Iedere helm die in Europa wordt verhandeld moet voldoen aan de ECE 22.05 richtlijn en voorzien zijn van een keurmerk. Ontbreekt dit keurmerk, dan kun je je vraagtekens zetten bij de veiligheid van de helm. Goedgekeurde helmen zijn voorzien van een E-label, uitgegeven door de economische Commissie voor Europa (ECE).
Een ECE goedgekeurde helm herken je aan het label op de kinriem, waar een E met een nummer erachter op staat. Het nummer geeft aan in welk land de helm gekeurd is. Dit houdt overigens niet in dat de helm alleen maar in de land gedragen mag worden, het is slechts de locatie waar hij getest is.
Helmen die in Nederland worden verkocht, dienen te voldoen aan de ECE 22.05 normering. Deze normering omvat een aantal tests: * schokabsorbtie; de helm valt vanaf een bepaalde hoogte op een bol aambeeld. * stevigheid; er wordt druk uitgeoefend op het kinstuk en de zijkant, waarbij de vervorming gemeten wordt.
Je mag met iedere helm, mits hij gekeurd is volgend het ECE 22.05 keurmerk, op zowel de motor als de scooter stappen. Omdat er maar één keurmerk is op het gebied van helmen is er dus geen onderscheid in motorhelmen en scooterhelmen.
Integraalhelmen zijn gesloten helmen (Engels: full face helmets) die door middel van een vast kingedeelte het hoofd extra bescherming bieden. Doordat de schaal van een integraalhelm uit 1 gedeelte bestaat, biedt dit type helm de beste bescherming bij valpartijen of aanrijdingen.
Dat heeft te maken met het materiaal waaruit de buitenschaal is opgebouwd. Heb je een polycarbonaat of thermoplastische helm dan adviseren we hem na 3-5 jaar te vervangen. Een helm die uit een glasvezel- of carbonmix bestaat adviseren we na uiterlijk 8 jaar te vervangen.
De ECE-R10 type goedkeuring is een keurmerk voor elektrische systemen op voertuigen. Als een lamp of iets dergelijks ECE-R10 gekeurd is geeft aan dat het Elektromagnetische compatibiliteit (EMC) goed gekeurd is.
Het ECE keurmerk is een Europese norm voor veiligheid. Voordat een helm verkocht mag worden, moet hij een veiligheidsgoedkeuring doorstaan. Deze keuring stelt verschillende eisen op veiligheidsgebied, zoals een crashtest waarbij de schade aan de helm wordt getest na een botsing.
ECE is een afkorting voor Economic Commission Europe. Deze commissie stelt richtlijnen op waar producten, zoals helmen en vizieren aan moeten voldoen en zorgt ervoor dat deze producten worden getest.
Bij de aankoop van een nieuwe helm let je op, respectievelijk, pasvorm, comfort, functionaliteit en design. Daarnaast is je budget uiteraard ook een bepalende factor. Toch is het een aspect waar je zo min mogelijk rekening mee zou moeten houden. Goedkoop is namelijk vaak 'duurkoop', in letterlijke én figuurlijke zin!
Het voordeel van een carbon motorhelm
Het significante verschil in uiterlijke gebruiksduur wordt veroorzaakt door de resistentie van de gebruikte materialen voor de tand des tijds. De glasvezel en carbon helmschalen hebben bewezen de poreuze eigenschappen van de goedkopere opties in mindere mate te bezitten.
Beschermende motorkleding
Op de motor moet u een goedgekeurde helm dragen. Beschermende kleding is niet verplicht, maar wel belangrijk. Kies kleding die speciaal voor motorrijders is ontworpen.
Met ingang van 1 januari 2023 is het dragen van een goedgekeurde brom/motorfietshelm of een goedgekeurde speed-pedelec-helm op een snorfiets overal in Nederland wettelijk verplicht en kunt u een boete van € 100 krijgen bij het niet dragen van een helm.
De Pinlock lens bestaat uit een organisch en doorzichtig materiaal, voorzien van een siliconen randje. Deze lens wordt met behulp van twee pinnetjes aan de zijkanten van het helmvizier bevestigd. De siliconen rand zorgt ervoor dat de lens luchtdicht wordt afgesloten.
De goedkopere NTA 8776 helmen beginnen bij de €100,-. Ga je voor een A-merk als bijvoorbeeld Abus of Cratoni, dan betaal je al snel tussen de €125,- en €175,-.
Wat is ECE-R10? EMC ECE-R10 is een type goedkeuring voor elektrische systemen op voertuigen en houdt dus in dat de verlichting geen storing mag veroorzaken op andere elektrische apparatuur. Gelijktijdig is een ECE-R10 lamp bestand tegen elektromagnetische straling van buitenaf, dus ook van de apparatuur.
De binnenschaal van de helm kan slechts één keer botsenergie absorberen. Ook voor bijrijders is een goed passende helm verplicht.
Achter de E staat altijd een nummer. Het nummer staat ook voor de land van herkomst waar de led unit is gekeurd. Als voorbeeld nemen we bijvoorbeeld E9. Het cijfer 9 staat voor Spanje.
Eenvoudige uitleg: Hier mag je parkeren als vervolgens met iemand verder rijdt richting je eindbestemming.
Doneer oude motorkleding voor het goede doel - Motortoertocht voor het GoedeDoel. Heb jij oude motorkleding, helmen of laarzen die jij niet meer draagt? Misschien heb je de kleding al een paar keer op marktplaats gezet, maar heb je er nooit een fatsoenlijk bot voor gekregen en raak je het aan de straatstenen niet kwijt ...
De productiedatum van je helm
Zoek dan in de binnenkant van de helm naar de productiedatum. Met de productiedatum kun berekenen hoe oud de helm is. Als je ook weet van welk materiaal de helm is gemaakt, kun je bepalen of je helm aan vervanging toe is.
De combinatie van de buiten- en de binnenschaal zorgt er voor dat je hoofd goed beschermd wordt. Als er één van de beide delen beschadigd raakt, is de werking verminderd en ben je niet meer optimaal beschermd. Beschadiging aan de binnenschaal is vaak de voornaamste reden om een nieuwe motorhelm aan te schaffen.
De stilste systeemhelmen zijn op dit moment de Schuberth C5 en de Shoei Neotec 2. Deze helmen produceren bij een snelheid van 100km/h nog steeds zelfs rond de 80 decibel aan geluid.
De Franse helmenfabrikant Roof heeft een nieuw model integraal-motorhelm onthuld, die net iets meer dan 1 kilo weegt. Volgens de makers is de RO200 Carbon daarmee de lichtste integraalhelm die op dit moment op de markt is.