Een hybride versterker combineert de muzikaliteit van de buizenversterker met de power van zijn transistor-broertje tegen een doorgaans lagere prijs dan bij een "volledige" buizenversterker het geval is.
Natuurlijke klank
Dit is een van de belangrijkste redenen waarom een buizenversterker zo goed (zeg maar: natuurlijk) klinkt. Een andere reden is de veel lagere thermische vervorming van een buis. Thermisch gezien werkt een buis een stuk constanter.
Bij single-ended buizenversterkers wordt het muzieksignaal niet opgesplitst in twee apart te versterken helften. Het hoeft daarom ook niet in de eindtrafo te worden samengevoegd tot het oorspronkelijke en inmiddels versterkte signaal.
De EVO 400 heeft zich inmiddels bewezen aan luidsprekers van Spendor, Bowers & Wilkins, Focal, PMC en zelfs aan de machtige Dynaudio Confidence 30. Niet voor niets is de PrimaLuna EVO 400 in het tijdschrift Music Emotion genoemd als mogelijk de beste geïntegreerde buizenversterker in zijn prijsklasse.
Klasse A. Klasse A is de meest pure versterkingstechniek in audio. De output-stage of uitgangstrap (transistors of buizen) draagt zorg voor de hele sinusgolf. Daarbij blijven de transistors altijd 'aan', wat wil zeggen dat ze altijd onder stroom blijven, ook als er geen muziek speelt.
Hoe lang buizen mee gaan ligt aan het ontwerp. Voorbuisjes kunnen inderdaad tot 10.000 uur mee gaan. Eind buizen tot 4000 uur maar hoe meer stroom je er doorheen jaagt des te korter de levensduur. Ook continu aan uit zetten is niet altijd bevorderlijk voor de levensduur al is dat niet voor 100% bewezen.
Veelal wordt de volgende richtlijn gebruikt: Speel je 2-3 in week op je versterker dan is het aan te raden je eindbuizen eens in de 2-3 jaar te vervangen. De voorversterkerbuizen eens in de 5 jaar. Als een buis echt kapot is, is het natuurlijk betrekkelijk eenvoudig om die te vervangen.
Hoe meer bronnen u van plan bent om aan te sluiten, hoe meer profijt u zult hebben van een voorversterker. Hij dient als het controlecentrum voor uw audiospelers en biedt de juiste signaalroutering, optimale prestaties en het echte audiofiele geluid.
Maar wat ook nog eens een prijsverschil teweegbrengt is de mate van kwaliteitscontrole en R&D. Bij 'goedkopere' merken heb je minder kwaliteitscontrole en minder of geen R&D. Dit zijn allemaal kosten die je moet doorberekenen in je product, waardoor het vanzelfsprekend duurder wordt.
Hoe dan ook, een klasse D-versterker kan door dat supersnel schakelen extreem efficiënt zijn. 90 procent is haalbaar, in theorie zelfs 100 procent. Efficiëntie betekent ook dat deze versterkers niet snel warm worden en dat ze compact blijven.
Voor bromfietsen van klasse A heeft u geen rijbewijs nodig. Bromfietsen van klasse B zijn alle voertuigen met twee of drie wielen met een maximale cilinderinhoud van 50 cc of een elektrische motor waarvan de maximumsnelheid 45 km/u is.
Gitaristen die in kleinere locaties spelen kiezen vaak voor een buizenversterker of modeling combo van 50 watt en een speakergrootte van 30 cm omdat die meestal een voller geluid geven. Kies voor een gitaarversterker van 100 watt of meer voor het gebruik op grotere locaties of wanneer een groot volume vereist is.
Hoe meer bronnen u van plan bent om aan te sluiten, hoe meer profijt u zult hebben van een voorversterker. Hij dient als het controlecentrum voor uw audiospelers en biedt de juiste signaalroutering, optimale prestaties en het echte audiofiele geluid.
Gitaristen die in kleinere locaties spelen kiezen vaak voor een buizenversterker of modeling combo van 50 watt en een speakergrootte van 30 cm omdat die meestal een voller geluid geven. Kies voor een gitaarversterker van 100 watt of meer voor het gebruik op grotere locaties of wanneer een groot volume vereist is.
De eindtrap neemt gelijkstroomvermogen op uit een voeding. Onder invloed van het stuursignaal wordt dit gelijkstroomvermogen gedeeltelijk omgezet in wisselstroomvermogen, dat dan wordt afgegeven aan de luidspreker.
20-45 watt
Voor optredende gitaristen is een buizenversterker van 20 tot 45 watt een geweldige keuze. Ze kunnen veel produceren met een lager rendement en ze genereren rock-ready eindversterkervervorming bij hogere volumes. Een buizen versterker van 20-45 watt zal een drummer prima bij kunnen houden.
Fishman akoestische gitaarversterkers, zoals deze Fishman Loudbox Artist PRO-LBX-600, behoren dan ook tot de beste akoestische gitaarversterkers. Deze Fishman akoestische gitaarversterker is vanwege zijn uitstekende prijs-kwaliteitsverhouding naar mijn mening de beste akoestische gitaarversterker onder de 500 euro.
Hoe meer vermogen de versterker heeft, hoe beter deze “de baas is” over de speakers. Een beter gecontroleerd geluid is het gevolg. Wel moet je opletten bij het vergelijken op vermogen van versterkers, omdat fabrikanten vaak verschillende meetmethoden hanteren.
Het verschil tussen een receiver en een versterker is eigenlijk heel simpel. Met een versterker kan je alleen audio-signaal versturen. Een receiver geeft je de optie om ook video-bronnen aan te sluiten en je speakers aan te sluiten op je televisie.
Voor wie op zoek is naar de Marshall-sound op huiskamer niveau is de Marshall MG15FX de beste gitaarversterker voor thuis.
De beste elektrische gitaar voor beginners in het algemeen.
Hoewel er iets goedkopere modellen in hun catalogus staan, krijgt de Squier Classic Vibe '50s Stratocaster onze stem als de beste elektrische gitaar voor beginners.
Een toestel met een hogere wattage is dus niet automatisch een beter elektrisch apparaat. Sommige fabrikanten pakken uit met hoge wattages voor hun toestellen, zonder dat het apparaat beter gaat presteren. Het enige wat je zeker weet, is dat je energieverbruik sowieso heel wat hoger ligt bij een hoog vermogen.
Met een luidsprekerrendement van 90 dB/1 Watt/8 Ohm is vrijwel altijd een versterker van 50 tot 100 Watt voldoende voor de huiskamer. De keuze zou dus makkelijk zijn, koop een speaker met een belastbaarheid van 75 Watt en een versterker van 75 Watt en het gaat altijd goed.