Kerncompetenties zijn de competenties van een gegadigde of inschrijver die de aanbesteder van essentieel belang acht voor de correcte uitvoering van de opdracht. Deze kunnen worden vertaald in geschiktheidseisen (artikel 2.90 Aw 2012).
Kerncompetenties zijn competenties die men verwacht van alle medewerkers, ongeacht hun functie. Kerncompetenties zijn afhankelijk van waar de organisatie voor wil staan. Ze zijn vaak de directe vertaling van de missie en de visie van de organisatie.
Kerncompetenties zijn essentieel voor het succes van een organisatie op de lange termijn en vormen de basis voor het ontwikkelen van nieuwe producten, diensten en strategieën. Het ontwikkelen en behouden van kerncompetenties vereist vaak aanzienlijke investeringen in menselijke middelen, technologie en infrastructuur.
Persoonlijke kwaliteiten, kennis en vaardigheden, competenties, de cultural en team fit en ambitie. Dat zijn voor meer dan de helft van de Nederlandse leidinggevenden de belangrijkste selectiecriteria waarmee ze beoordelen of een talent in aanmerking komt voor een functie in de organisatie.
Een aanbesteding is de procedure waarbij een opdrachtgever bekendmaakt dat hij een opdracht wil laten uitvoeren en bedrijven vraagt om een offerte in te dienen. In die offertes staat onder andere welke prijs het bedrijf voor de uitvoering van de opdracht vraagt.
Wat zijn de drempelbedragen voor onderhandse aanbestedingen? De exacte drempelbedragen kunt u vinden in dit document, maar kort samengevat: het drempelbedrag voor werken is €5.350.000.Het drempelbedrag voor leveringen en diensten is €214.000.
Voorbeelden waarop selectiecriteria gesteld mogen worden zijn: financiële draagkracht, beroepsbekwaamheid, de grootte van de onderneming, enzovoort.
Verschil tussen gunningscriteria en selectiecriteria
Selectiecriteria hebben betrekking op de inschrijver en hebben als doel om inschrijvers die doorgaan naar de gunningsfase te beperken. Gunningscriteria hebben daarentegen betrekking op het voorwerp van de opdracht en dus op de inschrijving.
Betekenis objectieve (harde) selectiecriteria
Objectieve selectiecriteria zijn (harde) functie-eisen die meetbaar en controleerbaar zijn op basis van het cv. Harde of objectieve selectiecriteria waar vaak op geselecteerd wordt zijn opleidingsniveau en aantal jaren werkervaring.
Een kerncompetentie:
levert de klant een duidelijke, schaarse en waarneembare meerwaarde. is niet gelokaliseerd in, of eigendom van, een enkele eenheid binnen de organisatie. geeft een exclusief, moeilijk te imiteren concurrentievoordeel. is simultaan toe te passen in allerlei activiteiten.
Competenties zijn al jouw vaardigheden en kwaliteiten om goed te functioneren op werk. Dit zijn dus de onderdelen waar je goed in bent, waarmee je je onderscheidt en waarmee je kan aantonen dat je geschikt bent voor een bepaalde functie.
Eigenschappen zijn kenmerken die je karakter beschrijven. Vaardigheden zijn taken en activiteiten die je nodig hebt om een functie goed uit te kunnen voeren. Een competentie is een verzameling van kennis, ervaring, vaardigheid en talent.
Het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) is een verplicht Europees standaardformulier waarmee ondernemingen een eigen verklaring afleggen over hun financiën, hun bekwaamheden en geschiktheid voor een bepaalde opdracht.
Het gaat om specifiek benoemde gronden, waaronder faillissement ernstige beroepsfout, prestaties uit het verleden (past performance) en het afgeven van valse verklaringen. Dit zijn gronden waarop uitsluiting mogelijk is. Indien men deze gronden wil toepassen, dient dit duidelijk in de aanbestedingsstukken te staan.
Uitsluitingsgronden zijn bedoeld om niet integere bedrijven uit te sluiten. Bedrijven die bijvoorbeeld een ambtenaar hebben omgekocht moeten uitgesloten worden. Maar ook een bedrijf dat zijn belastingen niet betaald heeft kan van verdere deelname aan de procedure uitgesloten worden.
Geschiktheidseisen: voor het toetsen van de geschiktheid van gegadigden of inschrijvers en. Selectiecriteria: wensen voor het beperken van het aantal gegadigden.
Een selectieleidraad beschrijft de procedure voor het aanmelden en beoordelen van potentiële aanbieders (gegadigden). Bij de niet–openbare procedure (en andere procedures met voorafgaande selectie) stelt u in ieder geval de selectieleidraad beschikbaar.
Regelmatig doet de vraag zich voor hoe een aanbestedende dienst verder moet wanneer een aanbesteding is mislukt. Met mislukt wordt dan bedoeld dat de aanbestedende dienst geen of geen geschikte inschrijvingen heeft gehad.
Wat is het verschil tussen een tender en een aanbesteding? Een aanbesteding is een opdracht van een overheidsinstelling. Deze instelling volgt de voorgeschreven wettelijke procedures. De term tender wordt meer bij opdrachten gebruikt van commerciële organisaties.