Code rood (weeralarm): onderneem actie. Dit is een weeralarm waarbij extreem weer een grote impact op de samenleving heeft. De weersituatie kan voor zoveel schade, letsel en overlast zorgen dat het maatschappij-ontwrichtend kan zijn.
Blijf bij een weeralarm (code rood) thuis. Moet je toch de deur uit, neem voldoende eten en drinken, een deken, warme kleding en een mobiele telefoon met oplader mee. Laat anderen weten waar je heen gaat en via welke route. Wacht met het melden van schade tot het ergste noodweer voorbij is.
Rood: zeer ernstige veiligheidsrisico's
Reis niet naar dit land of gebied. Reist u toch? Bereid u zich dan zeer goed voor. Door zeer ernstige veiligheidsrisico's is het er te gevaarlijk.
Code oranje
Er is namelijk grote kans op gevaarlijk of extreem weer waarbij 'de impact groot is en er kans is op schade, letsel of veel overlast'. Je kent ze waarschijnlijk van nog zwaardere windstoten bijvoorbeeld (120+ km per uur), grootschalige gladheid door ijzel, of meerdere dagen met extreme hitte.
Hoe vaak komt code rood voor? Code rood komt zelden voor, gemiddeld maar een of twee keer per jaar. De laatste keer dat code rood werd afgekondigd wegens windstoten was 18 januari 2018.
Extra gevaarlijk: bruggen, dijken en open vlaktes. Daar heeft de wind vrij spel en windstoten raken je extra hard. Geniepig: als je vlak langs een gebouw of een vrachtauto rijdt, rij je even in de luwte. Zodra je voorbij bent krijg je de volle laag.
Code geel: kans op gevaarlijk weer, wees alert
Dit zijn weersituaties die in Nederland vaak voorkomen waarbij het raadzaam is op te letten, met name als men onderweg is. Code geel kan 48 uur voordat het weerfenomeen optreedt, worden uitgegeven en de zekerheid is minstens 60 procent.
Code oranje – Wees voorbereid – In dit geval is er een grote kans op gevaar door extreem weer. Ga je wel de weg op? Houd rekening met zware weersomstandigheden. Code rood – Dit is een weeralarm – Het extreme weer heeft een grote impact op de samenleving.
In totaal zijn er drie kleuren: geel, oranje en rood. Hoe heftiger het weer, hoe donkerder het kleurtje. Voor code geel en oranje gelden vaste criteria op het gebied van regen, gladheid en sneeuw, onweer, windstoten, temperatuur, zicht en hozen.
Sinds 16 februari 2022 kijkt het ministerie van Buitenlandse Zaken weer naar de volledige veiligheidssituatie in een land, net zoals voor corona het geval was. Landen die net zo veilig worden bevonden als Nederland krijgen kleurcode groen. Bekijk welke landen welke kleurcode hebben.
Een coronagolf leidt mogelijk tot crisisfase 3 (“code zwart”): een zeer ernstige verstoring van de gezondheidszorg. Dan kun je als zorgverlener voor ingewikkelde keuzes worden gesteld.
Veilige landen krijgen in het reisadvies van het ministerie van Buitenlandse Zaken kleurcode groen of geel. Landen die een COVID-hoogrisicogebied zijn, behouden een negatief reisadvies en dus kleurcode oranje.
Als Nederland rood kleurt op de kaart, zou het mogelijk zijn dat landen aanvullende eisen stellen voor binnenkomst. In de praktijk zijn er echter maar weinig landen in de EU die dat ook daadwerkelijk doen. In de meeste gevallen verandert er helemaal niets.
Mag je met code oranje of rood met de auto de weg op? Bij zware weersomstandigheden wordt er gewerkt met codes. Met code rood kun je beter niet de weg op.
Bij code rood is het zeker dat er op grote schaal problemen ontstaan. 'Maatschappij ontwrichtend' noemt de KNMI het zelfs. En dat maakt het advies in principe ook heel erg simpel: blijf binnen, tenzij je echt naar buiten moet.
Code geel: kans op gevaarlijk weer dus wees alert.
Regenval kan zorgen voor aquaplaning. Eventuele sneeuwval kan leiden tot gladheid. Onweersbuien, harde windstoten, veel neerslag en/of hagel.
Je kan de NACE-code van je vzw online terugvinden via de KBO, KBO Public Search. Je hebt hiervoor het ondernemingsnummer of de correcte naam of het adres van je vzw nodig. Bij "RSZ-activiteiten Nacebelcode" vind je de NACE-code die werd toegekend aan je vzw.
Mocht het gebied van geel naar oranje veranderen, dan wordt het kritisch. Een oranje reisadvies betekent dat het ministerie van Buitenlandse Zaken adviseert alleen naar het gebied te reizen als dat echt noodzakelijk is. Vakantiereizen vallen daar niet onder.
SBI staat voor Standaard Bedrijfsindeling en geeft aan wat de hoofd- en de nevenactiviteiten van een bedrijf zijn. De SBI-code bestaat uit 4 of 5 cijfers. Met welke codes uw bedrijf op 15 maart 2020 stond ingeschreven in het Handelsregister van KVK is leidend.
Voor elk weertype is er een drempelwaarde vastgesteld. * Is er een kans op windstoten van meer dan 75 km per uur dan is dat code geel. Boven 100 km per uur wordt het code oranje. Het KNMI kijkt hierbij naar de gebiedsgrootte waar het gevaarlijk weer zich aandient.
Code rood is van kracht als de grenswaarden die voor code oranje gelden overschreden worden. Er valt dus bijvoorbeeld méér dan 75 millimeter regen in 24 uur, de windstoten zijn nog harder, de hagelstenen nog groter, de gladheid is extreem, het zicht is minimaal of het is extreem warm of koud.
Het antwoord is ja, uw auto is wel degelijk verzekerd tijdens code rood. Wanneer bestuurders hun rijgedrag en snelheid aanpassen tijdens gevaarlijke weersomstandigheden wordt er, op het moment dat de waarschuwing actief is, gewoon eenzelfde bedrag uitgekeerd bij eventuele schade.
Blijf vooral ontspannen fietsen, zegt de Fietsersbond. "Wat je vooral niet moet doen als je tegen de wind in fietst is: op de pedalen gaan staan, heen en weer schudden, je jasje laten fladderen". Dan vang je alleen maar meer wind. Wat wel helpt: "Zoveel mogelijk doen of je een wielrenner bent.
Vandaag is code oranje afgegeven. Als je er niet op uit hoeft wordt aangeraden om binnen te blijven. Mocht je er toch op uit moeten met de fiets. De Fietsersbond geeft een aantal tips om valpartijen te voorkomen.
Reacties. Oranje is kracht 10-11, rood is kracht 12.