Tijdens het coachen van een cliënt voer je regelmatig gesprekken met je cliënt. Tijdens zo'n gesprek – het coachgesprek – probeer je te achterhalen met welke problemen je cliënt precies kampt en wat de oorzaak is van deze problemen.
In een coachingsgesprek wordt: Vraaggericht een oplossing bedacht en toegepast door de cliënt zelf. Vindt er geen herbeleving plaats (als het gaat om heftige gebeurtenissen bijvoorbeeld) Worden vragen gesteld over de beleving die wordt ervaren bij een mentale hulpvraag.
Coaching geeft je inzicht in wie je bent, wat je wil en hoe je daar komt. Door oefeningen en gesprekken leer je nieuw gedrag en nieuwe vaardigheden. Een coach helpt je je doelen te verhelderen en leert je tot oplossingen te komen en hoe je je nieuwe doel blijvend kunt bereiken.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, gaan coaching en advies niet samen. Een coach mag geen tips of adviezen geven en zeker niet sturend zijn in een gesprek. Krampachtig zie ik coaches soms dan zoeken naar vragen die ze kunnen stellen, omdat ze zich inhouden en niet zeggen wat er op hun lippen ligt.
De meeste psychologen houden zich bezig met psychische problemen. Enkele psychologen houden zich bezig met wetenschappelijk onderzoek of zijn werkzaam in andere werkvelden. Een coach heeft een hbo-opleiding gevolgd of een cursus gedaan.Psychologen richten zich vaker op het ontstaan van jouw klachten.
' De coach schept in de start van het coachgesprek een veilige sfeer. De vragen zijn gericht op zowel feiten als persoonlijke aspecten. Dit kan betekenen dat een coach start met praten over 'ditjes en datjes' om vervolgens verder te gaan tot de 'orde van de dag', het leren van de leerling.
Een coach is zeer goed in: actief luisteren, vragen stellen, confronteren en het inzetten van intuïtie. Hij is in staat gedrags- en denkpatronen en leerthema's te signaleren, te benoemen en bespreekbaar te maken.
Een coach begeleidt een coachee in het inzichtelijk maken van zijn belemmeringen die tussen hem en zijn doel staan en actiestappen te zetten om zijn doel te bereiken. Als coach help je de coachee door stil te staan bij de verschillende stappen: doel bepalen, bewustwording, kiezen en het zetten van stappen.
Het eerste gesprek van de Expertise en advies duurt ongeveer anderhalf uur. De overige gesprekken duren ongeveer een uur. Telefonische coachingsgesprekken duren maximaal een half uur.
Sommige vragen € 40,- per uur, anderen rekenen zonder blikken of blozen € 400,- of meer. Maar gemiddeld kost een uur coaching tussen de € 80,- en € 120,- inclusief btw als je het zelf bekostigt. Betaalt je baas, dan geldt vaak een hoger zakelijk tarief van circa € 120,- à € 180,- per uur.
Zoals eerder aangegeven kan de jobcoach je helpen met belangrijke vragen rondom jouw loopbaan. “Wat wil ik?”, “Waar wil ik werken?”, en “Hoe pak ik mijn huidige problemen aan?” zijn belangrijke vragen die je kunt hebben.
Het aantal coaches in Nederland is de afgelopen vijf jaar flink gegroeid. Er is veel behoefte aan coaching en begeleiding. En organisaties zetten ook steeds meer in op het psychisch welzijn van hun medewerkers. Daar is veel vraag naar professionals op het gebied van psychologie en coaching.
De coach begeleidt mensen die ergens in hun leven vast of tegen aanlopen. Met behulp van zelfinzichten wordt er naar een zelfgekozen persoonlijk of professioneel doel toegewerkt. Coaches helpen mensen bij het verbeteren van hun prestaties en de kwaliteit van leven. Ieder persoon is uniek en heeft zijn eigen bagage.
Samen met een coach gaat iemand kijken naar de coachvraag. Dit is een vraag of probleemstelling waar de klant mee loopt en graag een oplossing op wil vinden. Deze vraag ontstaat vaak uit een situatie waarbij de huidige situatie erg afwijkt van de gewenste situatie. Dit veroorzaakt onrust en dit is voor niemand prettig.
Een goede coach is communicatief vaardig. Zo communiceer je helder en duidelijk, luister je actief, vat je samen én je vraagt door. Ook let je niet alleen op wat de coachee vertelt, maar je hebt ook oog voor de non-verbale signalen.
Top 1: Toon oprecht begrip en empathie voor wat de coachee als probleem ervaart. Tip 2: Onderzoek hoe deze situatie de coachee hindert in diens welzijn of functioneren. Tip 3: Begin voorzichtig te verkennen wat de coachee anders zou willen en hoe hij of zij daar zelf aan zou kunnen bijdragen.
Een coachingsgesprek duurt ongeveer 1,5 uur.Daarbij komt het beantwoorden van de reflectievragen en eventueel 'huiswerk'. Hoeveel tijd je hieraan besteedt is afhankelijk van hoe intensief je met de coaching bezig wilt en kunt zijn.
Ja dat kan, coachen is een vrij beroep en dat betekent dat iedereen zichzelf coach kan noemen. Wij merken wel dat veel coaches zich ervan bewust zijn dat coachen een vak is en dat dit echt anders is dan mensen helpen. zijn enkele van de vele aspecten waar je je in een coach opleiding bewust van wordt.
Een hulpverlener, eigenlijk een heel breed begrip. Volgens de van Dale is een hulpverlener iemand die medische en/of sociale hulp biedt.
Wordt coaching/counselling vergoed door de zorgverzekeraars of de overheid? Coaching wordt in principe niet vergoed door de zorgverzekeraars. Dit betekent dat je cliënt jouw begeleiding zelf moet betalen, of dat een werkgever betaalt.