Tweezijdige reflectie
Vaak zijn mensen ambivalent over iets wat ze zeggen of denken. Ze kijken er op twee manieren naar. In een tweezijdige reflectie benoem je deze ambivalentie.
Reflecteren betekent dat je jezelf een spiegel voorhoudt om zo stil te staan bij hoe je bijvoorbeeld werkt, welke keuzes je daarbinnen maakt, welke vaardigheden je inzet en hoe dat voelt.
In een reflectieverslag laat je zien wat je van je ervaringen hebt geleerd en wat voor invloed dat heeft op je denken en handelen. Je bespreekt je sterke en zwakke eigenschappen en je eigen ontwikkeling. Voor veel opleidingen schrijf je regelmatig een reflectieverslag; meestal na een stage of voor een assessment.
Reflectievragen om terug te blikken
Wat maakte dat het een succes was? Welke eigenschappen en kwaliteiten heb je hiervoor ingezet? Wat heb je over jezelf geleerd? Op welk moment voelde je je het vrolijkst?
Ideaal als reflectiemateriaal zijn aluminiumplaten welke in een zuurstofloze ruimte (inerte atmosfeer) spiegelglad gemaakt zijn en voorzien van een dunne laag doorzichtige coating . De coating voorkomt de oxidatie van het aluminium. De meeste armaturen zijn om deze reden van dit soort aluminium gemaakt.
Om een goed reflectieverslag te schrijven kun je verschillende situaties beschrijven. Vaak kun je niet aan de hand van één enkele situatie op alle competenties of leerdoelen reflecteren, maar heb je verschillende situaties nodig om alle competenties of leerdoelen voldoende aan bod te laten komen.
Zelfreflectie is belangrijk omdat je zo bewust investeert in je eigen persoonlijke ontwikkeling. Je neemt de tijd om stil te staan bij wat je doet en wat het je oplevert. Je kijkt als het ware in de spiegel naar je eigen gedrag. Door kritisch te kijken en te reflecteren op jezelf, leer je van je eigen gedrag.
Een reflectie waarmee je net onder de waterspiegel komt. Het is bijna papagaaien, je verwoordt de reflectie net iets anders dan dat de ander het zei. Deze is het gemakkelijkst om te oefenen. Alle andere vormen van reflecties noemen we ook wel 'complexe reflecties'.
Van de kleuren licht die op de schijnen, worden verschillende hoeveelheden weerkaatst. Een blauw voorwerp weerkaatst vooral blauw licht , en weinig van de andere kleuren. Een rood voorwerp weerkaatst vooral rood licht en weinig van de andere kleuren. Dus maar weinig blauw licht bijvoorbeeld.
Reflectie helpt bij het vergroten van zelfkennis, het ontwikkelen van een adequate attitude en vaardigheden en het construeren van nieuwe kennis en deze integreren in het eigen handelen. Zo blijf je leren en je handelen verbeteren.
Observeer jezelf zoals je daadwerkelijk bent: observeer je gelaatsuitdrukkingen, houding, kleding, manier van ademhalen, kijken en wellicht ook spreken. Nu zie je jezelf in de door jouw uitgekozen situatie. Als televisiekijker kun je zien wat er van begin tot eind gebeurd.
Een reflectieverslag schrijven is vast iets wat je regelmatig moet doen als je een opleiding volgt of stage loopt. Je beschrijft in zo'n verslag een of meerdere waardevolle leermomenten en welke les je hieruit getrokken hebt. Je reflecteert in reflectieverslagen dus een de situatie.
Een reflectieverslag begint meestal met een korte inleiding, gevolgd door de kern (waarin je de situaties beschrijft en analyseert, veelal middels de STARR-methode) en eindigt met de conclusies.
De meestgebruikte methode om te reflecteren op je eigen handelen, bijvoorbeeld in een reflectieverslag, is de STARR-methode. STARR staat voor situatie, taak, actie, resultaat en reflectie. Als je de STARR-methode gebruikt, geef je antwoord op vragen over de situatie, taak, actie, het resultaat en de reflectie.
Reflectie of weerkaatsing (Latijn reflexio‚ terugbuiging, van reflectere, terugbuigen) van elektromagnetische straling (zoals licht) is het terugkaatsen van straling bij de overgang naar een stof met een afwijkende impedantie voor deze straling. De gerichte weerkaatsing van licht wordt een spiegeling genoemd.
Reflecteren laat leerlingen nadenken over wat ze hebben geleerd. Het is een belangrijk onderdeel van het leerproces en kan vooraf, tijdens en na het leren worden toegepast. Reflecteren gaat niet vanzelf. Als leraar moet je zorgen dat je de juiste vragen stelt om je leerlingen verder te helpen.
Een reflectieverslag bestaat uit drie delen: een inleiding, een kern en een slot. In de inleiding bespreekt de student de aanleiding, het onderwerp en de opbouw van het verslag. In de kern beschrijf en analyseert de student de situatie.
Zelfreflectie is een goede manier om deze bekwaamheden te ontwikkelen. Met zelfreflectie neem je de tijd om jezelf een spiegel voor te houden, om te zien hoe je bijvoorbeeld werkt, welke keuzes je maakt, welke vaardigheden je inzet en hoe dat voelt. Kritisch kijken naar je eigen handelen leidt tot meer zelfkennis.
Zelfreflectie is een uiterst krachtige tool, maar zo over jezelf nadenken kan soms ongemakkelijk aanvoelen. Het vergt kwetsbaarheid, moed, toewijding en tijd. Met deze zelfreflectie voorbeelden helpen we je nadenken over je eigen gevoelens en over redenen van bepaald gedrag, om uiteindelijk te groeien als persoon.
Kernreflectie en krachtgericht coachen
Als de diepere ui-lagen (identiteit, betrokkenheid, kernkwaliteiten) meedoen in het reflectieproces, spreken we van kernreflectie. Onderzoek heeft aangetoond dat dit leidt tot 3D-leren: leren dat diepgaand is, doorwerkt in gedrag en duurzaam is.