Met een eerlijke prijs bedoelen we een prijs waarmee de boer diens bedrijf op een duurzame manier voort kan zetten, waarmee bij Rechtstreex de kosten gedekt zijn en waarbij je als consument niet onnodig teveel betaalt.
zelfstandig naamwoord. de prijs van iets waartegen zowel een verkoper als een koper bereid zijn een deal te sluiten .
Wat is true price? True price verwijst naar de echte prijs van een product, die we zouden moeten betalen als we ook de verborgen kosten van schade aan milieu, dier en mens meenemen. De echte prijs van de meeste producten is hoger dan wat je er in de winkel voor betaalt.
Een psychologische prijs, ook wel bekend als psychologische prijsstelling, is een prijs die op zo'n manier is bepaald en weergegeven dat het inspeelt op de werking van de hersenen om zo overtuigend mogelijk over te komen op de klant.
Prijs-kwaliteitverhouding is de verhouding tussen de prijs en de kwaliteit. De zelfstandige naamwoorden prijs en kwaliteit zijn gelijkwaardig in prijs-kwaliteitverhouding. Ze kunnen dus in principe van plaats wisselen.
Bij beste prijs-kwaliteitverhouding (BPKV, voorheen EMVI ) weegt u naast prijs ook andere kwaliteitsaspecten mee in de beoordeling van inschrijvingen. BPKV kunt u inzetten als u inschrijvers wilt stimuleren om meer te bieden dan wat geëist wordt.
Een simpele uitleg van prijselasticiteit is dat als een prijsverandering van een product een grote reactie van de markt tot gevolg heeft, is dat product prijselastisch. Omgekeerd geldt dat als de markt niet of nauwelijks reageert op een prijsverandering, de prijs inelastisch is.
Bijvoorbeeld: 'Meest getoonde prijs - Dit is de prijs die het meest door andere aanbieders wordt gebruikt'. Als deze prijs niet de laagste prijs is die u hebt gebruikt in de afgelopen 30 dagen, dan mag u niet doen alsof er een korting geldt.
Duurder is niet altijd beter, maar vaak wel
Toch betekent dit niet dat je altijd voor de goedkoopste keuze moet gaan. Het klopt in de praktijk vaak dat een duurder product van betere kwaliteit is dan een goedkopere keuze. Wel is het belangrijk om goed na te gaan waar dit verschil precies in zit.
Psychologische prijsstelling is een prijsstrategie die het vaststellen van prijzen voor producten of diensten omvat op basis van psychologische effecten en percepties in plaats van logische of rationele factoren . Het doel is om de koopgedragingen van klanten te beïnvloeden om het verkoopvolume of de dollarwaarde te verhogen.
Het doel van true pricing is om de true price gap – het verschil tussen de verkoopprijs en de true price inclusief deze verborgen kosten – te minimaliseren. Dit stimuleert productie en consumptie met zo min mogelijk negatieve impact op mens en milieu.
De concurrentie, je productiekosten maar ook de verwachtingen van de potentiële klanten, zijn factoren waarmee je rekening moet houden bij de prijszetting. De prijs beïnvloedt daarnaast de perceptie van de kwaliteit van je product of dienst, en daardoor het imago van jouw onderneming.
Een echte prijs helpt: producenten om zo duurzaam mogelijk te produceren. bewuste consumenten om het juiste product te kiezen. overheden om op de juiste manier de economie en de duurzaamheidstransitie te stimuleren.
Eerlijke prijzen gaan over weten wat gasten bereid zijn te betalen en het aanpassen van uw product, uw aanbod en uw prijsstrategie zodat het aan hun verwachtingen voldoet . Dit stelt u in staat om hen een betere gastervaring te bieden dan uw concurrenten. Een van de belangrijkste doelstellingen van revenue management is prijsoptimalisatie.
Eerlijke handel, oftewel fair trade, steunt op een handelsrelatie met leveranciers die gebaseerd is op dialoog, transparantie en respect en die ijvert voor een grotere rechtvaardigheid in de internationale handel.
In de economie is de prijs het bedrag (meestal in geld) dat betaald wordt bij verhandeling van een goed of een dienst (gerealiseerde prijs bij een koopovereenkomst), of het bedrag dat gevraagd wordt (vraagprijs) of geboden wordt (aanbodprijs), zie ook onderhandeling en prijsvorming.
Het korte antwoord: neen. Wat een product duur maakt, heeft meestal te maken met meer dan kwaliteit alleen. Mooie verpakkingen en een bekende naam spelen hierbij een grote rol. Veel dure merken maken zelfs deel uit van hetzelfde bedrijf als goedkopere.
Het duurdere artikel is uitzonderlijk duurzaam
Ook al is het artikel technisch gezien misschien niet betaalbaar, het is geen misplaatste uitgave als het minder kost dan twee van een goedkopere versie die waarschijnlijk kapotgaat en vervangen moet worden. "Goedkope artikelen gaan vaak langer mee," aldus Glynn.
Het verschil tussen dure en goedkope mascara's zit 'm in de inhoud, en de kwaliteit van de zwarte smurrie. Een duurdere mascara is vaak soepeler en gaat langer mee (ongeveer twee maanden). De één vindt twee laagjes genoeg, maar bij consumententesten worden ook wel 60 laagjes geteld.
Prijskaartje is meestal leidend
Dan is dit leidend. “Het is juridisch niet juist om te bepalen dat alleen de prijs in de kassa geldt. De consument heeft recht op de prijs die het prijskaartje aangeeft”, legt de woordvoerder van de ACM uit. “Tenzij het overduidelijk is dat er een fout is gemaakt.
We kijken alleen naar concurrerende aanbieders en adviesprijzen. Het is namelijk mogelijk dat je inkoopprijs hoger ligt dan de prijs die bol voert. De inkoopprijs kan voor ons lager zijn, omdat bol groot inkoopt. Daardoor kunnen we een lagere verkoopprijs hanteren.
Er staat bijvoorbeeld een typefout in of een komma verkeerd. Dit wordt ook wel een 'kennelijke fout' of 'kennelijke vergissing' genoemd.
Er zijn twee redenen voor dit negatieve verband: Substitutie-effect: bij een prijsdaling worden andere producten vervangen door het goedkopere product. Inkomenseffect: bij een prijsdaling van een product stijgt de koopkracht. De consument kan meer kopen, en dus ook meer van het betreffende product.
Veblen-goederen (of snobgoederen). Deze goederen zijn door hun extreem hoge prijs exclusief, waardoor hun bezit als statusverhogend wordt beschouwd.
Als we een waarde van meer dan 1 bepalen, is de vraag naar dit goed elastisch. Is de waarde kleiner dan 1, dan is de vraag inelastisch. Dit betekent dat de prijs meer verandert dan de vraag. Consumenten reageren daarom niet of nauwelijks in hun koopgedrag op een prijsverandering.