Frustratie-agressie is een van de meest voorkomende vormen van agressie. Het ontstaat door een opeenstapeling van irritaties en negatieve ervaringen. Uiteindelijk zorgt dit voor een uitbarsting van emoties. Frustratie-agressie is daarom ook niet gericht aan jou: het is woede die iemand richt op zichzelf.
Frustratie agressie wordt gekenmerkt door snel oplopende emoties, zoals boosheid, woede, onmacht of paniek. Deze emotie wordt veroorzaakt door een negatieve verrassing, teleurstelling of een moeilijke situatie.
Frustratie en irritatie herkennen
Overstuur raken van foutjes en bij geheugenproblemen. Huilbuien om schijnbaar onbelangrijke zaken. Zichzelf verdedigen en anderen de schuld geven. Snauwen en vaak chagrijnig zijn.
Agressie is een vorm van gedrag waarbij iemand opzettelijk schade wil toebrengen aan zichzelf, anderen of de omgeving. Dit kan met woorden of daden zijn en varieert van mild tot extreem gewelddadig. Voorbeelden van agressief gedrag zijn schelden, intimideren, bedreigen, saboteren, slaan en zelfs geweld met wapens.
Meestal ligt de aanleiding voor frustratieagressie in regels, afspraken, begrenzing of gedragscorrectie. De agressie kan gericht zijn tegen jou als persoon. Maar even goed krijg je de agressie over je heen omdat jij het systeem, de instelling, de regelgeving of de autoriteit vertegenwoordigt.
Agressie kan heel wat verschillende oorzaken hebben. Het kan bijvoorbeeld zijn dat de agressor heel bewust iets van je gedaan wil krijgen. Ook drugs, alcohol of medicatie kunnen leiden tot agressie. Of het kan ontstaan vanuit een gevoel van onmacht, uit frustratie.
In de training behandelen we de vier soorten agressies: instrumentele agressie, frustratie agressie, witte boorden agressie en onbeheerste agressie.
We spreken van gedragsproblemen als: een kind zich dwars en opstandig gedraagt, gauw geprikkeld is en driftig wordt, anderen ergert, antisociaal gedrag vertoont (zoals liegen of stelen) of zich agressief gedraagt. het kind, de ouders of de omgeving er nadelige gevolgen van ondervinden.
Agressie en geweld kan plaatsvinden op verschillende manieren: verbaal (schelden, schreeuwen, zeer felle discussie)fysiek (schoppen, duwen, slaan, spugen, bijten, vernielen)psychisch (bedreigen, intimideren, chanteren, vernederen)
Kort gezegd is boosheid een emotie waarbij er uiting wordt gegeven aan onderliggende frustraties. Een frustratie die overal over kan gaan, onbegrip van de omgeving of juist onbegrip over jezelf. Op het moment dat frustratie toeneemt, neemt ook de emotionele spanning toe.
Wat is frustratie
Het lijkt op het gevoel van woede en irritatie. Frustratie kan je ervan weerhouden jouw doel te bereiken. Hoe belangrijker het doel, hoe groter de kans op frustratie. Frustratie kan leiden tot prikkelbaarheid, spanning, wrok, depressie of het gevoel verlaten te zijn.
De energie en de reserves van het lichaam raken uitgeput en er ontstaan klachten zoals vermoeidheid, prikkelbaarheid, somberheid, emotionaliteit, verminderd incasseringsvermogen, moeite met concentreren, slaapproblemen en piekeren. Vaak bouwen deze klachten zich ongemerkt op.
Voorbeelden hiervan zijn het schudden met een vinger of het hoofd, het ballen van een vuist, of rusteloos schuifelen met een voet. Ook wanneer iemand plotselinge, onvoorspelbare bewegingen of schokken maakt, of op een provocerende manier dicht bij je komt, kan dit een teken zijn dat er waarschijnlijk iets mis is.
Reactieve of vijandige agressie zou je met recht emotionele agressie kunnen noemen. Het gaat om een affectieve reactie op een waargenomen bedreiging of geleden schade: iemand maakt een vervelende opmerking tegen je, je wordt woedend, hebt jezelf niet meer in de hand en geeft hem een klap.
Gedragsproblemen zijn niet aangeboren, maar worden veroorzaakt door de omstandigheden. Mogelijke oorzaken voor gedragsproblemen zijn een niet-stabiele opvoeding of het meemaken van ingrijpende gebeurtenissen zoals geweld of seksueel misbruik. Gedragsproblemen kunnen voorkomen bij kinderen en bij volwassenen.
Storend gedrag wordt gestoord gedrag als het terzelfdertijd leed veroorzaakt bij de persoon zelf (bijv.niet aanvaard worden in de samenleving) en/of bij de onmiddellijke omgeving (ouders, school, …). Het kan gaan over agressie, criminele feiten, liegen of het zich niet kunnen houden aan regels.
Met storend gedrag wordt bedoeld: gedrag dat een negatieve invloed heeft op het kind en de omgeving, zorgt voor sociale problemen of problemen op school. Bijvoorbeeld driftig zijn, liegen, anderen met opzet ergeren en pesten.
Deze theorie, die aan het einde van 1930 ontwikkeld werd aan de Yale universiteit in Amerika, gaat er vanuit dat agressie een reactie is op frustratie. Frustratie kan de agressieve drift activeren, waarbij de mate van agressie afhankelijk is van de mate van frustratie (De Ridder, 1982; Hamael, 1988).
Witteboordenagressie: een arrogante, neerbuigende houding die kleinerende (verbale) uitingen naar de medewerker laat zien; Agressie op de persoon: schelden, dreigen, bedreigen, intimideren (seksueel) en discrimineren.
Agressief gedrag kan non-verbaal of verbaal zijn. Bij non-verbale agressie kun je denken aan: slaan, schoppen, bijten, duwen, spugen en dingen kapot maken. Bij verbale agressie kun je denken aan: beschuldigen, bedreigen, beledigen, schelden en belachelijk maken.
De verwerking van een schokkende gebeurtenis verloopt bij iedereen ongeveer hetzelfde, er zijn drie fasen te onderscheiden: ontlading, doorwerking en herstel. De heftigheid en tijdsduur van deze fasen lopen sterk uiteen. Als een klant zich agressief heeft gedragen, zijn daar sancties aan verbonden.
De biologische benadering gaat ervan uit dat agressie een fysiologische basis kent in de vorm van een aangeboren drift (genetisch bepaald). Ze stellen ook dat agressie kan ontstaan als mensen te maken krijgen met aanvallende situaties.