Met biels werd oorspronkelijk een houten Dwarsligger bedoeld, die o.a. de functie had om de spoorstaven van een spoorweg te stabiliseren. Houten bielzen die door de spoorwegen werden vervangen, worden gebruikt als decoratie bij de aanleg van tuinen.
Van oorsprong zijn spoorbielzen eigenlijk altijd van hout. Ze werden altijd gemaakt van gecreosoteerd eikenhout.
Spoorbielzen | Wisselbielzen | Vanaf € 17,- per stuk - FVR-trading.
Gewicht van 80-90 kilo per spoorbiels.
Oude spoorbielzen zijn vaak al behandeld met creosoot en die spoorbielzen hebben dus eigenlijk geen extra behandeling meer nodig.
Afmetingen. De spoorbielzen zijn 2600 mm lang, 150 mm hoog en 260 mm breed. Ze wegen ongeveer 80 kg per stuk. De bielzen worden per hele lengte verkocht of op de door u gewenste lengte afgekort.
Materiaal. Dwarsliggers worden gemaakt van hout, beton, staal of sinds eind 20e eeuw ook wel van gerecycled kunststof. Oorspronkelijk waren dwarsliggers vrijwel altijd van hout. Deze zogenoemde bielzen werden onder meer gemaakt uit gecreosoteerd beukenhout.
Leg de spoorbielzen op de plaats waar je ze in je tuin wilt hebben. Leg ze niet te ver uit elkaar, maar ook niet te dicht zodat je struikelt. Een onderlinge afstand van 3 centimeter is vaak perfect.
C-hout (zoals treinbielzen) is behandeld, verontreinigd en wordt als gevaarlijk beschouwd. Het zuivere A-hout wordt hoofdzakelijk gerecycleerd en het behandelde B-hout in de mate van het mogelijke energetisch gevaloriseerd. C-hout kan in bepaalde gevallen opgeschoond worden.
Spoorbiels 260x15x25cm
Gewicht van 80-90 kilo per spoorbiels. De transportkosten bedragen standaard € 90,-. Bij afname van meerdere pakketten daalt deze prijs aanzienlijk.
Tuinhout & Bielzen kun je op de meeste milieustraten inleveren; kijk voor het actuele overzicht bij de milieustraat. Inleveren als hout. Inleveren als hout. Inleveren als hout.
De stenen vormen het ballastbed waarin de betonnen of houten dwarsliggers (spoorbielzen) liggen. Daarop liggen de spoorstaven waar de trein overheen rijdt. De stenen zorgen ervoor dat spoor in een rechte lijn blijft liggen, dempen trillingen en voeren overtollig regenwater af.
Kosten voor het laten afvoeren van spoorbielzen
€ 60,- per reisuur.
Creosoot is bij elke concentratie kankerverwekkend en er dreigen aanzienlijke milieurisico´s als met creosoot behandeld hout in direct contact komt met de bodem of met water.
Eén van de oudste manieren om hout te verduurzamen is het creosoteren. Hierbij wordt er gebruik gemaakt van creosootolie dat onder hoge druk in het hout wordt geïmpregneerd. Creosootolie ontstaat door destillatie van steenkoolteer. Dit soort tuinpalen zijn ideaal voor buitengebruik.
Het beste antwoord. Bij sommige typen materieel kan het wel, bij andere typen niet. Ook als het bij een bepaald type materieel normaal gesproken wel kan, heb je kans dat je net een trein treft waar ze extra meetapparatuur onder hebben gehangen.
Een trein heeft geen stuur en is dus onbestuurbaar. Doordat hij op de rails rijdt kan er dus voor gezorgd worden dat de trein daarheen gaat waarheen wij dat willen. De rails wordt daar dan heengelegd.
Het ballastbed is een lichaam van steenslag, waarin de dwarsliggers van een spoorweg zijn ingebed. Het ballastbed zorgt voor stabiliteit, het dempen van de trillingen en voor de afvoer van overtollig regenwater.
Houtafval komt o.a. vrij bij het bouwen, renoveren en slopen van gebouwen en bouwwerken (met inbegrip van weg- en waterbouw). Hieronder vallen ook spoorbielzen, die vrijkomen bij onderhoudswerkzaamheden aan het spoor.
Een biels van een groot formaat weegt 65 kilo, terwijl de kleinere variant 35 kilo zwaar is.
Transport van uw stapelblokken
Het gewicht van een blok met de afmeting 60x15x15 cm is ca. 30 kg.
Kleine stukken mogen bij het restafval. Of geef het hout een tweede leven: er is een markt voor tweedehands hout. Schoon hout (zonder impregneermiddel, lijm, houtrot of schimmel) gaat naar de spaanplaatindustrie of wordt verbrand in afvalenergiecentrales. Geverfd of geïmpregneerd hout gaat naar de afvalverbranding.
B-hout is is de meest voorkomende afvalsoort. Hieronder valt hardboard, spaanplaat, vezelplaat, geperst hout, meubels, geverfd, gelakt en verlijmd hout, deuren, kozijnen en niet-geïmpregneerd hout.