Clusters in het (voortgezet) speciaal onderwijs Cluster 3: lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke leerlingen (somatisch); Cluster 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen.
Cluster 4-scholen zijn geschikt voor leerlingen:met gedragsproblemen of een psychische stoornis. met gedragsproblemen of een psychische stoornis die verbonden zijn aan een pedologisch instituut dat hulp biedt aan kinderen en jongeren met ingewikkelde leer-, gedrags- of emotionele problemen.
De clusterklas heeft als doel het samen- brengen van hoogbegaafde leerlingen. Hierbij is het ontwikkelen van, bij hun mogelijkheden passende, doelen op (meta)cognitief, sociaal en creatief gebied het uitgangspunt.
Onder cluster 4 vallen scholen voor zeer moeilijk opvoedbare kinderen, kinderen met psychiatrische stoornissen, stoornissen in het autistisch spectrum of ernstige gedragsproblemen en scholen die verbonden zijn aan pedologische instituten.
SBO (speciaal basisonderwijs), SO-cluster (speciaal onderwijs) 1,2,3 of 4 en het VSO (voortgezet speciaal onderwijs): stuk voor stuk typen onderwijs voor leraren en docenten die met hart en ziel hun leerlingen optimale kansen en begeleiding weten te bieden.
Cluster 1: blinde, slechtziende leerlingen; Cluster 2: dove, slechthorende leerlingen of met een taal-spraakontwikkelingsstoornis; Cluster 3: lichamelijk gehandicapte en/of verstandelijk gehandicapte en langdurig zieke leerlingen (somatisch); Cluster 4: kinderen met psychische stoornissen en gedragsproblemen.
Door de lockdown vanwege Corona, is in het schooljaar 2019 2020 geen eindtoets afgenomen in het (speciaal) basisonderwijs in Nederland. Vanaf het schooljaar 2020-2021 is deze wel afgenomen bij leerlingen met een totaal IQ hoger dan 75.
In het regulier onderwijs zijn er scholen die geschikt zijn voor kinderen met autisme. Zij hebben bijvoorbeeld een leerkracht die is gespecialiseerd in autisme en kunnen de ondersteuning bieden die je kind nodig heeft. Kijk naar wat jouw kind nodig heeft en informeer bij de school of ze dat kunnen bieden.
De meeste kinderen met autisme hebben begeleiding nodig op school, maar die hoeft lang niet altijd intensief te zijn. Vaak gaat het om relatief eenvoudige hulp, bijvoorbeeld bij het structureren van de leerstof, of het invullen van de agenda.
Iemand met PDD-NOS heeft last van sociale en communicatieve problemen zoals bij autisme, maar dan in mildere vorm. Er wordt dan ook wel gesproken van aan 'autisme verwante problematiek' of de term PDD-NOS (Pervasive Developmental Disorder Not Otherwise Specified).
Speciaal basisonderwijs (SBO)
Het gaat vaak om kinderen met leerproblemen of gedragsproblemen, zoals ADHD, dyslexie, autisme of kinderen die moeite hebben met leren. De scholen vallen onder de Wet op het primair onderwijs en maken daarmee deel uit van het reguliere onderwijs.
Indien de stoornis in intellectuele functies op de voorgrond staat, hetgeen blijkt uit een IQ lager dan 70, dan leidt dit tot een indicatie voor cluster 3. Als er uitsluitend een beperking is in de intellectuele functie is een leerling pas toelaatbaar tot cluster 3 bij een IQ lager dan 60.
Een cluster is een groep van sterrenstelsels die door de onderlinge zwaartekracht bij elkaar wordt gehouden. Een cluster kan enkele tientallen tot wel 1000 sterrenstelsels bevatten. In de Abell-catalogus werden 4073 clusters opgenomen.
Type 5 is er voor kinderen die opgenomen zijn in een ziekenhuis, een residentiële setting of verblijven in een preventorium. De regering bepaalt de voorwaarden waaraan de residentiële setting moet voldoen opdat er een school voor buitengewoon onderwijs type 5 aan verbonden kan zijn.
Basisscholen voor kinderen met extra ondersteuning
Als uw kind door een beperking of gedragsproblemen extra ondersteuning nodig heeft, kan het naar: een school voor speciaal basisonderwijs (sbo);een school voor speciaal onderwijs (so).
type 4: lichamelijke handicaps. type 5: zieke of herstellende leerlingen. type 6: visuele handicaps.
Mensen met autisme zonder verstandelijke beperking sterven gemiddeld 12 jaar eerder, op een leeftijd van 58 jaar inplaats van 70. Hartproblemen, gevold door zelfdoding blijkt in deze groep de belangrijkste doodsoorzaak.
Je ontvangt hulp, ondersteuning en zorg voor je kind met autisme. Die zorg kost geld en je hebt recht op een vergoeding van die hulp die je ontvangt. De vergoedingen die je hiervoor ontvangt lopen via de gemeente, je zorgverzekering, de Sociale Verzekeringsbank of via de Belastingdienst.
Het is belangrijk kinderen met autisme op een juiste manier te corrigeren. Probeer dit niet te hard te doen, zoals “je bent gemeen” of “je doet het niet goed”. Probeer het in plaats daarom positief te benaderen en vertel dat je bepaalt gedrag niet wenst en vooral welk gedrag je dan wel wenst van het kind.
Beschikt jouw kind over een goede concentratie dan zijn judo, darten en bowlen de moeite waard om uit te proberen. Of als hij of zij juist veel lef heeft dan kunnen sporten als BMX, surfen, duiken en turnen uitdagend zijn.
Mensen met autisme verwerken informatie op een andere manier. Vaak zijn hun zintuigen extra gevoelig en eerder overbelast. Mensen met autisme ervaren dus heftiger wat ze horen, zien, ruiken proeven en voelen. Vaak hebben ze ook moeite met veranderingen en onverwachte dingen.
Natuurlijk zijn daarbij uitzonderingen, maar over het algemeen heeft een kind op het VWO bijvoorbeeld een gemiddeld IQ van minimaal 116. Voor een leerling op het Havo is het gemiddeld IQ minimaal 107.
Iedereen vindt zijn of haar eigen kind bijzonder, maar de 2-jarige Kashe is écht een wonderkind. Het Amerikaanse meisje heeft een IQ van 146 en is als jongste persoon ooit toegelaten tot Mensa, een internationale vereniging van en voor mensen die bij een IQ-test in de bovenste 2% van de bevolking scoren.
Een Britse jongen van elf jaar, Yusuf Shah, heeft de hoogst mogelijke score gehaald op zijn IQ-test en verslaat daarmee wereldberoemde genieën Albert Einstein en Stephen Hawking. Zijn score van 162 is de hoogst mogelijke score voor iemand jonger dan achttien jaar.