Koude bougies worden toegepast om overmatige afbrand van de elektrode of vroegtijdig ontsteken te voorkomen. Deze situatie kan voorkomen als van de motor hoge vermogens worden gevraagd zoals bij snel rijden, sterke stijgingen en het trekken van zware lasten.
Bij het rijden op LPG kun je kiezen voor het monteren van koudere bougies. De verbrandingswarmte bij het rijden op LPG is hoger dan bij benzine, koudere bougies kunnen deze warmte beter afvoeren en mogelijk de motorprestaties bevorderen.
Een hoger getal (bv 9) betekend dat het een warme bougie is, een warme bougie kan de warmte beter afvoeren waardoor hij koeler blijft. Een lager getal (bv 5) betekend dat het een koude bougie is, deze zal dus eerder heet (of heter) worden omdat die de hitte slechter kan afvoeren.
Wordt de bougie te heet, kan dit leiden tot voortijdige en ongecontroleerde ontbranding. Dit wordt ook wel pingelen of kloppen genoemd. De bougie krijgt in zo'n geval het karakter van een gloeibougie in een diesel. Dit kan gebeuren vanaf 850 graden Celsius.
Een warmere bougie kan vergeleken met een koudere bougie veel minder warmte afgeven aan de cilinderkop. Als de temperatuur van de elektrode te hoog is dan zal de brandstof op de elektrode te snel verdampen. Dit resulteert in een te hoge compressie en te vroege ontsteking van het brandstof/lucht mengsel.
Koffiebruin en schoon
Zo moet je bougie eruit zien. Koffiebruin. Dit duid op een goed mengsel en goedeonsteking! Je bougie moet er in grote lijnen zo uit zien!
U kunt aan de hand van de kleur bovenop de bougie controleren of de verbranding van de motor goed is. De beste verbranding kunt u herkennen aan een Koffiebruin/melk kleur. Roetaanslag duidt op een lage compressiedruk, slechte verbranding of een te rijk mengsel.
Gebruik je een te warme bougie dan kan er op den duur een gat in zuiger komen. Ook dan is de vonk niet goed. Vandaar dat men alles heeft geprobeerd en gemaakt men een diversiteit aan materialen.
Kosten bougies vervangen
Maar, het is goed om te weten dat dit niet de meest kostbare vervanging is. Het laten vervangen zal bij een garage vaak tussen de € 100 en € 200 kosten. Hoeveel dit daadwerkelijk kost is afhankelijk van het type auto dat u heeft en het type bougie.
Een gemiddelde (nieuwe) set bougies moet ongeveer 50.000 kilometer mee gaan. Bougies van edelmetaal gaan vaak ook nog wel 75.000 kilometer mee. Het is verstandig om bougies te vervangen na 50.000 tot 60.000 kilometer.
Deze 'R' betekend resistor, weerstand. En deze weerstand wordt geplaats om minder storing te veroorzaken in dingen als transistor-radio's.
Warmtegraad: Het is belangrijk dat de centrale elektrode de juiste temperatuur heeft. Als de temperatuur te laag is, vervuilt de bougie en zal de vonk niet zo goed overspringen. De temperatuur mag ook niet te hoog worden, want dan gaat hij gloeien waardoor het mengsel al ontbrand wordt voordat de vonk plaatsvindt.
“Iridium is een zeer slijtvast metaal, zes keer harder dan platina. Met een zeer hoog smeltpunt van 2450 0C is de vonkerosie minimaal. Daardoor gaan de IX-bougies veel langer mee dan gewone nikkel bougies.
De meeste bougies werken het best tussen 400 en 700 graden. Onder deze temperatuur zal er roetvorming plaatsvinden op de bougie. Boven deze temperatuur zullen de elektrodes erg slijten. Als de warmtegraad te hoog is kan de warmte niet snel genoeg afgevoerd worden.
Gaat de standaard bougie gemiddeld tussen de 15.000 en 30.000 kilometer mee, zo gaat een longlife bougie gemakkelijk 60.000 kilometer of wel meer mee.
Bougiekabels zijn belangrijke onderdelen van de auto. Ze hebben grote invloed op de prestaties van de motor omdat de stroom door de kabels wordt geleid. Door de jaren heen zijn bougiekabels verbeterd, tegenwoordig kunnen de bougiekabels wel 25.000 tot 100.000 kilometer mee.
Sport bougies en bougiekabels
Bovendien heeft de bougie slechts 5 Volt spanning nodig, terwijl de meeste gloeibougies 10 tot 12 Volt gebruiken. Het is daarmee een bougie die zorgt voor een razendsnelle en milieuvriendelijke start.
Met het juiste gereedschap is de vervanging van bougies ook voor doe-het-zelvers meestal geen probleem. Treden er toch problemen op, kan men zich eventueel met de vuistregels behelpen, maar let er wel op dat dit geen optimale oplossing is.
Zwarte bougies is teveel benzine of te weinig zuurstof... of ingeval van originele W* te hoog olie nivo.
11.1 SCHADE AAN DE BOUGIE Een dikke ouderwetse bougie zet je met zo'n 25 à 35 Nm vast, maar als je dat bij een moderne bougie zal doen, dan heb je grote kans dat het keramisch gedeelte onder de kraag gaat scheuren. Dat zie je niet aan de buitenkant, want de kraag zit achter het metalen gedeelte.
Je begint met een check van de kleur van je bougie nadat je een eind volgas hebt gereden. Aan de kleur van je bougie kun je namelijk aflezen hoe de verbranding van je gassen is. Is de kleur lichtgrijs tot grijs; dan is de sproeier te klein. Is de kleur zwart dan is de sproeier te groot.
Let er dan op of je een 2-takt of 4-takt bougie nodig hebt. Hier zit namelijk een groot verschil in. De verkeerde bougie werkt vaak niet en kan bovendien schade aan de cilinderkop aanrichten omdat de schacht te lang is of het schroefdraad anders is. Een 4-takt bougie gebruik je bij een 4-takt brommer of scooter.
Bougies voor Gilera Citta
Heeft u een standaard cilinder dan wordt meestal een bougie met hittegraad 6 of 7 gebruikt. Heeft u een opgevoerde scooter neem dan een scooter bougie hittegraad 8 of bougie scooter hittegraad 9.