D-merken zijn eigen merken van franchise- of detailhandelketens die als merknaam de naam voeren van de betreffende organisatie.
C-merken. Het zijn merken, maar ze behoren tot de allergoedkoopste groep. C-merken worden door een fabrikant in de markt gezet, maar zonder reclame. Ze richten zich op consumenten die de allerlaagste prijs voor een product willen betalen, en zijn vaak nog goedkoper dan huismerken.
Een B-merk is een merkartikel met een minder grote naamsbekendheid en lagere kwaliteitsbeleving dan een A-merk. De producten van B-merken zijn vaak sterk geïnspireerd of zelfs rechtstreeks geïmiteerd van A-merkproducten.
Betekenis: C-merk
Een C-merk is een goedkoop merk waarvan de artikelen zich richten op de onderkant van de markt. In tegenstelling tot A-merken en B-merken richten C-merken zich op doelgroepen waarvoor prijs de belangrijkste motivatie is om voor een product te kiezen.
Een A-merk is een term die bij consumentengoederen wordt gebruikt voor een merk dat een grote naamsbekendheid en goede reputatie heeft en toonaangevend is voor wat de prijs en kwaliteit van dat specifieke goed betreft.
Terwijl A-merken zich onderscheiden door hun premium karakter en breed erkende kwaliteit, zijn B-merken vaak goedkopere alternatieven met minder bekendheid. Hoewel de kwaliteit van B-merken kan variëren, missen ze vaak de merkherkenning en het vertrouwen van de marktleiders.
Waar A-merken vaak het marktleiderschap en de naamsbekendheid hebben, bieden B-merken vaak een betere prijs-kwaliteitverhouding. Terwijl A-merken investeren in branding en marketing, focussen de vaak voordeligere merken meer op operationele efficiëntie en directe waarde.
De twee soorten merken die het vaakst voorkomen zijn het woordmerk en het beeldmerk. Een woordmerk is een onderscheidende naam voor een product of dienst, terwijl een beeldmerk een beeldelement is dat een product of dienst vertegenwoordigt.
Een sterk merk is een merk dat zich succesvol onderscheidt van zijn concurrenten en een positieve indruk maakt op klanten. De waarden van het merk zijn zo duidelijk, dat klanten bijna als vanzelfsprekend voor producten van dit merk kiezen.
Fabrikantenmerk definities
Een merk dat toebehoort aan de fabrikant van een product. Fabrikantenmerken kunnen worden onderverdeeld in A-, B- en C-merken.
„Het A-merk is zeker weten niet altijd gezonder dan de variant van het B-merk”, vertelt Bot. „Het enige verschil tussen de producten van de A- ten opzichte van de B-categorie is dat de A-variant een marketingstrategie heeft. Dit is daarom ook de reden waarom deze duurder in de schappen ligt”, weet ze.
Betalen voor bekendheid. Een A-merk product hoeft niet gezonder of van een betere kwaliteit te zijn dan een huismerk product. Bij A-merken wordt vaak veel geld gestoken in marketing en reclame. Hierdoor is het merkproduct bekender, maar hier betaal je dus ook (meer) voor.
Deze zogenoemde huismerken of 'private labels' zijn goedkoper dan A-merken maar voldoen aan de kwaliteitsnormen van de betreffende winkelketen. Een B-merk daarentegen wordt door een zelfstandig fabrikant op de markt gebracht. Sommige winkelketens hebben een specifiek B-merk tot huismerk verheven.
In de supermarkt zie je veel bekende merk-producten die je vaak wel kent van de reclame. Dat zijn meestal zogenaamde A-merken. Huismerken of Private labels zijn de onbekende producten die qua vormgeving van de verpakking vaak op het A-merk lijken.
C-merken zijn discountmerken.Het productattribuut of specifieke kenmerk van een C-merk is de lage prijs. D-merken zijn eigen merken van franchise- of detailhandelketens die als merknaam de naam voeren van de betreffende organisatie.
Apple is volgens het internationaal leidende bureau 98,3 miljard dollar (72,6 miljard euro) waard. Interbrand publiceert elk jaar de ranglijst waarin de merkwaarde van de 100 meest waardevolle merken ter wereld onderzocht wordt. Op de tweede plaats staat Google en Coca-Cola is gezakt naar de derde plek.
Heineken is het meest waardevolle Nederlandse merk met een merkwaarde van 13,7 miljard dollar en heeft zijn waarde in de Nederlandse ranglijst de afgelopen twee jaar met 18% zien stijgen.
Impactvolle merken weten heel goed wat ze willen bijdragen en hebben een heldere, inspirerende merkidentiteit. Ze zetten hun diepste drijfveren om in positieve impact en ze zijn zichzelf in alles wat ze doen. Dat maakt hen uniek en inspirerend.
Een goed merk moet onderscheidend zijn. Dit betekent dat consumenten, die de markt waarin jij je producten of diensten aanbiedt kennen, jouw merk herkennen dat het bij jouw onderneming hoort. De merkeninstantie is uiteindelijk degene die bepaalt of een naam of logo als merk geregistreerd kan worden.
Een sterk merk is consistent in alle aspecten, van de visuele identiteit en merkpersoonlijkheid tot de messaging en communicatiekanalen. Consistentie is belangrijk omdat het vertrouwen en herkenning bij de consument opbouwt. Een derde kenmerk van een sterk merk is relevantie.
Bekende Duitse wasmachine merken zijn: Miele, AEG, Bosch, Bauknecht en Siemens.
Consumenten zijn meer geld kwijt aan boodschappen doordat fabrikanten van A-merken het winkeliers moeilijk maken hun producten over de grens in te kopen.
Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. A-merken hebben hun bekendheid en toonaangevende reputatie te danken aan landelijke reclamecampagnes en doordat veel aandacht wordt besteed aan de reputatie en beleving van het merk.