Coachend leiderschap betekent dat je de zelfstandigheid van je medewerkers gaat stimuleren en hen aanmoedigt zelf beslissingen en verantwoordelijkheid te nemen. In het huidige bedrijfsleven wordt van managers verwacht dat ze meer een coachende stijl van leidinggeven ontwikkelen.
Welke 4 stijlen van leiderschap ken jij? Er bestaan namelijk 4 verschillende stijlen van leidinggeven, volgens Paul Hersey en Ken Blanchard: 'sturend leiderschap', 'coachend leiderschap', 'ondersteunend leiderschap' en 'delegerend leiderschap'.
Democratisch leiderschap
De mening en inspraak van medewerkers is binnen de democratische leiderschapsstijl van groot belang. Deze manier van leidinggeven wakkert creativiteit aan en stimuleert het team om samen te werken aan een opdracht. Als leidinggevende is het belangrijk zelf ook betrokken te zijn binnen het team.
Leiders op niveau 5 verstaan de kunst om hun persoonlijke ego's opzij te zetten en de aandacht van zichzelf af te leiden, door zich primair te richten op de ontwikkeling van het bedrijf of organisatie. Zij beseffen als geen ander dan persoonlijk belang ondergeschikt is aan het bedrijfsbelang.
Wat is goed leiderschap? Een goede leider is niet altijd baas boven baas, maar iemand die - zeker nu ook - zijn kwetsbaarheid laat zien. Een goede leider is empatisch, doortastend, hakt knopen door en spreekt zijn waardering uit. Eigenlijk kun je goed leiderschap in één woord vangen: aandacht.
De eerste eigenschap van effectieve mensen gaat over verantwoordelijkheid nemen. En het vergroten van de invloed van het handelen op je eigen leven en dat van anderen. De tweede eigenschap van Covey gaat over het stellen van doelen, je persoonlijke effectiviteit (het wat en waarom).
Goed leiderschap is in staat om anderen te stimuleren en te inspireren.Deze leiders versterken motivatie, betrokkenheid en de prestaties van de organisatie. Slecht leiderschap kan desastreuze gevolgen hebben. Zo hebben mensen met een slechte baas 20 tot 40 procent vaker een hartaanval dan mensen met een goede baas.
Functioneel leidinggeven richt zich op 'hoe' leiding wordt gegeven, en niet op 'wie' leidinggeeft. De focus ligt dus op de acties en capaciteiten van een persoon, en niet op zijn of haar formele positie.
Als leidinggevende ben je vaak verantwoordelijk voor het bereiken van een bepaald doel. Leidinggeven draait niet alleen om het aansturen van mensen. Je zorgt ondertussen ook voor een goede samenwerking binnen je team en je motiveert en ondersteunt mensen om uiteindelijk het doel te bereiken wat je voor ogen had.
Hij gaat er vanuit dat zijn coachee zelf verantwoordelijkheid kan nemen en zijn eigen oplossingen kan verzinnen. Coachend leidinggeven wil dus zeggen dat je als leidinggevende met die blik naar je medewerkers kijkt. Dat je er van uit gaat dat ze zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen taak, werkgeluk en gezondheid.
Coachende gespreksvoering is een combinatie van de volgende drie bewezen effectieve methodes om klanten te begeleiden bij (gedrags)verandering. 1. Motiverende Gespreksvoering. Is een op samenwerking gerichte, directieve gespreksmethode om de klant zijn eigen ambivalentie te laten verkennen en op te lossen.
Kenmerken van goed leiderschap
Goed functionerende, betrokken medewerkers die duurzaam inzetbaar zijn. Dit zijn de kenmerken die horen bij goed leiderschap: Vertrouwen scheppen en geven. Je zorgt ervoor dat je medewerkers jou kunnen vertrouwen, door bijvoorbeeld leiding te geven met empathie.
Leidinggevende is een positionele rol die je formeel van bovenaf krijgt, maar leiderschap is een persoonlijke rol die je informeel van onderaf wordt gegeven. Het een gaat over positiemacht, het ander over persoonsmacht. Die laatste moet je relationeel verdienen.
Natuurlijk leiderschap heeft tal van kenmerken waar jij je wellicht in herkent: Vrij van oordeel: Natuurlijke leiders zijn oprecht nieuwsgierig naar wat zich gaat ontvouwen en zijn vrij van oordeel. De oprechte verwondering kan zorgen voor de geboorte van nieuwe ideeën, inzichten en diensten.
Ja, leiderschap wordt vaak beschouwd als een competentie. Competenties zijn de vaardigheden, kennis, houdingen en eigenschappen die nodig zijn om succesvol te zijn in een bepaalde functie of rol.
Een goede teamleider geeft zijn mensen genoeg vrijheid om nieuwe ideeën te ontdekken, te experimenteren en om een eigen werkwijze te ontwikkelen en aan te passen. Een goede manager zorgt ervoor dat zijn mensen de juiste tools en flexibiliteit hebben om hun werk goed te kunnen doen met voldoende autonomie.
Arrogantie, dubbelhartigheid en emotionele koudheid zijn daar vaak de kenmerken van. Al te naïeve en slaafse ondergeschikten. Nog schadelijker zijn de "toxische" volgers, zij hebben weinig moreel besef en hopen hun eigen belangen te dienen door het spel van de manager mee te spelen.