting bieden, en het algehele welzijn verbeteren.
LOB is de afkorting van loopbaanoriëntatie en -begeleiding. Dit is een vast onderdeel van het onderwijsprogramma van het vmbo, de havo en het vwo. Het doel van LOB is om jongeren te helpen bij het maken van een paar belangrijke keuzes. Bijvoorbeeld de profielkeuze in de derde klas van de middelbare school.
Dat doen ze aan de hand van vijf loopbaancompetenties: kwaliteitenreflectie, motievenreflectie, werkexploratie, loopbaansturing en netwerken. Deze competenties komen veelvuldig aan bod in Focus.
Droomloopbaan is een professionele leergemeenschap waarbij we van en met elkaar leren. Alle opdrachten/activiteiten zijn van alle scholen te zien (en te gebruiken), evenals alle visies op LOB en de LOB-beleidsplannen. Droomloopbaan biedt een compleet platform voor de integrale leerlingbegeleiding.
Flexibel wordt wel een competentie genoemd. Ik noem het een kernkwaliteit of persoonlijke eigenschap. Ben jij flexibel? Dan heb jij het vermogen om je snel aan te passen aan bepaalde situaties.
Wat zijn voorbeelden van competenties? Denk aan doorzettingsvermogen, creativiteit of enthousiasme. Een ander voorbeeld van een persoonlijke competentie is integriteit. Je bent eerlijk, oprecht en betrouwbaar.