Wanneer u een emissie storing heeft betekent dat het motormanagement een afwijking gezien heeft waardoor de samenstelling van de uitlaatgassen in het geding is. Dit kan vele oorzaken hebben.
Als de samenstelling van de uitlaatgassen om wat voor reden dan ook niet goed zijn gaat het om een emissiestoring. Er kan dan gewoon met de auto worden doorgereden maar zal er zo snel mogelijk een emissietest moeten worden uitgevoerd.
Als je motor in productie is (draaien) dan zal er uitlaat gassen naar buiten afgevoerd moeten worden. Als Katalysator niet goed werkt of lekkage heeft (uitlaas gas samenstelling) dan is er een emissiestoring.
Zet je contactslot in de Aan-positie. Schakel alle accessoires uit. Druk op de "Read"-knop (Uitlezen) op je scanapparaat om de foutmeldingen van de motor uit te lezen. Schrijf de melding of meldingen op in de volgorde waarin ze te zien waren, zodat je ze later kunt gebruiken bij eventuele reparaties.
Tijdens de APK wordt de uitstoot van het voertuig gemeten door het EOBD-systeem uit te lezen. Met een voertuig-emissie worden dus de schadelijke stoffen die uit een voertuig komen bedoeld. Deze meting is van belang, omdat het voertuig aan een emissiestandaard moet voldoen.
Wat betekent het motormanagement lampje
Wanneer het motormanagement lampje in uw auto gaat branden, betekent dit dat er een storing gedetecteerd is in het motormanagementsysteem. Dit signaal geeft aan dat er iets niet in orde is en dat er actie ondernomen moet worden.
AdBlue® is een biologisch afbreekbare vloeistof van gedemineraliseerd water (67,5%) en ureum (32,5%). In een Peugeot met HDI-motor wordt AdBlue gebruikt voor de nabehandeling van het uitlaatgas, net zoals het roetfilter en de SCR-katalysator.
Nee, het rijden zonder AdBlue veroorzaakt geen schade aan de motor. U kunt doorrijden tot het volgende AdBluedistributiepunt of bij de eerstvolgende mogelijkheid stoppen en uw noodvoorraad gebruiken. De motorprestaties kunnen echter in negatieve zin worden beïnvloed totdat u weer bijgevuld hebt.
De prijzen aan AdBlue-pompen liggen tussen 55 en 60 cent per liter.
Het komt daardoor steeds vaker voor dat automobilisten niet enkel diesel maar ook AdBlue moeten tanken. Gemiddeld genomen kan je met 1 liter AdBlue zo'n 1000km afleggen. Het AdBlue-verklikkerlichtje gaat branden als de auto nog zo'n 2.400km kan rijden.
Ze geven een waarschuwing als er echt een probleem is met de auto. Let ook goed op hun kleur: bij een oranje waarschuwingslampje kun je nog wel even doorrijden, maar pas wel je snelheid aan en ga rechts rijden. Stop op een veilige plaats en controleer wat er aan de hand is. Rij, als het nog kan, dan naar een garage.
De motorstoring kan veroorzaakt worden door allerlei oorzaken. Een vaak voorkomend probleem is bijvoorbeeld dat de motorstuurdoos een signaal binnenneemt dat niet geloofwaardig is. Het kan bijvoorbeeld zijn dat een temperatuursensor aangeeft dat de motortemperatuur -70°C is.
In het instructieboekje van de fabrikant wordt vaak gezegd om bij een brandend lampje indien mogelijk rustig door te rijden en zo snel mogelijk contact op te nemen met AutoCrew. Te lang doorrijden kan namelijk leiden tot motorschade en je kan stil komen te staan.
Kosten auto uitlezen:
De kosten voor het uitlezen van een auto zal gemiddeld op 35,- euro liggen. De reden van het prijsverschil is dat elke garage daar een andere prijs voor hanteert. Ook het uurloon van de garage heeft daar invloed op. Zo is het uurloon bij een dealer altijd hoger dan bij een universele garage.
Een geel/oranje lampje geeft aan dat u de auto spoedig moet laten nakijken, maar duidt niet op acuut gevaar. Een blauw lampje op uw dashboard betekent dat het groot licht van de auto aanstaat. Bij het starten van de auto branden vaak de lampjes ter controle.
Als de auto nog aan de emissie-eisen voldoet is het geen probleem voor de APK. Als de auto niet aan de emissie-eisen voldoet betreft het wel afkeur.
Meestal moet je rekenen op een half uur voor uitlezen van een auto die vaker komt, als een auto nooit bij je is geweest doet de testkast er veel langer over omdat er vaak heel veel storingen in staan. Die tijd kan de monteur niets anders doen dan wachten.
Brandt er een oranje lampje (in de vorm van een kraantje) op het dashboard in jouw auto? Dan is er sprake van een storing in het motormanagementsysteem.
Dit waarschuwingslampje betekent meestal dat de koelvloeistof in de auto te warm raakt en de motor te heet wordt. Wat je moet doen: controleer de koelvloeistof. Als er te weinig koelvloeistof in het reservoir zit, vul het dan bij en check of er ergens een lekkage zit.
Door ermee verder te rijden kunnen de problemen escaleren met in het ergste geval een opgeblazen motor tot gevolg. Ook zal de motor niet meer optimaal werken, waardoor u meer brandstof verbruikt en/of het milieu meer zult belasten. Ga dus altijd zo snel mogelijk naar de garage wanneer dit lampje brandt.
Hoe Lang Kan Je Doorrijden Als Het Olielampje Brandt? Als je een oranje olielampje krijgt dan is het aan te raden de olie bij de eerstvolgende stop bij te vullen. De meeste auto's kunnen in dit geval nog ongeveer 300 – 600 kilometer met de huidige olie rijden.
In de meeste gevallen moet u 3 tot 7 liter olie toevoegen op het moment dat het lampje brandt. Wanneer u een grote SUV, een auto met hoge instap of een bus rijdt, kan het zijn dat er zo 10 tot 12 liter bijgevuld moet worden.
Prijzen zijn ruim verdubbeld door sterk gestegen ureum- en gasprijzen. Ook is grondstof ureum steeds moeilijker verkrijgbaar. Toch dreigen er nog geen tekorten. De Europese AdBlue-markt is gespannen; prijzen zijn dit jaar ruim verdubbeld en in sommige gevallen zelfs bijna verdrievoudigd.
Veel dieselmotoren gebruiken AdBlue om de uitstoot van uitlaatgassen te beperken. Dat werkt prima, maar AdBlue moet wel regelmatig worden bijgevuld. Je kunt dit laten doen door je dealer, maar wist je dat Adblue zelf bijvullen ook prima is te doen?
Hoe vaak je je AdBlue®-tank moet bijvullen, hangt af van verschillende dingen, waaronder je voertuigmodel en motorgrootte, je AdBlue®-verbruik en je rijstijl. Een AdBlue®-tank kan echter meestal tussen de 3.750 km en 11.000 km meegaan, met een AdBlue®-verbruik tussen de 1% en 6% van het dieselbrandstofverbruik*.