Stilzwijgende (automatische) verlenging betekent dat het abonnement doorloopt zonder dat u dit laat weten aan de abonnee. Er gelden wettelijke regels voor verlengen en opzeggen.
Wat zijn terugkerende betalingen? In de eenvoudigste bewoordingen vinden terugkerende betalingen (ook bekend als abonnementsbetalingen, automatische betalingen of terugkerende facturering) plaats wanneer klanten een handelaar machtigen om hen herhaaldelijk te belasten voor goederen of diensten volgens een vooraf afgesproken schema (maandelijks, wekelijks, dagelijks of jaarlijks).
Een abonnement voor internet, telefoon of televisie sluit u meestal af voor 1 of 2 jaar. Zegt u dit abonnement niet op na afloop van deze periode? Dan wordt uw abonnement door de aanbieder automatisch (stilzwijgend) omgezet naar een contract van onbepaalde tijd.
Als u niet opzegt, verlengt de provider uw abonnement na de afgesproken periode meestal automatisch. Het contract loopt dan door zonder einddatum. De opzegtermijn is vanaf dan maximaal 1 maand.
Pas als je abonnement is afgelopen kun je overstappen naar een andere provider, ongeacht hoe lang je al klant bent. De afgesproken contractperiode moet je meestal helemaal 'uitzitten'.
Uw werkgever mag een tijdelijk contract maximaal 2 keer verlengen binnen 3 jaar. In totaal kunt uw werkgever dus 3 tijdelijke contracten met u afspreken. Heeft u één tijdelijk contract van 3 jaar of langer, dan mag uw werkgever dit eenmalig verlengen met een contract van 3 maanden.
U mag in elk geval schriftelijk opzeggen, bijvoorbeeld via een brief, webformulier of per mail. Daarnaast moet u volgens de wet kunnen opzeggen op dezelfde manier als waarop u het abonnement afsloot.
Ik schrijf om de annulering van mijn abonnement op [Servicenaam], gekoppeld aan het e-mailadres [Uw account-e-mailadres], aan te vragen. Mijn gebruikers-ID, indien nodig, is [Uw gebruikers-ID]. Hoewel ik de geleverde service waardeer, heb ik besloten om te annuleren vanwege [reden, bijvoorbeeld, niet langer de service nodig hebben, financiële redenen].
Een verkoper of dienstverlener moet u goed informeren over uw bedenktijd. Dit moet hij doen vóórdat u het product of de dienst koopt: In het contract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen.
Heb je een abonnement voor een vaste periode, bijvoorbeeld een jaar, dan zit je daaraan vast. Je kunt vragen aan het bedrijf of je eerder mag stoppen.Maar daar heb je geen recht op. Staat het bedrijf eerdere opzegging toe, dan kan het een opzegvergoeding vragen.
Wanneer je telefoonabonnement bijna afloopt, kun je ervoor kiezen om deze te verlengen. Je sluit dan een nieuw contract af bij je huidige provider. Je maandelijkse kosten gaan meestal omlaag, omdat je niet meer voor het aflossen van de telefoon betaalt.
(səbˈskrɪpʃən) zelfstandig naamwoord. 1. een betaling of belofte van betaling voor opeenvolgende uitgaven van een tijdschrift, krant, boek, enz., gedurende een bepaalde periode .
Terugkerende betalingen, ook wel abonnementsbetalingen genoemd, worden automatisch op periodieke intervallen in rekening gebracht op de creditcard of bankrekening van een klant . Deze betalingen kunnen worden ingesteld via terugkerende facturering voor elke frequentie die is overeengekomen tussen de klant en het bedrijf.
Wanneer je je abonnement wil afkopen betaal je de resterende abonnementskosten in een keer. Als je op dat moment korting ontvangt vervalt deze.
Als uw verzoeken om te annuleren worden genegeerd (en u de relevante kennisgeving geeft), kan uw bank automatische incasso's en CPA's annuleren om toekomstige betalingen te stoppen . Idealiter neemt u eerst contact op met het abonnementsbedrijf om te controleren of u voorbij een minimumcontract bent en de juiste kennisgeving geeft, zodat u geen boetes krijgt.
Tijdens de eerste 5 jaar tewerkstelling: progressieve opbouw. Vanaf het 5de jaar anciënniteit: 3 weken per begonnen jaar anciënniteit. Vanaf 20 jaar anciënniteit: 2 weken per begonnen jaar anciënniteit (scharnierjaar) Vanaf 21 jaar anciënniteit: 1 week per begonnen jaar anciënniteit.
Als u van mening bent dat uw abonnement zonder uw toestemming is verlengd, kunt u bezwaar maken tegen de kosten, een terugbetaling aanvragen of een klacht indienen bij de FTC .
Dat kan bijvoorbeeld via een opzegformulier op de website van het betreffende bedrijf of de dienstverlener, of per e-mail. Mocht je niet meer weten hoe je precies aan een abonnement bent gekomen? Dan kun je een mail sturen, maar je zou ook kunnen overwegen om te bellen of om een aangetekende brief te versturen.
Waarom wil men telefonische opzegging? De reden dat sommige bedrijven alleen telefonische opzeggingen hanteren, is volgens Janssens, dat zij op die manier kunnen vragen naar de reden van opzegging, of je kunnen verleiden voor een ander abonnement. "Zo'n gesprek wordt al snel een verkoopgesprek."
Staat het verschuldigde bedrag daarna niet binnen 14 dagen op de rekening van de RET, dan wordt je abonnement beëindigd en kun je er niet meer mee reizen. De achterstand moet uiteraard nog wel betaald worden. Als dit niet gebeurt, geeft de RET de vordering uit handen aan een incassobureau.
Tussentijds opzeggen van een abonnement is meestal niet mogelijk. Als je een abonnement hebt van 12 maanden en je wilt bijvoorbeeld na 6 maanden overstappen, dan moet je meestal een afkoopsom betalen.
De aanzegvergoeding
Je werkgever moet je minstens 1 maand voor het einde van je contract schriftelijk informeren. Geen of een te late aanzegging kan recht geven op aanzegvergoeding. Als je recht hebt op een aanzegvergoeding, kan dit 1 bruto maandsalaris zijn of een vergoeding voor de te late aanzegging.
Een stilzwijgend verlengbaar contract is een contract dat zichzelf automatisch met een jaar verlengt aan het einde van de looptijd . Met andere woorden, het is niet nodig dat de contracterende partijen hun wens om het te verlengen kenbaar maken. Vastetermijnverzekeringscontracten bevatten vaak een stilzwijgende verlengingsclausule.