Een goede organisatiestructuur bestaat onder andere uit de communicatielijnen en de patronen van de organisatie. Het werk wordt uiteraard gedaan door medewerkers met een gezond verstand en bekwaamheden. De organisatiestructuur maakt het werk alleen gemakkelijk en vermindert de verwarring en overlast.
Voor de meeste bedrijven is een traditionele lijnorganisatiestructuur de beste keuze, vooral voor kleinere bedrijven die niet per se uit een groot aantal afdelingen bestaan of een groot aantal schakels in de hiërarchie/communicatie nodig hebben.
Een organisatiestructuur is de wijze waarop taken, verantwoordelijkheden en autoriteit binnen een organisatie zijn verdeeld en georganiseerd. Het is de blauwdruk die bepaalt hoe de organisatie is opgebouwd en hoe de verschillende afdelingen, teams en individuen binnen de organisatie met elkaar samenwerken.
Bij platte organisatiestructuur is weinig hiërarchie. Hierbij hoort wel dat zorgprofessionals meer verantwoordelijkheid hebben voor hun eigen taken en beslissingen. Vaak is er ook meer ruimte voor eigen initiatief en creativiteit.
Een juiste organisatiestructuur is een voortdurende combinatie van stromen die niet met elkaar in conflict komen. Er komt iets het bedrijf binnen, het ondergaat de gewenste veranderingen en daarna verlaat het product het bedrijf. Hoe beter een bedrijf georganiseerd is, hoe verder het volume omhoog kan.
Een typisch organigram ziet eruit als een pyramide, met de raad van bestuur aan de bovenkant en lijnen die via het middenmanagement naar de medewerkers op de lagere niveaus lopen. Maar niet elk bedrijf functioneert het best met een hiërarchische organisatiestructuur.
De meest voorkomende bedrijfsvormen zijn eenmanszaak, maatschap, besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid, vereniging en coöperatie .
Matrix organisatie in het kort
Een matrixstructuur onderscheidt zich van traditionele organisatiestructuren door medewerkers tegelijkertijd deel te laten nemen aan verschillende teams en projecten, waarbij ze rapporteren aan zowel functionele als projectmanagers.
Goede structuur: eerst denken, dan schrijven
Bedenk in welke volgorde je de informatie wilt vertellen, wat in welke alinea komt te staan en hoe je je tekst begint en afsluit. Fijn voor jezelf: dat geeft je houvast tijdens het schrijven.
Er zijn veel manieren om een bedrijf te organiseren, maar de meeste structuren vallen in een van de vier categorieën: functioneel, divisie-, matrix- en flatarchie .
Organisatiestructuur biedt een duidelijk kader voor besluitvorming en toewijzing van middelen, waardoor een bedrijf effectief kan opereren en zijn doelen kan bereiken . De structuur kan sterk variëren, afhankelijk van de grootte van het bedrijf, de branche en de cultuur, naast andere factoren.
Een hiërarchische structuur is het meest voorkomende type organisatiestructuur. Deze piramidevormige structuur volgt een directe bevelsketen van bovenaf (de CEO) en stroomt door het organigram via individuele teams en werknemers op instapniveau.
Kwaliteit wordt in verschillende ISO-normen gedefinieerd als: het geheel van eigenschappen en kenmerken van een product of dienst dat van belang is voor het voldoen aan vastgestelde of vanzelfsprekende behoeften.
De vijf pijlers zijn: Pijler I – Procesmanagement; Pijler II – Projectmanagement; Pijler III – Verandermanagement; Pijler IV – Kennismanagement; Pijler V – Resourcemanagement . Alle vijf moeten tegelijkertijd worden beheerd. De taak van het topmanagement is om ze allemaal tegelijkertijd vooruit te laten gaan.
Er zijn drie veelvoorkomende soorten bedrijven : eenmanszaak, partnerschap en vennootschap onder firma . Elk type heeft zijn eigen voor- en nadelen. Hier volgt een overzicht van wat u over elk type moet weten. Bij een eenmanszaak bent u de enige eigenaar van het bedrijf.
Als u en uw partner niet alleen van plan zijn om samen eigenaar te worden van het bedrijf, maar ook beiden een actieve rol willen spelen in de bedrijfsvoering, dan is een LLC die wordt belast als een S corporation de beste optie voor u.
Een platte organisatiestructuur (ook wel bekend als horizontale organisatiestructuur) is een organisatie met weinig tot geen tussenliggende managementlagen tussen de werknemers en de directie of het bestuur.
Organigram en organogram zijn allebei correct in de betekenis 'schematische voorstelling van een organisatie'. Ook organisatieschema en organisatiestructuur zijn correcte synoniemen. Organogram heeft ook een medische betekenis: 'beschrijving van de bouw en ligging van de organen'.
Volgens Mintzberg zijn organisaties uit vijf structuur-elementen/bouwstenen op te bouwen. Deze zijn: operationele kern, strategische top, lijnmanagement en technische staf aan de ene en de dienstverlenende staf aan de andere kant.
In plaats daarvan varieert de juiste structuur op basis van veel factoren, waaronder het type bedrijf, de industrie en de doelen, en nog veel meer. Er zijn echter drie componenten van de bedrijfsorganisatiestructuur die in de meeste organisaties voorkomen: de raad van bestuur, het managementteam en de aandeelhouders .
In een matrixorganisatie worden medewerkers van verschillende afdelingen in een gezamenlijk project bij elkaar geplaatst. Formeel blijven de medewerkers op hun eigen afdeling werkzaam, waarbij ze verantwoording afleggen aan de lijnmanager.
Een organisatie is een blijvend menselijk samenwerkingsverband, met een bepaald doel. Zodra een organisatie een product of dienst gaat aanbieden wordt het een bedrijf. Een organisatie is geen bedrijf, maar een bedrijf is wel een organisatie. Een onderneming is een bedrijf met een winstoogmerk.