Wat is een klantenonderzoek?

Een klantenonderzoek (of klanttevredenheidsonderzoek) is onderzoek naar de wensen, verwachtingen en ervaringen van klanten. Hoe tevreden zijn zij? Welke zaken kan een organisatie verbeteren of moet het juist vasthouden? Een goed opgezet klantenonderzoek levert belangrijke stuurinformatie op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op managementsite.nl

Hoe doe je een klantenonderzoek?

Er zijn talloze manieren van klantonderzoek doen. Denk bijvoorbeeld aan bekende methoden, zoals vragenlijsten, interviews en 'polls'. Er zijn ook minder bekende vormen. Zo kun je bijvoorbeeld focusgroepen, klantenpanels, observaties, of mystery shopping inzetten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op pappenheimers.com

Waarom een klantonderzoek?

Een klantenonderzoek geeft inzicht in waarom klanten klant bij je zijn, wat zij van jouw organisatie verwachten, hoe goed jullie aan deze verwachtingen voldoen en hoe jullie de relatie met klanten kunnen verstevigen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op customeyes.nl

Wat is het doel van een klanttevredenheidsonderzoek?

Met een klanttevredenheidsonderzoek stel je vast wat klanten verwachten en hoe tevreden en loyaal zij zijn. Deze informatie is noodzakelijk om erachter te komen hoe jouw klantenkring tegenover jouw organisatie staat. Het ontdekken van deze positie is pas een eerste stap.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op integron.nl

Wat voor soort klanttevredenheidsonderzoeken zijn er?

De meest gebruikte methodes voor een klanttevredenheidsonderzoek zijn online onderzoek bij consumenten, telefonisch onderzoek bij zakelijke dienstverleners en schriftelijk onderzoek bij oudere patiënten of consumenten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op markteffect.nl

Wat is een intern klantenonderzoek?

16 gerelateerde vragen gevonden

Hoe voer je een klanttevredenheidsonderzoek uit?

  1. Tevredenheidsonderzoek vraagt een goede voorbereiding. ...
  2. Bepaal het doel van het onderzoek. ...
  3. Bepaal de juiste belanghebbenden. ...
  4. Kies de juiste onderzoeksmethode. ...
  5. Zorg voor betrouwbare respons. ...
  6. Het opstellen van een effectieve vragenlijst. ...
  7. Communicatie over het onderzoek. ...
  8. Uitvoering van het onderzoek.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op effectory.com

Is een klanttevredenheidsonderzoek verplicht?

Is een MTO wettelijk verplicht? Wees gerust, er staat nergens in een wet beschreven dat een medewerkerstevredenheidsonderzoek verplicht is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op everybodyfrank.com

Welke vragen stel je bij een klanttevredenheidsonderzoek?

Negen vragen die je in je klanttevredenheidsonderzoek kunt opnemen
  1. Hoe tevreden was je met je ervaring vandaag? ...
  2. Hoe waarschijnlijk is het dat je ons aan een vriend, collega of relatie aanbeveelt? ...
  3. Hoe eenvoudig kun je door onze website navigeren? ...
  4. Was alles wat je vandaag zocht, op voorraad?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op tendenz.nl

Wat analyseer je met een klanttevredenheidsonderzoek?

In een klanttevredenheidsonderzoek verzamel je feedback van klanten om elke fase van de customer journey te beoordelen. Zo wil je ontdekken wat klanten van de producten en diensten vinden, maar ook hoe ze de verkoop- en marketingstrategie ervaren en hoe de dienstverlening van de medewerkers verliep.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.indeed.com

Wat kost een klanttevredenheidsonderzoek?

De meeste klanttevredenheidsonderzoeken die wij uitvoeren kosten tussen de € 1.500 en de € 5.000 exclusief BTW.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op marktonderzoekbureaumolgo.nl

Wat staat er in een Klantanalyse?

Met een klantprofiel analyse segmenteer je klanten in groepen op basis van specifieke kenmerken. Hierbij kun je denken aan regio, branche, budget en bedrijfsgrootte. Het is een beschrijving van alle kenmerken van een klant die nuttig zijn om te weten bij de communicatie met die klant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op exsell.nl

Wat is klantonderzoek SNS?

Als bank doen we onderzoek naar onze klanten. We doen dat bijvoorbeeld door de identiteit van klanten te controleren en onderzoek te doen naar verdachte betalingen. Zo voorkomen we financiële criminaliteit. En dragen we bij aan een veilig en stabiel financieel stelsel.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op snsbank.nl

Wat voor soort onderzoek is een vragenlijst?

Enquêteren (kwantitatief onderzoek) is een goede methode om informatie te verzamelen voor het beschrijven van een studiepopulatie die groter is dan direct te observeren is. Hiervoor wordt een deel van de studiepopulatie benaderd die representatief is voor de gehele studiepopulatie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rug.nl

Hoe start je een klanttevredenheidsonderzoek?

Enkele gangbare onderwerpen van een klanttevredenheidsonderzoek zijn:
  1. Concurrentiepositie van het bedrijf.
  2. Waardering van producten/ diensten.
  3. Kwaliteitsperceptie van producten/ diensten.
  4. Prijs-kwaliteitverhouding van producten/ diensten.
  5. Communicatie vanuit het bedrijf en levering van producten.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op allesovermarktonderzoek.nl

Welke vragen stel je in een marktonderzoek?

Voorbeeld enquêtevragen marktonderzoek
  • Demografische vragen – dit zijn vragen over de achtergrond van de respondent, zoals leeftijd, geslacht, inkomen, opleidingsniveau en woonplaats.
  • Attitudevragen – deze vragen onderzoeken de houding van de respondent ten opzichte van een bepaald product, merk of onderwerp.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op marketresponse.nl

Welke drie vragen stel je om de doelgroep te vinden?

Bepaal je B2B doelgroep met deze 8 vragen:
  • Binnen welke regio is de doelgroep te vinden? ...
  • Richt je product/dienst zich op kleine of grote bedrijven of allebei?
  • Binnen welke branche bevindt je doelgroep zich?
  • Via welke kanalen kun je je doelgroep het beste bereiken?

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ipsis.nl

Is klanttevredenheid een KPI?

De klanttevredenheid is een van de vele Key Performance Indicators (KPI's) die publieke of private ondernemingen met of zonder winstoogmerk gebruiken als meetinstrument. De KPI voor klanttevredenheid is van essentieel belang: verbeter de KPI en u verbetert de gezondheid van uw bedrijf.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.surveymonkey.com

Hoe vaak klanttevredenheidsonderzoek?

De frequentie van meten verschilt per kwaliteitskader en contract. Meestal is dit 1x per 2 of 3 jaar. Er zijn verschillende methoden om de tevredenheid van cliënten te meten. In de kwaliteitskaders is vaak opgenomen welke methode je moet hanteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bvkz.nl

Hoe stel je een goede vragenlijst op?

Enquête opstellen – 14 tips voor goede enquêtevragen
  1. Baseer je enquête op theorie. ...
  2. Wees zuinig met open enquêtevragen. ...
  3. Gebruik niet te veel vaktermen en moeilijke woorden. ...
  4. Vermijd onduidelijke enquêtevragen. ...
  5. Vermijd sturende enquêtevragen. ...
  6. Vermijd sturende antwoordmogelijkheden. ...
  7. Maak gebruik van antwoordschalen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op studiemeesters.nl

Wat maakt een goede vragenlijst?

Waar voldoen goede vragen aan? Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op onderzoekdoen.nl

Wat is de klantvraag?

Een klantvraag is een directe uiting die een klant als middel inzet om een onderliggende behoefte te vervullen. Vaak is men zich niet bewust van deze behoefte. Juist in het proces van bewustwording van behoeftes liggen kansen voor organisaties; hier ontstaat klantwaarde.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op bureautromp.nl

Waarom Clientervaringsonderzoek?

Een cliëntervaringsonderzoek is een verplicht onderzoek dat gemeenten en zorgaanbieders houden onder hun cliënten om een compleet beeld te krijgen van vaste thema's zoals toegang, kwaliteit en ervaren effect.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ervaringwijzer.nl

Is een MTO verplicht?

In Nederland is een MTO niet wettelijk verplicht gesteld voor werkgevers. Werkgevers zijn vrij om zelf te bepalen of zij een medewerkersonderzoek willen uitvoeren of niet.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mar-research.nl

Waarom een medewerkersonderzoek?

Waarom is een medewerkersonderzoek belangrijk? Betrokken medewerkers. Met een medewerkersonderzoek laat je zien dat je de stem van je medewerkers belangrijk vindt. Medewerkers voelen zich hierdoor gehoord en betrokken.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op greatplacetowork.nl

Wat maakt een klant tevreden?

Klanttevredenheid gaat over de mate waarin je voldoet aan de verwachtingen die klanten hebben. Deze verwachtingen worden gevoed door zowel persoonlijke voorkeuren, als omgevingsfactoren. Zoals bepaalde situaties waarin klanten zich bevinden. Daarnaast spelen gemak en toegankelijkheid ook een belangrijke rol.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op waardevolklantbeleid.com

Populaire vragen

Volgende artikel  
Waar vaart de Waterbus?