Wat is een goede klachtafhandeling?

Doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Laat zien dat je met de cliënt meeleeft en dat je hem of haar begrijpt. Als de cliënt het gevoel heeft dat jullie op een lijn zitten, zal hij of zij eerder geneigd zijn om mee te werken. Op die manier is de kans groter dat de klacht onderling wordt afgehandeld.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op solopartners.nl

Hoe moet je een klacht afhandelen?

Omgaan met klachten: 9 tips
  1. Laat de klager uitrazen. Onderbreek niet, kijk niet boos en veroordeel niet, hoe onterecht en beledigend een klacht soms ook is. ...
  2. Zeg sorry. ...
  3. Stel zinvolle vragen. ...
  4. Wees eerlijk. ...
  5. Toon empathie. ...
  6. Stuur klagers niet door. ...
  7. Bundel de krachten. ...
  8. Blijf rustig.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op f-facts.nl

Waarom is een goede klachtenafhandeling belangrijk?

Klachten van klanten zijn belangrijk. Er is geen betere manier om rechtstreekse feedback van klanten te krijgen en je product of dienst te verbeteren. De manier waarop je een klacht afhandelt, maakt echter het verschil tussen het behouden of verliezen van een klant.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op superoffice.nl

Hoe reageren op een klacht voorbeeld?

Benadruk dat je begrip hebt voor zijn klacht. Denk hiervoor aan uitspraken als "Ik begrijp hoe frustrerend dit moet zijn" of "Ik snap dat het heel vervelend is". Vervolgens vat je het probleem samen – "Als ik het goed begrijp, dan is het zo gelopen" – en vraag je de klant of hij dat kan bevestigen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op blog.liantis.be

Hoe voer je een Klachtgesprek?

8 tips die je kunt toepassen tijdens een klachtengesprek
  1. Laat de klant uitspreken. Val de klant niet in de rede. ...
  2. Maak aantekeningen. Maak notities en vertel dit ook aan de klant. ...
  3. Stel de klant gerust. ...
  4. Toon begrip. ...
  5. Stel gesloten vragen. ...
  6. Zorg voor een oplossing. ...
  7. Sluit op een plezierige manier af. ...
  8. Zorg voor opvolging.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op coachresult.nl

Goede klachtafhandeling bij Stichtse Rijnlanden...

28 gerelateerde vragen gevonden

Hoe neutraal reageren?

Neem afstand door jezelf los te zien van de situatie. Stel je maar voor dat je met een helikopter boven jezelf cirkelt en naar beneden kijkt, of ga in gedachten achter jezelf staan en kijk naar de situatie. Zo koppel je jezelf even los, waardoor je je weer in een neutrale stand kunt zetten om je emoties te reguleren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op ikovertrefme.nl

Hoe vertel je iets moeilijks?

Moeilijk gesprek voeren
  • Maak tijd voor het gesprek. Het is een big deal, dus behandel het ook zo. ...
  • Leid het voorzichtig in. Probeer de ander gerust te stellen, zodat ze willen luisteren. ...
  • Vertel wat er op je hart ligt. ...
  • Stel vragen. ...
  • Luister naar wat de ander te zeggen heeft. ...
  • Verder met de volgende stap.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op famme.nl

Hoe eindig je een klachtenbrief?

Begin de slotalinea met het aangeven dat je uitkijkt naar een reactie op je klacht. Dit herinnert de lezer eraan dat je een antwoord op je klachtenbrief verwacht. Je kunt bijvoorbeeld iets schrijven als: 'Ik zie uw antwoord op mijn brief graag tegemoet' of 'Ik hoop op een spoedige reactie op mijn klacht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op nl.wikihow.com

Hoe dien je een klacht in bij een bedrijf?

Oplossing zoeken met bedrijf

Dan kunt u een klacht indienen. U kunt het bedrijf schriftelijk laten weten dat u niet tevreden bent. U geeft dan ook meteen aan wat volgens u een goede oplossing is voor het probleem. Op de website van ConsuWijzer vindt u voorbeeldbrieven om uw klacht in te dienen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe klaag je een bedrijf aan?

Wanneer u niet tevreden bent over een product of dienst, kunt u een klacht indienen bij de ondernemer. Als de ondernemer niets van zich laat horen, of u komt er samen niet uit, dan kunt u een klacht indienen bij een van de commissies van De Geschillencommissie.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Welke 5 soorten klachten onderscheid je?

5 soorten klachten en hoe je ze voorkomt
  1. 'Ik kreeg geen begroting' ...
  2. 'Ik kreeg geen reactie op mijn vragen, twijfels, klacht' ...
  3. 'Ik wist niet waar ik met mijn vragen, twijfels, klacht naartoe moest' ...
  4. 'Mijn tandarts vertelde me niet dat ik wel/niet verzekerd was' ...
  5. 'Ik wist helemaal niet dat ik een keuze had'

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op knmt.nl

Wat moet je niet doen bij een klacht?

Doe geen beloftes die je niet kunt waarmaken. Laat zien dat je met de cliënt meeleeft en dat je hem of haar begrijpt. Als de cliënt het gevoel heeft dat jullie op een lijn zitten, zal hij of zij eerder geneigd zijn om mee te werken. Op die manier is de kans groter dat de klacht onderling wordt afgehandeld.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op solopartners.nl

Wat is een redelijke klacht?

Leg uit wat je verwacht had te krijgen en niet hebt gekregen. Geef aan welke oplossing je verwacht en binnen welke termijn. De reactietermijn moet 'redelijk' zijn. Binnen 2 of 3 weken moet de verkoper op zijn minst een reactie kunnen geven.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op consumentenbond.nl

Hoe ga je om met een boze klant?

11 tips over hoe om te gaan met een boze klant
  1. Laat de klant niet te lang wachten. ...
  2. Zorg dat je een duidelijk overzicht hebt van de klantinformatie. ...
  3. Luister actief naar de klant. ...
  4. Blijf kalm. ...
  5. Toon empathie. ...
  6. Ga niet in discussie. ...
  7. Bied je excuses aan. ...
  8. Los het probleem op.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op trengo.com

Wat is een klachtenbehandeling?

Wettelijk verplichte procedure voor een regeling van de behandeling van klachten van patiënten – of in bepaalde gevallen hun naasten – die een klacht hebben over de aan hen geleverde zorg of bejegening. De klachtenbehandeling resulteert in een oordeel over de gegrondheid van de klacht.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op encyclo.nl

Is het belangrijk om zo goed en snel mogelijk op een klacht te reageren?

Door klachten goed en snel af te handelen, kun je de klanttevredenheid verbeteren. Daarnaast biedt een klacht belangrijke informatie hoe je jouw bedrijfsvoering kunt verbeteren.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op mtsprout.nl

Wat kost het om een klacht in te dienen bij de Geschillencommissie?

De kosten van de behandeling van een klacht bij de Geschillencommissie Algemeen bedragen: € 52,50. Voor dit bedrag wordt zonodig ook een deskundigenrapport opgemaakt. U krijgt het volledige klachtengeld terug wanneer de commissie u in het gelijk stelt.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op degeschillencommissie.nl

Wat moet je doen als een bedrijf niet reageert?

Als een bedrijf niet reageert, of het probleem niet oplost, stuur dan een aangetekende brief. Dit is een belangrijke stap in het proces. Een aangetekende brief is uw bewijsmateriaal en een belangrijk ijkpunt om de klacht officieel vast te leggen. Voor ontvangst van de brief zal het bedrijf moeten tekenen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op maxmeldpunt.nl

Kan ik aangifte doen tegen mijn werkgever?

Bespreek uw klacht met uw werkgever

U moet uw situatie dan in eerste instantie kenbaar maken bij uw werkgever. Samen probeert u tot een oplossing te komen. Is er binnen het bedrijf waar u werkt een ondernemingsraad (OR)? Dan kunt u uw probleem ook bij hen melden.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op rijksoverheid.nl

Hoe sluit je een klacht mail af?

Geef duidelijk aan wanneer u een reactie verwacht. Indien u bij geen gehoor verder stappen wilt ondernemen geeft u dit ook aan in de brief. Sluit verder op een beleefde manier af, denk hierbij aan 'Hoogachtend' of met 'Hartelijke groeten'.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op gratisvoorbeeldbrieven.nl

Hoe maak je een klachtenprocedure?

Maak afspraken over wie verantwoordelijk is voor het onderzoek, hoe het onderzoek gebeurt en binnen welke termijn.
...
Bepaal hoe je klachten onderzoekt
  1. de gesignaleerde feiten.
  2. de omstandigheden.
  3. de mogelijke oorzaken.
  4. het soort klacht.
  5. de gegrondheid.
  6. de ernst van de klacht.
  7. het nadeel of de schade die geleden is.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op grenswijs.be

Hoe begin je een officiele brief?

Deze indeling ziet er als volgt uit:
  1. Afzender. Je vermeldt hier je eigen adres, telefoonnummer en e-mailadres.
  2. Dagtekening. Hier schrijf je de plaats waar en de datum waarop je de brief hebt geschreven.
  3. Geadresseerde. ...
  4. Betreft. ...
  5. Aanspreking. ...
  6. Eerste alinea. ...
  7. Rest van de tekst. ...
  8. Afsluiting en ondertekening.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op examenoverzicht.nl

Hoe onderbreek je iemand op een nette manier?

Gebruik instemming als middel om het gesprek te onderbreken. Geef je gesprekspartner gelijk en wees enthousiast. Hierdoor is de kans groot dat hij of zij zich gevleid voelt en dat je gesprekspartner denkt dat jij aan dezelfde kant staat in het gesprek. Dit geeft jou een kans om het gesprek over te nemen.

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op learnit.nl

Hoe kan je iemand op zijn plek zetten?

Leer hoe je een ander op zijn plaats zet.
  1. Gesprekstechnieken voor omgaan met lastige mensen. ...
  2. Tip 2: Leer feedback te geven op de juiste manier. ...
  3. Tip 3: Interpreteer de reactie van anderen als positief. ...
  4. Tip 4: Vergeet niet je eigen gevoelens. ...
  5. Tip 5: Het is niet persoonlijk. ...
  6. Tip 6: Blijf rustig (in elke situatie)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op vitaalgezond.com

Wat zijn de gesprekstechnieken?

Verschillende gesprekstechnieken
  • LSD = Luisteren, Samenvatten, Doorvragen. LSD mag je dus gebruiken.
  • OMA = Oordelen, Meningen en Adviezen. OMA kan je beter thuis laten.
  • ANNA = Altijd Navragen, Nooit Aannemen. ...
  • NIVEA = Niet Invullen voor een Ander. ...
  • OEN = Open, Eerlijk en Nieuwsgierig. ...
  • DIK = Denk in Kwaliteiten (of Kansen)

Verzoek tot verwijderen van bron   |   Bekijk volledig antwoord op start2create.nl

Populaire vragen