Wat is een veilig leerklimaat? Een veilig leerklimaat binnen organisaties is een omgeving waarin medewerkers zich comfortabel, ondersteund en gestimuleerd voelen om te leren, nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en te groeien in hun werk. Dat betekent dat ze zelfvertrouwen hebben en gecalculeerde risico's durven nemen.
Wat is een veilig leerklimaat? “Een veilig leerklimaat is een omgeving waarin mensen zich goed voelen en risico's durven nemen”, begint Van Dinteren. “De werking van het brein is hierbij interessant. Voor een veilig leerklimaat is ten eerste een leider nodig die je ziet en waardeert.
Verschillende factoren binnen een organisatie die het leren ondersteunen of belemmeren, vormen een leerklimaat. Een goed leerklimaat helpt (zorg)medewerkers te leren in de praktijk en biedt tevens voldoende mogelijkheden om kennis op te doen via training of opleiding4.
Bij een goed leerklimaat is er ruimte voor nieuwe ideeën en experimenten. Het team neemt initiatief tot verbetering. Collega's stimuleren elkaar om dingen eens op een andere manier aan te pakken en krijgen hiervoor de ruimte.
Er is een positief leerklimaat als de leerkracht de leerling helpt en naar de leerling luistert, de leerling dingen leert die zinvol zijn voor de toekomst, de regels eerlijk zijn, er weinig ruzie is, niet gepest wordt en de sfeer veilig is in de klas.
Het schoolklimaat vormt een weerspiegeling van de houding en overtuigingen van de schoolpopulatie. Een positief schoolklimaat is gebaseerd op een gedeelde visie op succes voor alle leerlingen en leerkrachten, gebaseerd op respect voor ieders talenten en behoeften.
Een veilig leerklimaat ontstaat door leerlingen te stimuleren om zelf aan de slag te gaan met de lesstof. Probeer de lesstof niet enkel naar de leerlingen te zenden. Vraag zeker ook input vanuit de leerlingen zelf.
Leerlingen waarbij sprake is van een hoge kwaliteit van motivatie, vertonen in de les een aantal positieve kenmer- ken. Zo zijn ze fysiek actiever, en hebben ze meer concentratie, inzet, betrokkenheid, zelf- standigheid en doorzettingsvermogen.
Rijke leeromgeving
Diverse soorten uitnodigende materialen en activiteiten, ook m.b.t. ICT. Verschillende contexten die de nieuwsgierigheid opwekken. Ruimte voor inbreng van de leerling, voor eigen wensen, oplossingen en creativiteit. Ruimte om samen te werken.
Tot de fysieke leeromgeving behoren bijvoorbeeld klaslokalen binnen de school, werkhoeken buiten het klaslokaal, practicumlokalen, bibliotheek/mediatheek, ICT-lab, het schoolplein en evt. een schooltuin, maar ook locaties buiten de school waar leerlingen bijvoorbeeld stage lopen of projectwerk doen.
Een goede werkbegeleider gaat op de juiste manier om met de leerstijl, bekwaamheid, taakbereidheid en beginsituatie van de werknemer of student. Hij of zij zorgt ervoor dat er een veilige leeromgeving is, waarin de leerling zich optimaal kan ontwikkelen.
Wat is een zorgleerkracht? Zorgleerkrachten zijn bieden individuele ondersteuning aan leerlingen met specifieke problemen of noden. Zo begeleiden ze kinderen met cognitieve onderwijsnoden zoals spelling, wiskunde en lezen, maar bijvoorbeeld ook kinderen met gedragsproblemen en een leerachterstand.
Leesklimaat/leescultuur. De mate waarin tijd en ruimte voor lezen en leesbevordering onderdeel zijn van de leefomgeving van de leerling.
Een activerende leeromgeving zorgt ervoor dat kinderen betrokken zijn bij hun eigen leerproces. Het kind neemt niet passief de kennis tot zich, maar neemt actief deel aan het leerproces. Activerende leeromgevingen beïnvloeden de motivatie en het informatieverwerkingsproces van het kind.
Met een krachtige leeromgeving bedoelen we een leeromgeving die participatie, betekenisgericht leren, levensechte contexten en zelfsturing mogelijk maken. Een dergelijke leeromgeving draagt bij tot de kwaliteitsverbetering van het onderwijsaanbod en tot de verhoging van het leerrendement bij alle leerlingen.
Driehoek school - ouder - kind
Wij werken vanuit de pedagogische driehoek: school - ouder - kind en streven naar een goede samenwerking. Zo creëren we samen de optimale omstandigheden voor de ontwikkeling en het leren van uw kind.
Een krachtige leeromgeving faciliteert en ondersteunt het leerproces van een diversiteit aan studenten. Studenten leren het best wanneer ze zich gerespecteerd en deel van de groep voelen.
Een belangrijk fundament van pedagogisch handelen is dat men kan observeren en reflecteren. Docenten moet leerlingen werkelijk (willen) zien en in de gaten hebben welke boodschap ze afgeven. Dat vraagt goed kijken, empatisch luisteren, een attitude waarbij men ook kijkt naar zichzelf en het eigen aandeel in de relatie.
Voor het onderwijs worden drie kernopgaven onderscheiden: kwalificatie, socialisatie en persoonsvorming (Biesta, 2012, 2014).
De begeleider stelt voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, in overleg met ouders en de leerkracht, het ontwikkelingsperspectief op. Dit is het individuele plan voor de leerling. Hierin staat welke hulp er ingezet wordt. Dit kan de IB-er zelf doen, of een andere begeleider.