Het Instituut voor Eventmarketing & Strategie hanteert de volgende definitief voor het concept van een evenement: 'Het concept is het overkoepelende idee, vertaald in elelementen en touchpoints, gebruikmakend van beeld, woord, geluid, smaak, geur en gevoel en gebaseerd op de strategie, doelstelling en doelgroep.
Het gaat vaak om de algemene toon, structuur en doelen van het evenement. Een evenementconcept klinkt vergelijkbaar, maar is duidelijk uniek. Per definitie is een evenementconcept de evenementdetails en -elementen die de praktische aspecten van het evenement zelf vormen .
Een concept is dus een idee of een plan dat als basis dient voor een project, campagne, product of creatieve uiting. Het is de rode draad die het verhaal verbindt en zorgt voor focus en samenhang.
Om een evenement succesvol te maken, is een helder en robuust concept nodig, dat is afgestemd op de doelen van het evenement, de behoeften van de doelgroep en andere relevante belanghebbenden. Als onderdeel van het ontwerpproces van het evenement moet u de 5 W's stellen en beantwoorden: wat, waarom, wie, waar en wanneer?
Een evenement is in feite een georganiseerde bijeenkomst of activiteit die met een specifiek doel wordt uitgevoerd. Dit doel kan variëren van entertainment en educatie tot het delen van kennis en het vieren van mijlpalen.
Event management is het proces van het plannen en uitvoeren van een event of een compleet eventprogramma, van de beginfase van de planning tot de rapportage na het event . Dit kan elke grootte of type event omvatten, of het nu in-person, virtueel, hybride of webinar is.
Een evenement wordt als opvallend beschouwd als het onderwerp van het evenement bijzonder bekend en/of zeer bekend is.
Een evenement is een iets wat wordt georganiseerd (meestal een orga die een skirm orga organiseert) een activiteit kan bijvoorbeeld ook je scope afstellen zijn in het NAC. Maar waar het voornamelijk om gaat is dat je minimaal 1 registratie hebt per jaar, zodat je dus kan aantonen dat je een actief lid bent.
Een concept is dus het plan om je geselecteerde idee(ën) uit te voeren. In een goed concept vormen de meerdere ideeën samen een duidelijke context en heeft het geheel een duidelijk doel. Na de selectieronde van de ideeën, ga je er invulling aan geven.
Een concept is niet zomaar een idee dat in je hoofd spookt. Het is een verzameling van ideeën, verpakt in een goed verhaal die de basis vormt voor keuzes die je maakt. Het vormt als het ware een kapstok of paraplu voor de communicatiemiddelen. In de definitie is de kern van de rotonde jouw concept.
Er zijn vier fasen betrokken bij het conceptvormingsproces: ervaring, abstractie, generalisatie en analyse . Deze vier fasen worden hieronder uitgelegd: Conceptvorming begint met ervaring, wat ook wel exploratie wordt genoemd.
Een concept (Latijn concipere - conceptum: bijeen-nemen, be-grijpen, be-vatten) is, in de filosofie en in de wetenschappelijke theorievorming, een basisbegrip: een cognitieve (mentale) eenheid, waarin meerdere ideeën, op grond van hun cognitief ervaren verwantschap, worden samengevat tot een hogere cognitieve klasse.
Een evenementconcept is essentieel omdat het een raamwerk biedt voor het plannen en organiseren van het evenement . Het helpt ervoor te zorgen dat alle aspecten van het evenement zijn afgestemd op de algemene doelen en doelstellingen. Het is de basis van uw evenement die zal helpen een routekaart te bieden voor uw evenementplanning.
Er zijn veel soorten evenementen, van conferenties, beurzen en exposities, seminars, productlanceringen, stadhuizen, teamoffsites, virtuele summits, seminars, conventies, tentoonstellingen en meer . Deze en nog veel meer evenementen worden gehouden om het publiek te informeren over producten of industrieën.
low profile = low profile bijv. naamw. Uitspraak: [lo`profɑjl] zonder aandacht te trekken Voorbeeld: `Een low profile aanpak roept weinig weerstand op en heeft doorgaans meer succes.
In het evenementprofiel worden gegevens opgeslagen zoals kosten, registratiegegevens, aantallen deelnemers, sessie- en trackinformatie, faciliteiten, locatie, personeel, vrijwilligers- en sprekersinformatie en sponsorinformatie.
Als event manager ben je verantwoordelijk voor het organiseren van evenementen. Je bedenkt het gehele concept en zorgt ervoor dat alles in goede banen wordt geleid. Denk hierbij aan het programma, de sprekers, de locatie, de aankleding, de catering en de veiligheid.
Event design betekent letterlijk de 'opzet van een bijeenkomst'. Het is een creatieve methodiek om draagvlak te creëren voor je eventconcept. Dat gaat niet zo zeer over de organisatie zelf, maar vooral om de invulling.
Voor het organiseren van een evenement is in het algemeen een vergunning van de gemeente nodig. Dat is geregeld in de Algemene Plaatselijke Verordening. Aan een vergunning zijn bijna altijd voorwaarden verbonden in het belang van o.a. openbare orde en veiligheid, brandveiligheid, toezicht en milieu.
Onze definitie van een ontwerpconcept is daarom “een representatie in tekeningen en tekst van een ontwerpoplossing die genoeg detail heeft om de functionaliteit, het gebruik, de esthetiek, productie en commerciële mogelijkheden te beoordelen”.
Een evenement biedt de kans om écht in contact te komen met je (potentiële) klanten. Als je een evenement laat organiseren door een professional, krijg je voldoende tijd om persoonlijk met je klanten te praten. Dit geeft je niet alleen meer inzicht in hun wensen en behoeften, maar het versterkt ook je relatie.
Event flows verwijzen naar de voortgang van statussen voor een event . Een voorbeeld van een event flow zou bijvoorbeeld zijn: Requested. Pending Approval.