Kwalitatieve onderzoekers gaan dieper in op het onderwerp om zo informatie te verzamelen over de beweegredenen, redeneringen en houdingen van mensen. Kwalitatieve benaderingen geven dieper inzicht in uw onderzoeksvragen, maar de resultaten zijn soms moeilijker te analyseren.
Kwalitatieve onderzoeksbenaderingen
Kwalitatief onderzoek wordt gebruikt om te begrijpen hoe mensen de wereld ervaren. Er zijn veel kwalitatieve onderzoeksmethoden met verschillende eigenschappen, maar over het algemeen zijn de methoden flexibel en ligt de focus op het interpreteren van data.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur. In een wetenschappelijke context betekent het woord 'kwantificatie' dan ook 'de handeling van het meten en tellen'.
Kwalitatief betekent oorspronkelijk: 'de kwaliteit betreffend', 'als het om de kwaliteit gaat'. Dat is een neutrale betekenis: de kwaliteit kan goed, maar ook slecht zijn. Het woord dat weergeeft wát de kwaliteit was, komt erachter: kwalitatief hoogwaardig, kwalitatief teleurstellend, enz.
Voor kwalitatief onderzoek bestaan de methodes vooral uit observeren en het stellen van open vragen. Afhankelijk van de gekozen methode kan dit schriftelijk of digitaal plaatsvinden. Een andere methode is literatuuronderzoek, waarbij resultaten uit andermans onderzoeken worden geanalyseerd.
Kwalitatieve resultaten worden meestal weergegeven in woorden. Bij kwalitatieve data zoek je naar patronen die de basis vormen van je uiteindelijke analyse. De resultaten van kwalitatief onderzoek worden vaak beschreven met woorden en soms ondersteund door tabellen, grafieken of afbeeldingen.
Wat is het verschil tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek? Kwantitatief onderzoek heeft betrekking op getallen en statistiek, terwijl kwalitatief onderzoek over woorden en betekenissen gaat.
Kwalitatieve onderzoeksvragen beginnen doorgaans met 'hoe' of 'waarom'; Het is tijdrovend; De participantengroep is klein, maar wel hoogst representatief; De onderzoeker neemt vaak actief deel aan de onderzoeksmethode.
Er worden gewoonlijk verschillende soorten kwalitatieve onderzoeksmethoden gebruikt, zoals diepte-interviews, focusgroepen, etnografisch onderzoek, inhoudsanalyse en casestudy-onderzoek.
Kwalitatief onderzoek is onderzoek waarbij wordt gekeken naar de waarnemingen en achterliggende overtuigingen van mensen. Het is onderzoek dat wordt gehouden om bestaande en nieuwe theorieën te onderbouwen, aan te vullen, uit te werken, toe te passen of tegen te spreken.
Kwantitatief onderzoek betekent dat methoden worden ingezet waarmee numerieke gegevens (gegevens uitgedrukt in getallen) worden verzameld. Er wordt gebruik gemaakt van gestructureerde methoden, zoals een enquête.
Kwantitatieve doelstellingen zijn bijvoorbeeld omzet(groei), marktaandeel, margegroei, aantal klantbezoeken, nieuwe klanten, nieuwe orders, enz. En kwalitatieve doelstellingen zijn o.a. klanttevredenheid, naamsbekendheid en grotere leverbetrouwbaarheid.
Bij kwantitatieve resultaten (uit enquêtes en/of experimenten) heb je cijfermatige gegevens verzameld. Bespreek de uitkomsten, gemiddelden en metingen die bij elke deelvraag relevant zijn om deze te beantwoorden.
De kwalitatieve aspecten (zie kader) betreffen een afwijkend risicoprofiel bij de klant waardoor de gehanteerde percentages wellicht naar beneden moeten worden bijgesteld. Belangrijk is dat de accountant een inschatting maakt wanneer de economische beslissingen van de gebruiker(s) beïnvloed kunnen worden.
Een thematische analyse (thematic analysis) kan worden gebruikt om kwalitatieve data te analyseren. De methode wordt meestal toegepast op een reeks teksten, zoals interviewtranscripten. De onderzoeker analyseert de gegevens nauwkeurig om gemeenschappelijke of overkoepelende thema's, ideeën en patronen te identificeren.
Fenomenologisch onderzoek beoogt een verschijnsel te beschrijven zoals mensen het in hun dagelijks leven ervaren. De 'geleefde ervaring', dat wil zeggen hoe mensen een situatie of verschijnsel ervaren en er betekenis aan geven, staat centraal in het onderzoek.
Kwalitatief onderzoek is elke vorm van informatieverzameling die gericht is op beschrijven en niet op voorspellen, zoals het geval is bij kwantitatief onderzoek. Kwalitatieve enquêtes worden meestal gebruikt om een hypothese op te stellen, die vervolgens wordt getoetst door middel van kwantitatief onderzoek.
1.4 Dataverzamelingsmethoden
Er zijn veel manieren om data te verzamelen bij kwalitatief onderzoek. De meest gebruikte methoden zijn participerende observatie, interviewen en het verzamelen en analyseren van documenten.
Voorbeelden van kwalitatieve onderzoeksdesigns zijn: overtuigingen van een bepaalde groep begrijpen door hen te ondervragen; een specifieke cultuur doorgronden door mensen binnen deze cultuur te observeren; meningen over een bepaald beleid achterhalen via een focusgroep.
Bij kwantitatief onderzoek verzamel en analyseer je numerieke data. Je kunt dit type onderzoek gebruiken om patronen en gemiddelden te vinden, voorspellingen te doen, causale relaties te achterhalen en om resultaten te generaliseren naar grotere populaties.
Bij kwalitatief onderzoek heb je geen grote steekproef nodig, maar je wilt natuurlijk wel dat je resultaten betrouwbaar en valide zijn. Vaak zie je bij kwalitatief onderzoek dat er 12, 15 of maximaal 20 respondenten worden benaderd voor het onderzoek.
Kwantitatieve variabelen zijn variabelen die je kunt uitdrukken in een getal. Denk daarbij aan dingen als "gewicht", "lengte" en "temperatuur" enz. Kwalitatieve variabelen zijn variabelen die je niet uit kunt drukken in een getal. Denk daarbij aan geslacht, haarkleur, hobby.
In aantal. Met betrekking tot de hoeveelheid.