Inklaringsagenten zijn internationale handelsexperts die verantwoordelijk zijn voor het voorbereiden en inklaren van uw goederen. Goedgekeurde agenten zijn vaak te vinden op de website van uw land of via een lokale vereniging van inklaringsagenten en vervoerders.
Een inklaring is het vervullen van de nodige douaneformaliteiten om invoergoederen in het vrije verkeer te brengen, om ze onder een andere douaneregeling te plaatsen of om goederen uit te voeren. Goederen die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd, moeten worden ingeklaard.
De kosten die de pakketdiensten rekenen voor de inklaring liggen vast en zijn onafhankelijk van de waarde van uw bestelling. PostNL rekent 13,00 euro. EMS rekent 17,50 euro en UPS rekent 2,5% van de waarde (met een minimum van 10,50 euro).
De douane controleert of de goederen Nederland in mogen en oordeelt hoeveel btw en invoerrechten je moet betalen. Gaat het om veel goederen? Dan is dit een tijdrovende klus. Het team van TFF neemt zorgen en administratie rondom de inklaring graag van je over.
U berekent de btw over de waarde van de goederen die u laat invoeren. Dat is de prijs van de goederen plus het invoerrecht, commissies, de kosten voor het vervoer (inclusief verzekeringskosten) tot de plaats van bestemming, enzovoorts. Tel op: invoerrechten + btw = te betalen totale belastingen bij invoer.
Krijgt u een pakket uit het buitenland, maar wilt u geen inklaringskosten betalen? Weiger dan het pakket direct als PostNL het pakket aanbiedt. Het pakket wordt dan meteen retour afzender gezonden of vernietigd. Dit is afhankelijk van de wens van de afzender.
Wat kan ik doen om Inklaringskosten en BTW te voorkomen? Om er zeker van te zijn dat jij geen BTW of inklaringskosten hoeft te betalen zorg je dat de totale waarde van jouw bestelling onder de 22 euro ligt. Gaat het om meerdere producten, splits de bestelling dan zoveel mogelijk op.
Hoe lang de inklaring van een pakket bij de douane duurt, kan dus van een paar dagen tot weken tot maanden verschillen. Lees hieronder waarom het pakket nog bij de douane kan liggen.
Wat zijn inklaringskosten? Dat zijn kosten waarmee je te maken krijgt als je iets koopt uit een land buiten de EU. Denk aan btw, afhandelingskosten en misschien ook invoerrechten. Om vast te stellen wat je moet betalen, doen we aangifte van je pakket als het in Nederland aankomt.
De koper betaalt de eventuele kosten van inklaring bij de douane in het bestemmingsland en de eventuele invoerbelastingen. Ook betaalt diegene eventuele kosten van doorvoer nadat de goederen op de plaats van bestemming zijn gearriveerd.
Inklaringskosten zijn kosten die de vervoerder maakt, zodat uw product kan worden geïmporteerd in het bestemmingsland. De vervoerder schiet de eventuele invoerrechten en/of btw voor en belast deze door aan de ontvanger.
Vanaf 1 juli 2021 gelden er nieuwe regels als je iets koopt uit een niet-EU land. Je betaalt dan áltijd inklaringskosten. Ook als de waarde lager is dan € 22. Meer hierover lees je op postnl.nl/btw.
Wat is inklaren? De betekenis van inklaren is het aangifte doen bij de douane van goederen die binnenkomen bij de grens. Bij uitklaren gaat het om het tegenovergestelde: het melden bij de douane van goederen die het land verlaten.
Als je het pakket retour hebt gestuurd kun je de inklaringskosten terugvragen. Maar alleen als je het pakket hebt teruggestuurd naar het land waar het vandaan kwam (buiten de EU).
Als de douane jouw pakket eenmaal heeft ingeklaard, betekent dit dat jouw pakket is vrijgegeven en naar je doorgestuurd wordt. De Nederlandse douane checkt de meeste pakketjes vanuit buiten Europa, maar vaak zijn het de grotere pakketten die ze eruit pikken. Soms heb je gewoon mazzel en betaal je geen inklaringskosten!
Wanneer een product is ingeklaard door douane betekent het dat jouw AliExpress bestelling binnenkort bij jou wordt geleverd.
Het betekent gewoon dat de douane je pakketje heeft gecontroleerd, en dat het vervolgens verzonden kan worden naar jouw adres.
Wat betekent in afwachting van douane-inklaring? Het betekent feitelijk dat een pakketje wordt gecontroleerd. Of er niets illegaals in zit bijvoorbeeld. En met illegaal wordt ook een namaak merkartikel bedoelt.
Op onze internationale track & trace-website vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de bestemming, track & trace-code en je postcode in, en je ziet direct wat de status is. Moet er inklaringskosten worden betaald? Dan bezorgen we je pakket rechtstreeks bij een PostNL-punt.
In 2021 zal er op het gebied van invoerrechten niets veranderen. Pakketten uit China tot 150 euro hoeven geen invoerrechten te betalen. Boven de 150 euro blijven de regels dus gelijk, ook na 1 juli. Koop je iets op AliExpress van bijvoorbeeld 140 euro, dan betaal je alleen de BTW, zoals je voorheen ook deed.
Als je weigert de invoerkosten te betalen, zullen we je zending niet kunnen leveren en wordt ze teruggestuurd naar de afzender. Je kan contact opnemen met de afzender om te zien of de waarde van de aankoop (deels) aan jou kan worden terugbetaald. Weigeren kan je online.
Als je een pakket niet in ontvangst wilt nemen, dan sturen we het terug naar de afzender. We plakken in dat geval een retoursticker op het pakket, zodat de afzender kan zien dat het pakket is geweigerd. Dit geldt ook voor pakketten die niet worden opgehaald bij een PostNL-locatie.