Een actieplan is een gedetailleerd plan met gespecifieerde acties die nodig zijn om een doel te bereiken. Ook kan een actieplan een reeks van stappen betekenen die moeten worden uitgevoerd om een bepaalde strategie te doen slagen.
Gids en beste praktijken. Een actieplan is een document dat een opsomming en uitleg geeft over de stappen of acties die moeten worden uitgevoerd om een bepaald doel te bereiken. Het specificeert de benodigde middelen en het tijdschema.
Actie Planning is het proces van omzetten van strategie en doelen in acties, waardoor ideeën concreet worden. Het wordt gekenmerkt doordat er een apart actieplan is voor elk onderdeel en tussenstap, dat leidt naar het einddoel.
Een actieplan is een gedetailleerd plan met gespecifieerde acties die nodig zijn om een doel te bereiken. Ook kan een actieplan een reeks van stappen betekenen die moeten worden uitgevoerd om een bepaalde strategie te doen slagen.
Het jaaractieplan legt vast wie verantwoordelijk is voor welke doelstelling en bevat volgende onderdelen: de doelen die je voor komend jaar stelt in het kader van het preventiebeleid. de middelen en methoden om deze doelstellingen te bereiken. de opdrachten, verplichtingen en middelen van alle betrokkenen.
Een jaarlijks actieplan is een belangrijk document binnen je welzijnsbeleid. In het jaarlijks actieplan (JAP) beschrijf je concreet welke actiepunten je het komende jaar zal uitvoeren om risico's in je bedrijf uit te schakelen of te beperken.
De werkgever stelt dit JAP op in overleg met de leden van de hiërarchische lijn en de diensten voor preventie en bescherming op het werk. Dit jaarlijks actieplan heeft betrekking op het dienstjaar en niet op het kalenderjaar.
Globaal preventieplan en jaarlijks actieplan
Het dynamisch risicobeheersingssysteem vindt zijn uitdrukking in een globaal preventieplan dat door de werkgever wordt opgesteld in overleg met de hiërarchische lijn en de diensten voor preventie en bescherming op het werk en wordt vastgesteld voor een termijn van vijf jaar.
Een risicoanalyse veronderstelt een multidisciplinaire aanpak en moet dus de zeven welzijnsdomeinen (arbeidsveiligheid, gezondheid, psychosociale aspecten, ergonomie, arbeidshygiëne, verfraaiing van de arbeidsplaatsen, intern leefmilieu) omvatten.
Beleid ter bevordering van participatie en toegankelijkheid, het voorkomen van sociale uitsluiting en ondersteuning van het lokaal sociaal beleid. Betekenis van welzijnsbeleid toevoegen.
De preventiehiërarchie is een rangschikking van de verschillende soorten maatregelen die men kan toepassen op een gevaar. Deze worden gerangschikt op basis van hun effectiviteit in het verminderen (of zelfs verwijderen) van het gevaar.
De risicoanalyse bestaat uit drie fasen: het identificeren van gevaren; het vaststellen en nader bepalen van risico's; het evalueren van risico's.
Artikel 5 van de welzijnswet legt aan de werkgever de algemene verplichting op de nodige maatregelen te treffen ter bevordering van het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk. Hij moet daarbij de preventiebeginselen in acht nemen.
Een dynamisch risicobeheersingssysteem helpt jou als werkgever je medewerkers systematisch te beschermen voor gevaren. Uit de risicoanalyse en het globaal preventieplan vloeit het jaaractieplan (JAP) voort. Het JAP is een praktisch overzicht met de preventieve maatregelen die je komend jaar gaat uitvoeren.
Welzijn is een gevoel van welbevinden, door sommigen ook wel beschreven als geluk. Met welzijn wordt bedoeld dat het zowel lichamelijk, geestelijk als sociaal goed met een persoon gaat. Binnen de zorg wordt steeds meer aandacht gegenereerd voor welzijn van de cliënten.
Bij verwijzing naar de codex worden de boeken, titels, hoofdstukken, afdelingen en onderafdelingen geschreven met een kleine letter. Bv. boek I, titel 3, hoofdstuk II, afdeling 2, onderafdeling 3 en niet Boek I, Titel 3, Hoofdstuk II, Afdeling 2, Onderafdeling 3.
Psychosociale risico's op het werk omvatten professionele risico's die de werknemers psychische en eventueel ook lichamelijke schade kunnen berokkenen. Ze kunnen ook een impact hebben op de veiligheid op de werkvloer en het goed functioneren van de bedrijven.
Organisaties die willen profiteren van de voordelen van een gezond personeelsbestand (en hun bedrijfsresultaten willen beschermen) moeten rekening houden met de vijf factoren van welzijn van een medewerker: fysiek, financieel, emotioneel, sociaal en carrière.
Situering van het ARAB
Het ARAB is de bundeling van uitvoeringsbesluiten die tussen 1947 en 1993 tot stand zijn gekomen. Een aantal van deze voorschriften zijn nog van toepassing. Bij de verdere opbouw van de Codex, worden regelmatig delen van het ARAB opgeheven.
Geld inzamelen voor een goed doel is arbeidsintensief. Denk aan campagnevoeren, nieuwe leden werven en donateurs op de hoogte houden van hoe het er met de inzameling voor staat. Lees hier hoe je een goed doel kiest, welke vergunningen je nodig hebt en hoe je zeker weet dat een goed doel betrouwbaar is.