Getting Things Done, in het algemeen afgekort tot GTD, is een actiegebaseerde managementmethode, en de titel van een boek door David Allen. GTD is gebaseerd op het principe dat een persoon door zijn taken vast te leggen zich over die taken geen zorgen hoeft te maken.
Wat is het verschil tussen een Volkswagen GTI en GTD? Een nieuwe Volkswagen Golf GTI is uitgerust met een 245 pk sterke 2,0-liter TSI benzinemotor. De GTD heeft slechts vermogen van 200 pk.
De GTE heeft dankzij die elektromotor zelfs 30 Nm extra koppel ten opzichte van de GTI. Volledig elektrisch is de actieradius 60 kilometer en kun je maximaal een snelheid van 130 km/h bereiken. De GTD krijgt eveneens meer vermogen dan de vorige; 200 pk. De oude GTD moet het doen met 'slechts' 184 pk.
GTI staat voor Gran Turismo Iniezione. De term werd populair nadat Volkswagen hem in 1976 gebruikte als modelnaam voor een sportieve versie van de Volkswagen Golf met een vermogen van 110 pk.
Het vermogen van de Volkswagen Golf 8 GTD groeit van 180 naar 200 pk en gaat gepaard met een koppel van 400 Nm. De GTD is uitsluitend leverbaar met een DSG-automaat.
Het verbruik is (op papier) relatief laag; de handgeschakelde versie van de GTD verbruikt 4,2 liter per 100 km (1 op 23,8 en 109 g/km CO2) in de verbruikscyclus en dat heeft zo zijn voordelen. Als je een Golf 7 GTD wilt leasen profiteer je namelijk van 20% bijtelling.
De GTE is het hybride zusje van de Golf GTI. In plaats van een 220 pk sterke 2.0 TSI, ligt in de GTE een 1.4 TSI met 150 pk en een 102 pk sterke elektromotor. Als deze motoren samenwerken in de GTE modus produceren ze 204 pk en een maximum koppel van 350 Nm.
Gran Turismo – meestal afgekort tot GT – is een type auto. Vanaf de beginjaren was een GT een wagen die gemaakt is om grote afstanden op hoge snelheid af te kunnen leggen. Het is een sportieve wagen, maar die in tegenstelling tot een echte sportwagen niet volledig gericht is op prestaties.
Om te beginnen is de nieuwe generatie GTI inderdaad een doorontwikkeling van de oude. Het vermogen van 245 pk is gelijk aan dat van de GTI Performance van de vorige generatie en komt uit dezelfde 2.0 TSI-motor.
De Volkswagen Golf R32 is de meest spannende Golf van dit moment. Dankzij z´n vierwielaandrijving, 250 pk sterke V6 en een sportief aangekleed in- en exterieur is het een auto voor liefhebbers. Stap met ons in en beleef de Golf R32.
Enorme actieradius. In theorie kun je met de Golf GTE 939 kilometer rijden zonder te tanken. Dat kan dankzij het extreem gunstige brandstofverbruik. Dat is namelijk onwezenlijk laag: in combinatie met de elektrische motor gebruik je voor 100 kilometer een luttele 1,6 liter brandstof.
Qua milieusen presteert de Golf GTE duidelijk boven het gemiddelde. Met een volle acculading verbruikt de auto gedurende de eerste 100 km 3,3 liter benzine en 7,0 kWh aan elektrische energie. Als je vervolgens met een lege accu doorrijdt, loopt het verbruik op tot gemiddeld 5,1 l/100 km.
De benzine aangedreven GTI is sneller, heeft veel meer vermogen en maakt veel meer lawaai. De Volkswagen Golf GTD moet het met 184 pk doen, zeker niet weinig, terwijl de GTI 220 pk onder kap heeft. De GTD is echter een stuk stiller, maakt minder toeren en is daardoor een stuk zuiniger in termen van brandstofverbruik.
Benzinemotoren gaan gemiddeld 250.000 kilometer mee. Bij goed onderhoud kan het vaak nóg meer kilometers maken. Dieselmotoren houden het langer vol. Zij kunnen zeker de 350.000 op de kilometerstand aantikken.
De Volkswagen Golf GTI en het milieu
Kies je voor een GTI met handbak dan scoort hij een B-label, wat erg netjes is voor een zo sportieve auto. Het brandstofverbruik blijft binnen de perken met een gemiddelde van 1 op 12,4.
Turbo Stratified Injection. Maximale kracht en een minimaal verbruik, dat typeert onze TSI-benzinemotoren. Want de motorinhoud mag dan kleiner zijn, door directe inspuiting is de motor een stuk krachtiger.
Leverbaar vanaf € 50.460* De Golf GTI TCR is vanaf eind januari 2019 te bestellen bij de Nederlandse Volkswagen-dealers. De exclusieve 5-deurs GTI heeft een vanafprijs van € 50.460*. Het Performance-pakket kost € 2.275 (matzwart Reifnitz) of € 2.950 (glanzend zwart Pretoria).
De verhoudingen van een gran turismo – laag, breed en een grote wielbasis – maken duidelijk dat sportiviteit en gebruiksgemak hier samengaan.
De accu's van de elektrische modellen van Volkswagen zijn ontworpen om de hele levensduur van de auto mee te gaan. Volkswagen garandeert een accucapaciteit van minstens 70 procent tot acht jaar (of tot 160.000 kilometer gereden kilometers).
In de zogenaamde GTE-modus stuurt de Golf zwaarder en staat de wagen straffer afgesteld. Naast de GTE-modus kan men besluiten volledig elektrisch te rijden. De fabrieksopgave rept in dat geval van een rijbereik van 50 kilometer.
De personenauto heeft een topsnelheid van 217 km per uur en bereikt vanuit stilstand de 100 km/u in 7,6 seconden. De APK is geldig tot 24-02-2023 en de wegenbelasting bedraagt gemiddeld € 112,08 per kwartaal.
Het is (voorlopig) de ultieme hete Golf 8: de Golf 8 R. Vierwielaandrijving, 320 pk en 420 Nm uit een 2.0 TSI-viercilinder, 0-100 km/u in 4,7 seconden, een begrensde topsnelheid van 250 kilometer per uur…
De nieuwe Volkswagen Golf 8 is er! Het model, waarvan er al ruim 35 miljoen van zijn verkocht, is innovatiever dan ooit maar behoudt de kenmerken van de Golf. Het digitale dashboard, IQ. Drive systemen, de achterkant en de nieuwe indeling aan de voorzijde zijn de belangrijkste vernieuwingen bij de Golf 8.