De europrofielcilinder is een standaard cilindersysteem, dat gebaseerd is op het uitduwen van een reeks stiften in de cilinder. Hierdoor komt de cilinder vrij om te draaien en de schoot in te trekken, waardoor de deur geopend wordt.
De standaard eurocilinder is het meest voorkomende cilinderslot dat verkrijgbaar is in doe-het-zelfzaken, grote winkelketens en bij slotenmakers. De eurocilinder bevindt zich door de slotkast en wordt beveiligd met een sleutel die aan de voorkant van de kast naar binnen wordt gestoken.
Bij een deurdikte van max, 40 mm, waarbij het slot in het midden van de deur zit, gebruikt u een standaard cilinder zonder verlenging. Als uw deur dikker is dan 40 mm en u gebruikt veiligheidsbeslag, dan heeft u een verlengde cilinder nodig. De cilinder kan in stappen van 5 mm worden verlengd.
Een cilinder mag aan de buitenkant van de deur maximaal 3 mm uitsteken.
De lengte van een cilinder is afhankelijk van de dikte van de deur. Meet de huidige cilinder op vanaf het midden van het slot. Meet de lengte aan de linkerkant en daarna de lengte aan de rechterkant. Een standaardcilinder is 60mm lang (foto met animatie), 30mm links en 30mm rechts.
Bij een vrijloop meenemer of vrijloopcilinder kan de meenemer altijd draaien, ook zonder sleutel in de cilinder. De vrijloopfunctie is nodig bij sommige anti- panieksloten en elektronische meerpuntssluitingen.
Een optie om de cilinder te verwijderen is het uitboren van het cilinderslot, maar er is een makkelijkere manier. Pak de bahco of waterpomptang en wrik de cilinder heen en weer (naar links en rechts). Uiteindelijk zal op de zwakste plek, precies in het midden bij de meenemer, de cilinder breken.
Een dubbele cilinder is een praktisch hulpmiddel om jouw deur af te sluiten. Door zijn langgerekte vorm steekt hij door de deur, waardoor hij aan beide kanten te bedienen is met een sleutel. Dubbele cilinders zijn veruit het meest verkochte type cilinderslot.
Met de Keso cilinder verhoogt u de veiligheid van het slot tot SKG***. Extra sloten voor bij Danalock Keso, indien u met 1 x sleutel ook o.a. de achterdeur wil bedienen.
Een paniekfunctie maakt het mogelijk om het cilinderslot tegelijkertijd aan de binnen en buitenzijde te bedienen. Als er aan de binnenzijde van het slot een sleutel zit kan iemand anders met een andere sleutel nog steeds het slot vanaf de buitenzijde open maken.
Wat is een halve cilinder? Een halve cilinder heeft aan één zijde een opening voor het sleutelgat. Als een deur dus aan één kant af te sluiten is, heeft u geen hele cilinder nodig, maar kan een halve cilinder volstaan. Denk bijvoorbeeld aan het afsluiten van een meterkast of voorraadkast.
De cilindermaat bestaat uit 2 maten. De lengtemaat vanaf het hart van de cilinder tot de binnenzijde van de cilinder en die van het hart tot de buitenzijde van de cilinder. Deze maat is altijd weergegeven in millimeters. Er zijn twee manieren om de cilindermaat op te meten.
Veilig in noodsituaties: een knopcilinder is ook een veilige keuze bij noodsituaties of calamiteiten. Bijvoorbeeld als er brand uitbreekt of als er sprake is van rookontwikkeling. Het zicht wordt dan beperkt. Een knopbediende cilinder opent de voordeur, en dus de vluchtroute, direct.
De veiligheidscilinder (Veiligheidsslot)
Een veiligheidscilinder is enkel één veiligheidscomponent in een totaalbeveiliging. Op zichzelf is hij voornamelijk bedoeld om onrechtmatig kopiëren van sleutels te voorkomen. Bij een gecertificeerde veiligheidscilinder hoort een eigendomscertificaat.
Het beveiligen van een cilinderslot gebeurt door middel van een rozet of beslag. Het allerbelangrijkste is dat de cilinder beschermd wordt tegen alle vormen van aanvallen.
De heen en weer gaande beweging wordt in de motor omgezet in een draaiende beweging. Deze draaiende beweging wordt overgebracht naar de wielen. In een auto kunnen drie maar ook zestien cilinders zitten en uiteraard alle aantallen die hiertussen liggen. De meeste auto's hebben drie of vier cilinders.
Met een cilinder waar de noodgevaarfunctie op zit kan een deur ook worden bediend als er een sleutel aan de binnenzijde instaat. Dit is om te voorkomen dat u uw huis niet meer in kunt als de deur dichtvalt met een sleutel aan de binnenzijde van de deur.
Een staartcilinder is feitelijk het sleutelbediende aandrijfmechanisme voor een oplegslot. Er bestaan oplegsloten met vaste- en met losse buitencilinder.
Maar wat mag een slotenmaker dan kosten? Een noodopening zonder materiaal of meerwerk mag overdag maximaal € 125,- kosten, in de avond maximaal € 150,- en in de nacht/het weekend maximaal € 200,-. Jammer genoeg wordt hier door veel slotenmakers misbruik van gemaakt, worden er bijvoorbeeld extra kosten gerekend.
“Als je het slot of cilinder de afgelopen 5 jaar niet hebt vervangen, dan is er een grote kans dat een inbreker binnen 3 minuten bij je binnen staat”, aldus Coen Staal, voorzitter van de Nationale Inbraakpreventie Weken.
Er zijn diverse cilinderslot maten. Bij een standaard deur van 40 mm dik wordt meestal 30-30 gebruikt (30 naar binnen en 30 naar buiten). Er zijn merken die dan de maatvoering 32-32 gebruiken. Dit is meestal geen probleem, want een cilinder mag namelijk 3 mm uitsteken.
Cilinders zijn cilindervormige uitsparingen in het motorblok. Het motorblok is gemaakt van aluminium of gietijzer. De cilinders zijn een belangrijk onderdeel van de zuigermotor. In de zuigermotor vindt de verbranding plaats.
Zitten de scharnieren rechts? Dan heb je een rechtsdraaiende deur en dus een Din-R slot nodig. Als de scharnieren links zitten, is jouw deur linksdraaiend en heb je een Din-L slot nodig.