Effectieve communicatie is het vermogen om je boodschap duidelijk en doeltreffend over te brengen aan een ander of een groep mensen. Het betekent dat je luistert naar wat de ander zegt en begrijpt wat ze bedoelen. Door middel van duidelijke taal en gebaren lukt het je om de boodschap over te brengen.
Communicatieve vaardigheden verwijzen naar de vermogens die een persoon heeft om effectief en efficiënt te communiceren met anderen. Deze vaardigheden omvatten het vermogen om zowel mondeling als schriftelijk helder en effectief te communiceren.
Er zijn verschillende vormen door middel waarvan mensen met elkaar communiceren. We kunnen mondeling communiceren, schriftelijk, digitaal of via de media. Binnen de gezondheidszorg neemt de mondelinge communicatie de belangrijkste plek in. Tijdens deze mondelinge communicatie vindt het communicatieproces plaats.
Er zijn vier belangrijke communicatiestijlen: passieve communicatie, agressieve communicatie, passief-agressieve communicatie en assertieve communicatie. Elke communicatiestijl kan verbaal, non-verbaal, of in geschreven vorm worden weergegeven.
Elke boodschap die we uitwisselen in de interactie tussen twee of meer personen - hoe kort ook - omvat maar liefst vier dimensies: het zakelijke aspect, het expressieve aspect, het relationele aspect en het appellerende aspect.
Onder communicatiemethoden worden bijvoorbeeld debatten, discussies en dialogen verstaan. Om een debat of discussie in goede banen te leiden kun je de Talking Stick inzetten. Communicatiemethoden met de Talking Stick werven steeds meer populariteit.
Zender: degene die de boodschap zendt. Boodschap: informatie in de vorm van gedachten, gevoelens, gedrag. Kanaal of Medium: gesprek, verhaal, boek, videofilm, facebook etc.
Verbaal: orale communicatie, zoals gesprekken of telefoongesprekken. Schriftelijk: geschreven communicatie, zoals e-mails, brieven of chatberichten. Visueel: beelden en video's, zoals presentaties, infographics of videoconferenties. Fysiek: persoonlijke interactie, zoals vergaderingen of evenementen.
Effectieve communicatie is essentieel om sterke relaties op te bouwen en belangrijke projecten gedaan te krijgen. Communicatie bevordert niet alleen de samenwerking, het levert ook betere resultaten op. Effectief communiceren is meer dan alleen het uitwisselen van informatie. Want kijk, maar al te vaak, gaat het mis.
Effectief beïnvloeden heeft te maken met het vinden of creëren van een gezamenlijke belangenbasis. Het praat zoveel makkelijker als je weet waar je het over eens bent. Je kunt de gemeenschappelijke belangen gebruiken als vertrekpunt en daarmee duidelijk aangeven dat je niet over alles verschillend denkt.
Communicatievaardigheden zijn vaardigheden die zorgen voor een sterke communicatie. Een aantal belangrijke voorbeelden zijn: schriftelijk communiceren, verbaal/non-verbaal communiceren, luisteren, assertiviteit, inlevingsvermogen en feedback geven en ontvangen.
Een eerste valkuil om bij stil te staan, zijn onbedoelde signalen die afgegeven worden wanneer u uw mond houdt, niet bereikbaar bent, of uw e-mail niet beantwoordt. Maar ook als u iemand constant onderbreekt, niet aankijkt, of alvast een antwoord bedenkt terwijl iemand wat vertelt, communiceert u niet bewust.
In dit artikel delen we het effect van geweldloze communicatie en de vier stappen hierin: waarnemen, gevoelens uiten, behoefte(n) onderkennen en verzoeken tot actie.
Volgens Aristoteles heeft de kracht der overtuiging vijf elementen, namelijk de spreker, die oreert, de boodschap, de situatie, het publiek en het effect, namelijk overreding.
Welke gespreksvaardigheden zijn er? In dit artikel vind je een groot aantal gespreksvaardigheden-voorbeelden. Dat zijn bijvoorbeeld luisteren, vragen stellen, feedback geven, feedback ontvangen, omgaan met weerstand, kort en bondig communiceren en de regie nemen.
In een communicatieplan beschrijf je wie je doelgroep is, welke boodschap je wilt overbrengen en welke communicatiemiddelen je daarvoor gebruikt. Bepaal je strategie, doelstellingen en aanpak in zeven stappen. Een communicatieplan is een vervolg op je marketingplan.
Denk bij de communicatiebehoefte aan de volgende drie aspecten: relationeel aspect (de relatie), communicatief aspect (hoe de communicatie nu is georganiseerd en het gedragsaspect (tot welke gedrag heeft de ingezette communicatie geleid).
Vier belangrijkste aspecten van communiceren
Een boodschap mondeling of schriftelijk helder aan anderen overbrengen. Aandachtig en respectvol luisteren naar anderen.
De Duitser Friedeman Schulz von Tuhn ontwierp in 1977 een elegant model, waarin hij vier aspecten onderscheidt van een communicatieve boodschap. Het zakelijke aspect, ten eerste, is inhoudelijk van aard. Het bestaat eruit dat een boodschap allereerst zakelijke informatie, een feit of feiten bevat.
Verbale communicatie omvat taal en spraak, terwijl non-verbale communicatie omvat lichaamstaal, gezichtsuitdrukkingen en gebaren. Andere vormen van communicatie-uitingen omvatten bijvoorbeeld schriftelijke teksten, beelden, video's, geluid en multimedia.