Oranje en geel
Amberkleurige, oftewel oranje zwaailampen worden gebruikt op voertuigen die moeten opvallen in het verkeer. Bijvoorbeeld om aan te geven dat ze extreem groot zijn, langzaam rijden of omdat ze werkzaamheden op/langs de weg uitvoeren.
Je mag oranje zwaailichten in de volgende situaties voeren: Bij werkzaamheden met hulpverlening op of langs de weg met daartoe ingerichte motorvoertuigen. Werkzaamheden die betrekking hebben op de weg, denk hierbij aan het letterlijke werken aan de weg maar ook het strooien in de winter.
Door het surveilleren met een groen zwaailicht, is de politie beter en sneller zichtbaar voor inwoners. Ook wil de politie zo potentiële inbrekers in de wijk afschrikken. Het zien van groen licht verlaagt de bloeddruk, de hartslag en het adrenalinegehalte en geeft mensen vanuit evolutionair oogpunt een veilig gevoel.
Het groene zwaailicht op Nederlandse ambulances, politievoertuigen, voertuigen van de Koninklijke Marechaussee en brandweervoertuigen wordt gebruikt bij grote ongevallen en calamiteiten: de bemanning van het eerste hulpverleningsvoertuig ter plaatse neemt de coördinatie op zich; het groene zwaailicht wordt dan ...
Waar rood licht op 2 kilometer hoogte nog zichtbaar is, wordt blauw licht veel meer door de atmosfeer verstrooid (daardoor is de lucht ook blauw). Omdat blauw licht maar tot een hoogte van 300 meter reikt, zou het niet zichtbaar zijn voor eventuele vijandelijke bommenwerpers.
"Dat is heel belangrijk voor de veiligheid van het personeel en voor de snelheid waarmee slachtoffers kunnen worden vervoerd", aldus De Block. Daarom komen er ambulances met verschillende basiskleuren: gele voor dringende hulpverlening en witte voor niet-dringend ziekenvervoer.
Gebruik blauw zwaailicht
Politie, ambulance en brandweer mogen blauwe zwaailichten alleen gebruiken voor dringende taken.
Als een politievoertuig zwaailichten en sirene gebruikt, is het een voorrangsvoertuig. Als weggebruiker dient u dan onder alle omstandigheden het politievoertuig vrije doorgang te verlenen. Bij het gebruik van zwaailicht en sirene is het politievoertuig over het algemeen onderweg naar een spoedgeval.
Het voeren van een blauw zwaailicht kan aangemerkt worden als het voeren van niet-correcte verlichting (verkeerde kleur) of als het oneigenlijk voeren van een blauw zwaailicht. In het eerste geval kan het bij een boete van 90 euro blijven.
De politie, brandweer, ambulance, marechaussee, het Rode Kruis, Rijkswaterstaat, ProRail en nu ook nog de veiligheidsregio. Ze rijden allemaal in voertuigen met blauwe zwaailichten en sirene.
Doordat de maximumsnelheid per half maart omlaag gaat, mogen ook politie, brandweer en ambulances 'slechts' 140 kilometer per uur.
Alleen tijdens het oprijden of verlaten van de vluchtstrook of het in- of uitrijden van het werkvak moet het zwaailicht gebruikt worden. Tijdens de werkzaamheden moet het zwaailicht gedoofd zijn en wordt gebruik gemaakt van een actieraam met alternerende verlichting.
Helaas, het gebruik van een oranje of gele zwaailamp door particulieren is eveneens verboden.
Een politieauto, een ambulance of een brandweerauto wordt een voorrangsvoertuig genoemd. Om voorrang te krijgen van het overige verkeer moet er wel actief een zwaailicht en een sirene gebruikt worden.
Waarom heeft de ambulance soms wel en soms geen sirene/zwaailicht? Een ambulance rijdt alleen met sirene en zwaailicht wanneer de ambulance een spoedmelding heeft. Als je een ambulance zonder sirene en zwaailicht ziet rijden is de melding dus niet spoedeisend.
Blijf rustig als een voorrangsvoertuig u nadert. Rijd niet door rood of te hard om de weg vrij te maken voor het voorrangsvoertuig. Voertuigen met gele en groene zwaailichten zijn geen voorrangsvoertuigen.
Wettelijk gezien zijn hulpdiensten met zwaailicht, maar zonder sirene, geen voorrangsvoertuig. Wel zet een hulpdienst het zwaailicht aan om aan te geven dat ze haast hebben en dus voorrang willen krijgen. Wees daar altijd alert op.
De zwarte wagen is niet alleen bedoeld om onopvallend te patrouilleren, maar ook om snel tussen te komen waar nodig. “Maar alleen medewerkers die een speciale opleiding volgden, mogen er mee de baan op”, zegt woordvoerder Michaël Vanden Heede.
Ze zijn voorzien van blauwe Leds in de grille, 1 op het dashboard, 1 links en 1 rechts thv de achterste zijruit en 2 op de hoedeplank. Verder zijn ze ook voorzien van een opklapbord STOP/POLITIE.
De meeste auto's zijn namelijk van de Dienst Koninklijke en Diplomatieke Betrekkingen van het Korps Landelijke Politie Diensten (NIET van de rijksrecherche zoals ik hieronder een aantal keer heb zien staan en zeker niet van de rijkspolitie want die bestaat al bijna 20 jaar niet meer).
Hierbij valt te denken aan een reanimatie, een zeer ernstig ongeval of vanwege tilassistentie. Om de noodzakelijke handelingen zo snel en kundig mogelijk uit te kunnen voeren worden er soms twee ambulances gestuurd. Twee verpleegkundigen en twee chauffeurs voeren dan gezamenlijk de nodige handelingen uit.
Op een ambulance werken 2 personen. Een ambulancechauffeur en een ambulanceverpleegkundige. Samen vormen zij een AMBU-team. Het ambu-team zit op de ambulancepost en krijgt zijn opdrachten van de meldkamer.
De ambulancezorg gebruikt een urgentie-indelingssysteem met drie urgenties, namelijk A1- en A2-urgentie voor spoedeisende ambulancezorg en B-urgentie voor planbare ambulancezorg.
Ontsporingen en botsingen. We hopen natuurlijk niet dat het gebeurt, maar ook als er een trein ontspoort of treinen frontaal op elkaar botsen, gaan we met zwaailicht en sirene ter plaatse om te helpen met het evacueren van de reizigers.