Economische factoren zijn kenmerken van de huidige en toekomstige economie rondom de onderneming. Factoren die een rol kunnen spelen, zijn: besteedbaar inkomen van de doelgroep, inkomstenbronnen, werkloosheid, consumentenvertrouwen en prijspeil van producten.
Bij economische factoren zoek je naar ontwikkelingen die het inkomen en de koopkracht van je doelgroep beïnvloeden. Voorbeelden zijn: Werkgelegenheid. Besteedbaar inkomen (van een huishouden)
DESTEP is een afkorting voor zes factoren die samen een beeld geven van de macro-economische omgeving, namelijk: demografisch, economisch, sociaal-cultureel, technologisch, ecologisch en politiek-juridisch. In de afbeelding hieronder ziet u de factoren van de DESTEP-analyse weergegeven.
Bij ecologische factoren gaat het om kenmerken en invloed van ontwikkelingen op de fysieke leefomgeving, zoals milieu en klimaat, maar ook werkomgeving.
Demografisch factoren
Dit zijn zijn alle factoren die met de bevolking te maken hebben. Daaronder vallen o.a. de groei van de bevolking, de samenstelling maar ook de totale omvang. Deze demografische factoren bepalen sterk waar bedrijven zich met hun producten en diensten op richten.
Dat zijn de omstandigheden waarin we opgroeien, wonen, werken, leven,… Denk aan: Of we als kind thuis veel spanningen meemaakten. Of we opgroeiden in een veilige en gezonde woonst en buurt.
Sociaal-culturele factoren gaan over de sociale en culturele normen en waarden van een gebied of land. Met behulp van deze factoren kunnen de kenmerken van (potentiële) consumenten worden geïnventariseerd.
Met Sociaal culturele factoren bedoelen we factoren die met de cultuur en sociale normen en waarden van een land te maken hebben. In dit onderdeel van de DESTEP analyse ga je dus nadenken of jouw product of dienst soms conflicten met de heersende cultuur in het betreffende land kan hebben.
Demografische factoren gaan over ontwikkelingen in de bevolkingssamenstelling, -groei en -omvang binnen de markt waarin het bedrijf zich bevindt. Hiermee krijg je inzicht in de potentie van de markt, de grootte van de potentiële doelgroep en de ontwikkelingen die als kans en bedreiging kunnen worden beschouwd.
Onder omgevingsfactoren verstaan we de fysieke omgeving, zoals de woning, de werkplek en de school.
De Macro-omgeving bestaat uit factoren van het landschap waarin een onderneming actief is. Denk hierbij aan o.a.: economische kenmerken zoals bijvoorbeeld economische groei. demografische kenmerken zoals bijvoorbeeld vergrijzing.
Bij fysieke omgevingsfactoren kun je onder andere denken aan het land en de buurt waarin iemand leeft. Is er veel Uv-straling of juist extreme kou? Veel luchtverontreiniging of een voedselproductie met veel additieven/chemische bewerkingen?
De directe omgevingsfactoren zijn alle partijen waarmee de onderneming een binding mee heeft. Dit zijn de leveranciers, afnemers (klanten), de handelsschakels zoals groothandels en winkeliers, maar ook de concurrentie.
Primaire sector: landbouw, mijnbouw en visserij.Secundaire sector: industrie & bouw.Tertiaire sector: commerciële dienstverlening (bijv. winkels,)
De economie kan doorgaans worden verdeeld in vier soorten economische sectoren: de primaire sector, secundaire sector, tertiaire sector en quartaire sector.
Economie (uit het Oudgriekse oikos (οἶκος), huis en nomos (νόμος), regel; letterlijk dus huishoudkunde) is een wetenschap die zich bezighoudt met de keuzes die mensen maken bij de productie, distributie en consumptie van goederen en diensten.
Wat wordt verstaan onder sociodemografische en socio-economische kenmerken? Sociodemografische kenmerken zijn o.a. leeftijd, geslacht, huwelijkse staat en gezinssamenstelling; de belangrijkste socio-economische kenmerken van een doelgroep zijn inkomen, opleiding, beroep, religie en sociale klasse.
Socio-demografische gegevens zijn onder andere leeftijd, geslacht, etniciteit, opleidingsniveau, salaris, klanttype, ervaring, plaats en nog een hele resem andere.
Wat zijn belangrijke sociaal-culturele ontwikkelingen? Sociaal-culturele ontwikkelingen behelzen veel ontwikkelingen die relevant zijn voor volksgezondheid en zorg maar zich niet makkelijk laten kwantificeren, zoals internationale mobiliteit, veranderende normen en waarden en een veranderende rol/attitude van burgers.
– Sociaal-culturele factoren
Een voorbeeld van sociaal-culturele factoren zijn onderwerpen zoals het milieu, mensenrechten en energieverbruik. Maar ook de manier waarop mensen hun vrije tijd besteden zijn voorbeelden van sociaal-cultureel. Typische culturele factoren zijn gebruiken in de cultuur, zoals eetgewoonten.
Dit omvat onder meer economische, sociale, culturele, technologische, politieke en juridische factoren die kunnen invloed hebben op de producten, diensten en strategieën die door een bedrijf worden verkocht.
Factoren die bepalend zijn wat betreft de indeling wanneer iemand tot de F-cultuur of G-cultuur behoort zijn: welvaart, religie, sociaal milieu en het (genetisch bepaalde) individu.
Het zijn allemaal activiteiten die verband houden met sport, cultuur en sociaal leven. Enkele voorbeelden: naar een film of toneelstuk gaan kijken, een informaticacursus volgen, deelnemen aan bosklassen, aansluiten bij een sportclub, les volgen in de muziek- of tekenacademie…
Het is het geheel van sociale, culturele en levensbeschouwelijke factoren dat van invloed is op het menselijk gedrag. Op VZinfo.nl behandelen we onder de noemer sociale omgeving enkele onderwerpen, namelijk regionaal en seksuele grensoverschrijding (seksueel geweld en seksuele intimidatie).