Een goede omgevingsanalyse laat je zien waar je je omgeving kan gebruiken in je public affairs aanpak, maar ook waar er mogelijk drempels liggen. Dat zorgt er voor de je je public affairs strategie daarop kan afstemmen.
Een omgevingsanalyse brengt factoren in kaart, die niet beïnvloedbaar zijn, maar waar rekening mee moet worden gehouden. Voorbeelden hiervan zijn het economisch klimaat, sociaal-culturele ontwikkelingen en veranderende wetten en regels.
Een omgevingsanalyse kan worden gebruikt om beslissingen te nemen of om een bepaald doel te bereiken. Een omgevingsanalyse kan zowel externe factoren (zoals politieke, sociale, economische en technologische factoren) als interne factoren (zoals de capaciteiten en beperkingen van een organisatie) in kaart brengen.
Het belang van goede omgevingsanalyses
De omgeving om je heen blijft veranderen, maar door met omgevingsanalyse in kaart te brengen wat er gebeurt, blijf je in staat om hier proactief op in te spelen en nieuwe kansen te blijven zien en benutten. Omgevingsanalyses maken is dus een doorlopend proces.
Zijn goed in het verzamelen van relevante input, data en objectieve informatie. Laten zich niet leiden door hun gevoel maar nemen beslissingen op basis van feiten. Dringen door tot de kern van een probleem en zien wat er werkelijk aan de hand is. Overzien de consequenties van bepaalde keuzes.
Als omgevingsanalist verzamel je de publieke opinie en belevingen van de omgeving in relatie tot het incident en de verwachte ontwikkeling van het incident.
Een probleemanalyse bestaat uit het signaleren van een probleem, het opsporen van de oorzaken, het scheiden van de hoofd- en bijzaken en verbanden leggen tussen de verschillende problemen. Een probleemanalyse kijkt dus echt naar het probleem zelf en (nog) niet naar de oplossing ervan.
Wat is data analyse
Een data-analyse is het grondig en zorgvuldig bekijken en interpreteren van gegevens die via een onderzoek zijn verzameld. Uit de data-analyse komen vervolgens resultaten naar boven waarmee de onderzoeksvragen goed beantwoord kunnen worden.
Analyseren is het grondig onderzoeken en het ontleden van iets. Zo kunnen problemen geanalyseerd worden, maar ook gegevens of zelfs de menselijke geest. Om iets te kunnen analyseren, moet het opgedeeld worden in verschillende onderdelen. Mensen gebruiken het woord uiteenrafelen ook wel eens in plaats van analyseren.
Het doel van de interne analyse is om de sterktes en zwaktes in kaart te brengen. Dit is voor de organisatie belangrijk om zich bewust te worden van de huidige situatie. De resultaten uit deze analyse kunnen bijdragen aan het vernieuwen of het aanpassen van de strategie.
Een belangenanalyse brengt de belangen en standpunten van de betrokken spelers in kaart. Een belangenanalyse maakt duidelijk welke gemeenschappelijke belangen actoren met diverse standpunten koesteren en welke alter- natieve oplossingen bespreekbaar zijn.
Met factoren bedoelen we trends, ontwikkelingen, gebeurtenissen en dergelijke die een rol spelen bij (het ontstaan van) het issue. Met actoren bedoelen we de spelers in het gemeentelijk 'krachtenveld'. De actoren hebben bepaalde standpunten ten aanzien van de organisatie en het issue.
De Externe analyse is de analyse van de externe omgeving en geeft inzicht in de kansen en bedreigingen binnen een bedrijfsomgeving. Dit vormt de input voor een SWOT analyse waarop de uiteindelijke strategie van een onderneming gebaseerd is. Samen met de Interne analyse vormt het de situatieanalyse.
Overanalyseren noem ik de valkuil van analytisch vermogen. Wanneer je goed kunt analyseren is dat een kernkwaliteit. Overanalyse noem ik de doorgeslagen variant oftewel de valkuil.
Hierbij kun je de "4W – methode" gebruiken. Die term staat voor: Wie, wat, waar, wanneer, hoe én de gevolgen.
De statistische wetenschap heeft een aantal technieken ontwikkeld voor data-analyse zoals de regressieanalyse, de T-toets, de variantieanalyse, de Chi-kwadraattoets, de correlatieanalyse, de clusteranalyse, de factoranalyse, de discriminantanalyse, de cohortanalyse en de time series-analyse.
Wie, wat, waar, wanneer, waarom? Er zijn een aantal vragen die je kunnen helpen bij het maken van de probleemanalyse voor je scriptie, de zogenoemde 6W-vragen (Verhoeven, 2007). Deze vragen zijn een leidraad, niet alle vragen zijn even relevant voor jouw probleem.
Bij het schrijven van een probleemanalyse maak je twee dingen duidelijk: wat het probleem precies is en waarom het opgelost moet worden. Door hierover na te denken kom je tot een goede probleemstelling. Daarnaast kom je tot een doelstelling. Hierin beschrijf je wat je precies met je onderzoek wilt bereiken.
Bij foutenanalyse leer je dus om te gaan met meetfouten, welke soorten meetfouten er zijn en hoe je dergelijke meetfouten kunt inschatten.
Een kernlabelsysteem of analyseschema is een onderzoeksinstrument of hulpmiddel bij de analyse van teksten. Het labelen dat eraan voorafgaat is een vorm van kwalitatief onderzoek. Je bent als duider of interpreet op zoek naar de betekenis van de tekst.
Ontwikkeling van analytisch vermogen
Je kunt je analytisch vermogen ontwikkelen door oefening en educatie. Het begint met nieuwsgierigheid en de drang om te begrijpen hoe dingen werken. Door jezelf te trainen in logisch denken en het oplossen van complexe problemen, scherp je jouw vermogen om analytisch te denken aan.