Om te starten met de korte definitie: een concurrentiestrategie is een langetermijnplan waarmee bedrijven een concurrentievoordeel proberen te halen in hun markt. Zo'n strategie moet de marktpositie van je bedrijf bestendigen of verstevigen, en levert zo meer winst op.
Concurrentiestrategie wordt gedefinieerd als het langetermijnplan waarbij een bedrijf een voordeel probeert te behalen ten opzichte van zijn concurrenten. Het doel is om een defensieve positie te creëren in een industrie en een superieure ROI te genereren.
Concurrentiestrategieën zijn een reeks beleidsregels en procedures die een bedrijf gebruikt om een concurrentievoordeel te behalen op de markt . Het is het proces van het identificeren en uitvoeren van acties waarmee een bedrijf zijn concurrentiepositie kan verbeteren.
De concurrentiestrijd om winst gaat echter verder dan de gevestigde concurrenten in de sector. Er zijn nog vier andere concurrentiekrachten betrokken: klanten, leveranciers, potentiële nieuwkomers en vervangende producten .
De vijf krachten van Porter zijn: concurrentiestrijd, macht van leveranciers, macht van kopers, dreiging van substitutie en dreiging van nieuwe toetreding tot de markt .
Concurrentiestrategie gaat over hoe je een concurrentievoordeel creëert in elk van de bedrijven waarin een bedrijf concurreert. Bedrijfsstrategie gaat over twee verschillende vragen: in welke bedrijven de corporatie moet zitten en hoe het hoofdkantoor de reeks bedrijfseenheden moet beheren.
Volgens Michael Porter zijn er drie mogelijke bedrijfsstrategieën: een strategie die zich richt op 'uniek zijn' (differentiatiestrategie), een strategie die zich richt op 'de goedkoopste zijn' (kostenleiderschap) en een strategie die zich richt op een nichemarkt (focusstrategie).
Potentiële concurrenten zijn ondernemingen die nu nog niet actief zijn op een bepaalde product- en geografische markten, maar die relatief makkelijk tot die markten zouden kunnen toetreden.
Een generieke strategie is een algemene manier om een bedrijf binnen een industrie te positioneren . Door te focussen op één generieke strategie kunnen leidinggevenden zich concentreren op de kernelementen van de bedrijfsstrategieën van bedrijven en voorkomen dat ze concurreren op markten die beter worden bediend door andere generieke strategieën.
Concurrerende strategieën omvatten het creëren van voordelen door strategische beslissingen te nemen over prijs, verschillende marketing- en verkoopkanalen te gebruiken en de nieuwste marketingtrends te benutten . Bedrijven uit alle sectoren kunnen concurrerende strategieën gebruiken om hun bedrijf te laten groeien.
Innovatie. Innovatie omarmen is een belangrijk concurrentievoordeel. Financiële instellingen die investeren in geavanceerde technologie, innovatieve producten en diensten aanbieden en zich aanpassen aan veranderende klantbehoeften, zullen voorop blijven lopen.
Een concurrent is iemand of een bedrijf dat dezelfde goederen of diensten aanbiedt als een andere persoon of organisatie. Concurrerende bedrijven of personen zijn meestal in staat om met elkaar te concurreren om klanten, marktaandeel, marge of winst.
De waardestrategieën van Treacy en Wiersema zijn product leadership, customer intimacy, operational excellence.
Er zijn 5 typen concurrenten: direct, potentieel, indirect, toekomstig en vervangend . Directe concurrenten zijn concurrenten die direct strijden om uw klanten.
Onderscheiden van concurrenten
Door deze twee keuzes te combineren ontstaan vier concurrentiestrategieën: 'overall' kostenleiderschap, differentiatie, focus-kostenleiderschap of focus-differentiatie.
Het vijfkrachtenmodel is een strategisch model dat uitgaat van vijf krachten die de aantrekkelijkheid van een markt bepalen. Door het model uit te werken kan er een inschatting gemaakt worden over de relatieve aantrekkelijkheid van een bedrijfstak. Hierop kan de strategie van een organisatie afgestemd worden.
Er zijn verschillende soorten strategieën die samenwerken. We hebben drie belangrijke bedrijfsstrategieën : corporate, business en functional. Corporate strategy is het grote plan voor het hele bedrijf, waarbij wordt besloten in welke industrieën men actief wil zijn. Business strategy richt zich op specifieke gebieden zoals producten of markten.
Volgens de generieke concurrentiestrategie van Porter zijn er de volgende drie manieren om je als onderneming te onderscheiden van concurrenten; middels differentiatie, kostenleiderschap of een focusstrategie.
Focusstrategie | Concurrentiestrategie
De focusstrategie is gericht op het concurreren in een niche-markt in plaats van de totale markt. Hierdoor heeft de producent kennis van de doelsegmenten waardoor er beter kan worden ingespeeld op de consumentenbehoeften.
Het concurrentievoordeel van een bedrijf zal van korte duur zijn en diversificatie zal mislukken als concurrenten in de nieuwe sector de bewegingen van het bedrijf snel kunnen imiteren en het bedrijf de bewegingen van het bedrijf snel en goedkoop kan overnemen, de benodigde strategische activa op de open markt kan kopen of een effectief alternatief daarvoor kan vinden.
Het concurrentiebeleid moet garanderen dat bedrijven eerlijk met elkaar kunnen concurreren. Dit bevordert ondernemerschap en efficiëntie, biedt consumenten meer keuze en houdt de prijzen laag en de kwaliteit hoog.