De impeller is een schoepenwieltje waarmee het koelwater van de motor wordt rondgepompt. Wanneer de impeller niet meer goed werkt, kan dit betekenen dat uw motor onvoldoende gekoeld wordt, met mogelijke schade als gevolg. Gelukkig is zelf een impeller vervangen van de buitenboordmotor niet moeilijk.
Een rubberen impeller van het koelwater is sterk aan veroudering onderhevig, vervang uw impeller of laat deze vervangen. Maximale levensduur van een impeller is 3 jaar of 300 draaiuren, bij twijfel moet deze eerder worden vervangen.
Dit kun je oplossen door de motor in een bad van warm zoet water te laten draaien zodat deze doorgespoeld wordt. Naast zout kan roest, vuil of zout uit koolzuur de waterkoeling verstoppen.
Een ezelsbruggetje: de impeller draait altijd van de binnenkomende leiding naar de leiding die naar de motor gaat.
Buitenboordmotor onderhoud
Een keer per jaar is voldoende om buitenboord onderhoud te doen. Bij normaal gebruik tenminste. Veel sleutelwerk is het niet en vaak kun je volstaan met het vervangen van bougies en smeermiddelen.
Indirecte koeling
Het door de motor opgewarmde koelwater stroomt door buizen naar de stuurboord kant van de boot, waar door middel van een warmtewisselaar de warmte wordt afgestaan aan het water waar je doorheen vaart. Het afgekoelde water stroomt weer terug naar de motor.
Tandwielolie zoals staartolie wordt jaarlijks preventief ververst, niet omdat deze 'op' is, maar om zeker te zijn dat er geen water in de staartolie zit (dus altijd verversen voor de winterstalling).
Let op dat u uw buitenboordmotor niet laat draaien zonder water. U heeft geen koeling en uw zojuist gemonteerde impeller is binnen enkele seconden versleten. Aan het eind van het seizoen doet u er goed aan de schroef even te demonteren en de schroefas in te vetten.
Draaiuren in een boot belasten een motor heel anders dan in een auto. 4000 uur met een gemiddelde van 80 km/u = 320000 km in een auto. Een matige scheepsmotor haalt 5-6000 uur en een goede en goed onderhouden Mitsubishi haalt 10- 15000 uur bij pleziervaart.
Motoren hebben elke 100 draaiuren of éénmaal per jaar een kleine onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk van wat zich het eerste voordoet). Na 3 jaar of 300 draaiuren hebben motoren een grote uitgebreide onderhoudsbeurt nodig (afhankelijk wat zich het eerst voordoet).
Deze motoren leveren minimaal 225 pk. Het instapmodel is de 225 pk sterke Yamaha F225F die met een prijs van €23395,- zeer veel waar (en vermogen) voor zijn geld biedt. Nog een trede hoger staat bijvoorbeeld de Yamaha F300B met een vermogen van 300 pk en een prijs van €26595,-.
Vet de nieuwe impeller in met het smeermiddel uit het meegeleverde tubetje of gebruik zuurvrije vaseline. Vet ook de rand van het pomphuis en de binnen kant van het deksel in.
Buitenboordmotoren hebben een aantal voordelen. Naast dat het meestal als roer gebruikt wordt kan hij ook omhoog geklapt worden. Deze functie kan zeer handig zijn voor als deze verstopt komt te zitten met bijvoorbeeld touw, wier of andere waterplanten.
Buitenboordmotoren gebruiken een uitlaat die onder water zit. Het middelste gedeelte van de schroef, is tevens de uitlaat. Hier worden de uitlaatgassen en het koelwater afgevoerd. Sommige motoren hebben ook een secundaire uitlaat boven water, waar ook koelwater uit kan komen.
Als de zuiger de inlaatpoort voorbij is (4) stroom er lucht naar binnen. Als de zuiger op zijn verste punt is (5) gaat hij weer naar boven en opent de inlaatpoort (6) en wordt er een mengsel van benzine en olie binnengelaten. De zuiger gaat weer omhoog (7) en perst het mengsel van van benzine en olie samen (8).
Re: Trimmen/Kantelen buitenboordmotor
Als het goed is,zitten er een stuks 6 of 8 gaatjes op een rij,een beetje rond t.o.v. je horizontale draaipunt. Daarin zit een lange pen,waar of een moer op zit,of een borging. Die pen haal je eruit,en dan trek je de motor voorover.
Heb je een klein rubberbootje met 6 pk dan is een vaarbewijs verplicht, deze gaat sneller dan 20 km/h. Wanneer je op je vrije dag; of in de vakantie een eindje wilt gaan varen dan moet je in veel gevallen een vaarbewijs op zak hebben.
Dit is technisch gezien eigenlijk niet echt opvoeren. En bij een buitenboordmotor zal een fabrikant normaal om te beginnen helemaal geen reden gehad hebben om de prestaties van zijn ontwerp op deze kunstmatige manier te 'knijpen'. Dan kun je dus ook geen eenvoudige ingreepjes doen om de kracht te vergroten.
De 530 sloep vaart met een topsnelheid van 43 kilometer per uur met 2 personen met de Honda 40 pk buitenboordmotor.
Belangrijk: Je kunt onder geen enkele omstandigheid je buitenboordmotor starten zonder water. Doe je dit wel, dan zal deze oververhit raken en beschadigd raken.
Controleer elk jaar de bougies van uw buitenboordmotor en vervang deze zonodig. Als een bougie erg vet of beschadigt is moet deze gereinigd cq vervangen worden. Vervang de bougies iniedergeval als de contactpunten zijn beschadigd.