Een expert interview is een interview die gericht is op het achterhalen van kennis en data bij een vakspecialist.
Wil je meningen van deskundigen over een specifiek onderwerp hebben, dan kies je voor een expertinterview.
Maar er zit nog een voordeel aan het interviewen van experts. Als leek en/of buitenstaander heb je het grote voordeel dat je onbevangen naar een expert kunt luisteren, waardoor je 'inzichten' kunt ontdekken in zaken die voor een expert vaak logisch of irrelevant zijn.
Er zijn drie verschillende soorten interviews: een gestructureerd interview, een semigestructureerd interview en een ongestructureerd interview.
Voorbeeld: Kwalitatief onderzoek Een klanttevredenheidsonderzoek kun je ook uitvoeren door interviews af te nemen. Dan spreken we van een kwalitatief onderzoek. Het voordeel hiervan is dat je veel informatie krijgt van respondenten. Je kunt doorvragen op antwoorden en de diepte ingaan.
De expert doet dan een expertise en levert een expertise-rapport aan zijn opdrachtgever. Experts hebben een langdurige of intense ervaring door oefening en studie in een bepaald beroeps- of kennisgebied.
Een enquête is een schriftelijke lijst, die zoveel mogelijk mensen dezelfde vragen stelt en zo kwantitatieve gegevens verzamelt. Vaak wordt hierbij gebruik gemaakt van meerkeuzevragen of Likert-schalen. Een interview is vaker persoonlijk en face-to-face. Het doel van een interview is kwalitatieve informatie vergaren.
Maak een goede laatste indruk
Sluit het gesprek dus positief af. Bedank diegene voor de tijd, geef positieve feedback hoe je het gesprek hebt ervaren en wees neutraal in de verwachte uitkomst.
In een gestructureerd interview van een half uur kun je ook aanhouden om 10 tot 20 open vragen te stellen. Voeg vragen toe als je denkt hiermee niet voldoende informatie te verzamelen om antwoord te geven op je onderzoeksvraag.
Het interviewschema of topiclijst is een van tevoren vastgestelde lijst van gespreksonderwerpen die in de loop van het interview aan de orde moeten komen. De volgorde van de onderwerpen, de formulering van de vragen en de formulering van de antwoorden liggen niet vast.
Diepte-interviews bieden, afhankelijk van de onderzoeksvraag, grofweg de volgende voordelen: het is mogelijk om met een individu diep in te gaan op het onderwerp (dieper dan in groepsdiscussies) en er is geen belemmering door andere deelnemers zoals dat bij groepsdiscussies kan worden ervaren.
Het doel van een interview is om het gedrag van de geïnterviewde beter te begrijpen en een beter inzicht te verkrijgen in de waarnemingen, meningen, overtuigingen en gevoelens van een geïnterviewde.
Opening. Je begint het gesprek met het uitleggen van het doel: wat je hoopt te weten te komen. Bij bijvoorbeeld een exitgesprekwil je iemands beweegredenen om te vertrekken, achterhalen. Vervolgens stel je de gesprekstijd vast en in het geval van een meer 'open' gesprek, bepaal je de thema's die aan de orde komen.
slecht voorbereid.
Heeft het CV vluchtig bekeken.Heeft zich niet verdiept in de kandidaat en de functie.Weet niet precies wat hij wil vragen.
In plaats van een strakke vragenlijst gebruik je bij kwalitatief onderzoek open vragen. De interviews duren langer (30 tot 60 minuten) en zijn niet allemaal hetzelfde, omdat je bij ieder interview meer te weten komt. Dan komen er ook weer nieuwe vragen.
Het doel van de enquête is echter om zoveel mogelijk mensen dezelfde vragen te stellen om meningen en ervaringen te verzamelen (vaak met Likertschalen). Bij een interview wil je juist zoveel mogelijk vragen over een specifiek onderwerp stellen aan een kleiner aantal experts.
Bij een gestructureerd interview krijgt elke kandidaat dezelfde vragen, in dezelfde volgorde. De vragen helpen de interviewer om te bepalen of een sollicitant voldoet aan de minimumeisen van de functie. Later in het sollicitatieproces wordt doorgaans geopteerd voor een semigestructureerde aanpak.
Waarom een Expert? Een expert is in staat om met zijn expertise een passende en werkende oplossing te bedenken, risico's te bepalen en beheersmaatregelen te nemen, waardoor (kosten)efficiënt kan worden gewerkt.
Recht op een onafhanklijke privé expertise of tegenexpertise
Als u niet akkoord gaat met het voorstel van de verzekering kan u altijd beroep doen om een onafhankelijke privé expertise te laten uitvoeren.
Een schade-expert bekijkt de schade en stelt een rapport op: het schaderapport. In dit rapport neemt de schade-expert de reparatiekosten op, de nieuwwaarde en de dagwaarde. Dit laatste gebeurt aan de hand van afschrijvingslijsten.
Binnen marktonderzoek gebruikt men de vuistregel dat acht tot tien interviews met mensen die tot een homogene doelgroep behoren, voldoende zijn. De kans is klein dat extra interviews met nieuwe respondenten nieuwe informatie oplevert”.
Methoden voor kwalitatief onderzoek omvatten meestal observatie uit de eerste hand, zoals interviews of focusgroepen. Dit type marktonderzoek wordt meestal uitgevoerd in een natuurlijke setting. Onderzoekers bestuderen dus de bestaande situatie zonder in te grijpen.