Gordelverklikkers waarschuwen bestuurder en inzittenden van een auto als ze de gordel niet dragen. Dit kan met een visueel signaal of een geluidssignaal of beide. Gordelverklikkers worden steeds intelligenter.
Gordelverlenger niet toegestaan bij kinderzitje
Gebruik geen gordelverlenger bij een autokinderzitje. Er is geen zicht op de kwaliteit hiervan. Is de gordel te kort? Laat dan een andere goedgekeurde autogordel aanbrengen.
Gordelwaarschuwingen zijn intelligente, visuele en hoorbare apparaten die detecteren of de veiligheidsgordel in verschillende zitposities wordt gebruikt en steeds dringender waarschuwingssignalen afgeven totdat de gordel wordt gebruikt .
Onder de stoel zit inderdaad een stekkertje, dat kan je los trekken. Het piepje van gordel wordt trouwens getriggerd door gewicht op de stoel en de gordel in de gordelsluiting. Voor de gewichtsregistratie moet je maar eens voelen bij de passagiersstoel aan de linkerzijde daar zit een wat hardere strip.
Het gordelslot is het metalen deel waar de gordelband in klikt. Dit zorgt ervoor dat de gordel niet terugspringt maar om je lichaam heen gespannen blijft.
De gesp van de veiligheidsgordel wordt ook wel de gordelspanner genoemd. Het is het vrouwelijke deel van de veiligheidsgordel waar de gordelspanner, of de tong van de veiligheidsgordel, in wordt gestoken.
Het metalen ding dat op je veiligheidsgordel zit, heet de tong.Of gesptong.Of gordeltong.
Gordelverklikkers waarschuwen bestuurder en inzittenden van een auto als ze de gordel niet dragen. Dit kan met een visueel signaal of een geluidssignaal of beide. Gordelverklikkers worden steeds intelligenter.
Start uw auto en zet hem daarna weer uit. Doe uw gordel om en draai de sleutel half om. Schakel vervolgens het alarm uit door hem 3 keer snel vast en los te maken . Als u de gordel niet gaat gebruiken, gebruik dan een gordelclip om hem vast te maken.
Als integraal onderdeel van het SBR-systeem detecteert onze op folie gebaseerde drukgevoelige sensortechnologie inzittenden en stelt het voertuig in staat een waarschuwingssignaal te activeren als hun gordel niet is vastgemaakt . Ongeveer 80% van de passagiers die hun gordel niet hebben vastgemaakt, besluit de gordel te gebruiken zodra het audiovisuele signaal is geactiveerd.
Volwassenen moeten voorin en achterin de auto de autogordel om. Volwassenen die kleiner zijn dan 1,35 meter hoeven geen kinderzitje te gebruiken. De regels voor het gebruik van een zogenaamd kinderbeveiligingsmiddel gelden alleen voor personen onder de 18 jaar.
Het dragen van een autogordel is verplicht, voor zowel de bestuurder als de passagier. Draag je de gordel niet? Dan wordt er sinds 2023 een boete van 169 euro uitgeschreven, in 2022 was dit bedrag nog 159 euro. Beide bedragen zijn inclusief de 9 euro administratiekosten van het CJIB.
Hoewel de FAA luchtvaartmaatschappijen adviseert om geen persoonlijke gordelverlengers toe te staan , heeft dit reizigers er niet van weerhouden om er zelf een te kopen, gewoon omdat ze zich prettiger voelen om een gordel mee te nemen dan om er een te vragen. Luchtvaartmaatschappijen bieden wel gordelverlengers aan op vluchten, omdat ze wettelijk verplicht zijn om dit gratis te doen.
Voor passagiers met een maatje meer kunnen de door de luchtvaartmaatschappij geleverde veiligheidsgordels niet comfortabel vastklikken, wat een veiligheidsprobleem oplevert. Als uw veiligheidsgordel niet dichtgaat , moet u een vliegtuiggordelverlenger aanvragen.
Of kinderen in een zitverhoger in de auto vervoerd mogen worden, hangt niet af van hun leeftijd, maar van hun lengte en lichaamsgewicht. Kinderen mogen pas vanaf 22 kilo en 1,25 meter in een zitverhoger in de auto vervoerd worden. Kinderen die kleiner zijn moeten nog in een passend autostoeltje zitten.
Draai de sleutel om (niet starten), wacht tot het airbaglampje uitgaat, wacht 3-5 seconden, doe dan de veiligheidsgordel 4 keer om en los, en eindig met losgegespt, wacht tot het lampje van de veiligheidsgordel knippert en dan blijft branden, doe dan nog een keer om en losgegespt. Dat is alles!!
Alleen het licht pluizen langs de randen door veelvuldig gebruik wordt niet gezien als een beschadiging. Dat betekent dus dat als een gordel een keer flink tussen de deur zit, deze gordel kan worden afgekeurd.
Het veiligheidseffect van autogordels is het grootst wanneer deze correct, strak over het lichaam, gedragen worden [63]. Wanneer een gordel te veel speling heeft, ontstaat bij een botsing een grotere belasting op het lichaam, waardoor bijvoorbeeld het borstbeen en ribben kunnen breken.
Wanneer een passagier de stoel bezet, beweegt de magneet dichter naar de reedschakelaar, wat een signaal afgeeft aan de microprocessor van het voertuig . Hierdoor kan het systeem alleen veiligheidsgordelwaarschuwingen afgeven wanneer er inzittenden aanwezig zijn, wat de veiligheid vergroot en onnodige waarschuwingen vermindert.
Bestuurders die achteruitrijden
Op het moment dat bestuurders achteruitrijden, hoeven ze volgens de wegcode de gordel niet om te hebben.
Bij systemen met gordelspanner wordt de gordel nóg iets strakker aangetrokken. Na een aanrijding zorgt een explosief ervoor dat de sluiting van de gordel binnen een tijdsbestek van 30 milleseconden naar beneden getrokken wordt. De gordel wordt op dat moment zeer strak aangetrokken.
Vervanging van 1 gordelband gordelspanner los aangeleverd: gemiddeld €75,-. Vervanging van 1 gordelband inclusief in- en uitbouwen: gemiddeld €175,-. Vervanging van 2 gordelbanden inclusief in- en uitbouwen: gemiddeld €275,-. Vervanging van 4 gordelbanden inclusief in- en uitbouwen: gemiddeld €500,-.
Ook als passagier en wanneer je achteraan in de auto zit. Als je als passagier geen gordel draagt en je wordt betrapt bij een controle, dan ben je zelf verantwoordelijk en moet jij de boete betalen en niet de chauffeur.
De autogordel op de voorste zitplaatsen moeten, indien aanwezig, verplicht worden gedragen vanaf 1 juni 1975. Het gebruikmaken van autogordels voor passagiers op de achterbank van personenauto's is verplicht sinds 1 april 1992. Sinds 1993 is het dragen van een autogordel ook verplicht tijdens achteruitrijden.