Een dubbelwerkende cilinder wordt zo genoemd, omdat deze cilinder kracht uit oefent in meerdere richtingen, namelijk zowel drukkracht als trekkracht. Dubbelwerkende cilinders worden gebruikt wanneer er in beide richtingen kracht moet worden uitgeoefend of waar grotere slaglengtes nodig zijn.
Bij een enkelwerkende cilinder is er één poort en bij een dubbelwerkende cilinder zijn twee poorten aanwezig. Via deze poorten komt de (hydrauliek)olie binnen die weer nodig is om de cilinders aan te sturen. Bij een enkelwerkende cilinder wordt de olie dus in één richting gepompt.
Door hydraulische vloeistof (hydraulische olie) onder lage druk aan één zijde de cilinder in te pompen gaat de zuigerstand lineair bewegen waardoor deze een grote kracht kan overbrengen. Die vloeistof zal daarna afgevoerd worden van het compartiment aan de andere zijde van de zuiger.
De snelheid van een cilinder is afhankelijk van de belasting van deze cilinder (Fig. 5) Uit de figuur kan men afleiden dat een cilinder 80% van zijn maximale snelheid bereikt bij 40% van zijn maximale belasting en 60% van zijn maximale snelheid bij 70% belasting.
Een hydraulische cilinder bestaat uit een behuizing met daarin een zuiger en zuigerstang. De werking berust op de reeds beschreven Wet van Pascal. De hydraulische vloeistof wordt aan één zijde in de cilinder gepompt, waardoor de zuiger een rechtlijnige beweging maakt.
Hydrauliek nader bekeken
Dat een hydraulisch systeem zulke grote krachten met relatief weinig energie kan overbrengen, komt door de olie. Doordat olie zeer dicht is en nauwelijks samendrukbaar is, kan deze vloeistof een zeer hoge druk overbrengen. De pomp genereert deze oliestroom en de benodigde druk.
Ontlucht het hydraulische systeem voor gebruik
Ontlucht een hydraulisch systeem daarom altijd voor gebruik, door de cilinder op z'n kop uit te pompen. Laat de olie daarna teruglopen naar de hydraulische pomp die hoger moet staan dan de cilinder. Via de ontluchting van de pomp verdwijnt alle lucht uit het systeem.
Toepassing. Met een 5/2 ventiel kun je bijvoorbeeld een dubbelwerkende pneumatische cilinder aansturen.
Een 3/2 ventiel heeft drie poorten voor respectievelijk de voeding (1), arbeid (2) en ontluchting (3) gecombineerd met twee schakelstanden. Omdat er maar één arbeidsuitgang beschikbaar is, kan met dit ventiel maar één kamer met perslucht worden gevuld.
We weten al wat het volume van een cilinder is: A=Π*r²*h.
Daarnaast kan een machine met een hydraulische aandrijving onbelast aanlopen. De nadelen van een hydraulische installatie ten opzichte van een elektrische aandrijving zijn een slechter rendement en de installatie maakt meer geluid als een elektrische installatie.
Een hydraulische cilinder (ook wel cilinder genoemd) is een aandrijfelement dat in een werktuig gebruikt wordt om lineaire kracht uit te oefenen door middel van een hydraulische vloeistof.
Uitval van 1 cilinder kan heel veel verschillende oorzaken hebben zoals een slechte of ontbrekende ontsteking, een defect in de brandstofvoorziening of compressieverlies dankzij schade aan de kleppen, de zuiger of de cilinderwand.
Besturing van een dubbelwerkende cilinder
In de meeste gevallen wordt een 5/2-weg ventiel gebruikt om een dubbelwerkende cilinder aan te sturen. Het is echter ook mogelijk om het met twee 3/2-weg ventielen te doen.
Cilinder 1 zit idd links. Dus als je de motor van voren bekijkt, dan is het als ware genummerd van links (1) naar rechts (4).
Hydropneumatiek is een combinatie van hydrauliek en pneumatiek (perslucht of een ander gas onder druk). In de hydrauliek wordt gebruikgemaakt van hydropneumatiek waar opslag van druk of demping van pieken daarin vereist is.
Monostabiele ventielen zijn ventielen waarbij een continue stuursignaal nodig is om het ventiel om te schakelen. Valt dit stuursignaal weg dan schakelt het ventiel d.m.v. veerkracht weer naar zijn ruststand. Bistabiele ventielen kunnen door een kort stuursignaal blijvend omgeschakeld worden.
Een 5/2-ventiel heeft 5 aansluitingen en 2 schakelstanden. Een aansluiting is een verbinding met de persluchttoevoer, met de ontluchting, met een verbruiker (vb cilinder) of met de stuurpoort van een ander ventiel. Voor elke schakelstand wordt er een rechthoek getekend.
Een 5/3 ventiel is een ventiel met 5 aansluitpoorten en 3 schakelstanden. De 5 aansluitpoorten zijn: één voedingspoort (1) twee uitgangspoorten (2 en 4)
Bevestig de pompkop op het ventiel. Gebruik de grote opening bij het Autoventiel om de band op te pompen. Bij het Hollands en Frans ventiel gebruik je de kleine opening. Pomp tot de gewenste bandenspanning is bereikt.
Een Hollands ventiel op je fiets
Om dit ventiel op te pompen hoef je niet zo veel handelingen uit te voeren. Je pakt je fietspomp, zet deze op het ventiel, klikt je pomp vast en je pompt je band op tot het aantal bar is bereikt.
De 4/3 ventielen zijn ook beschikbaar als proportionele stuurventielen. Deze ventielen zijn in staat om de stroming te meten en de richting waarin de stroming wordt gemeten te regelen.
Een snelle stijging van de motortemperatuur en witte rook uit de uitlaat behoren ook tot vaak voorkomende symptomen. Verdikte koelvloeistof is een duidelijke indicatie van een defecte cilinderkoppakking. Als het koelwater bruin van kleur is of de motorolie modderig is, is de cilinderkoppakking vrijwel zeker defect.
Ontluchten is het verwijderen van lucht uit een systeem dat met vloeistof is gevuld. Dit kan om verschillende redenen gebeuren: Lucht is – in tegenstelling tot een vloeistof – samendrukbaar. Bij hydraulische systemen, zoals een remsysteem, is dit hinderlijk of zelfs gevaarlijk.