De bracket van een fiets is het gedeelte van het frame waarin de trapas is gemonteerd.
Trapas vervangen 60-80 euro
Een geschroefde trapas of een geperste trapas. Over het algemeen zal een geperste trapas duurder zijn om te laten vervangen.
Hoe weet ik of ik mijn trapassen moet vervangen? Je bottom bracket of trapas moet je vervangen als je merkt dat het allemaal niet meer soepel ronddraait. Kraken, piepen en speling of een stroef gevoel tijdens het trappen zijn allemaal indicatoren dat het tijd wordt er eens goed naar te kijken.
Tandheelkundig woordenboek
Een bracket is een metaal slotje die op tanden en kiezen wordt aangebracht. Het doel van brackets is om de boogdraad op zijn plaats te houden. De boogdraad dient dan weer als manier om de tanden recht te maken of om spleten (diasteem) te verwijderen.
Als een trapas kraakt hoef je hem niet altijd te vervangen het kan ook zijn dat hij niet goed vast zit of dat er vet tussen de cups en het frame moet, dit gebeurt wel bij een aluminium frame en een trapas met stalen cups. Als de trapas speling heeft op de lagers moet hij meestal worden vervangen.
Overigens is 17000km voor een trapas niet abnormaal. Levensduur kan erg wisselend zijn. Volgens Santos bestaan er geen betere lagers, althans niet voor een betaalbare prijs. Mijn Santos traplager gaf na 12000km de geest.
De cranks zorgen ervoor dat de kracht op de pedalen wordt omgezet in een moment op de trapas (linker crank) of direct in een moment op het kettingblad (rechter crank). De crank is een simpele hefboom met aan het uiteinde inwendige schroefdraad voor de bevestiging van het pedaal.
BSA (ook wel BSC of Engelse norm genoemd):
Zowel de linker- als de rechterdraad draaien tegen de klok in. Het is mogelijk om een trapas van 73 mm te monteren op een trapashuis van 68 mm met behulp van afstandhouders, maar het is niet mogelijk om een trapas van 68 mm te monteren op een trapashuis van 73 mm.
Gebruik altijd voldoende (lager)vet en montagepasta. Het vet dient voornamelijk om vuil en water te weren en om kraken te voorkomen. Vet eerst de trapashuls voldoende in en vergeet ook niet de zijkanten van de trapashuls. Daarna kun je eventueel ook nog de trapas zelf invetten.
Montagepasta, vaak ook montagevet genoemd, voorkomt verdraaien en loskomen van onderdelen en beschermt tegen corrosie. Montagepasta wordt gebruikt voor het bevestigen van zadelpennen, sturen en stuurpennen. Voor het bevestigen van carbon onderdelen moet een carbon pasta worden gebruikt.
Een cranktrekker is een stuk gereedschap dat word gebruikt om een crank van de trapas af te halen. Dit is bijvoorbeeld nodig wanneer je je crank of trapas wil vervangen en soms wanneer je een nieuwe kettingkast wil monteren. Deze crank trekker is gemaakt van staal en is geschikt voor zowel stalen als aluminium cranks.
Normaal kost deze grote beurt €110,00. Voor geheel opgebouwde fietsen, bijvoorbeeld een complete hybride, randonneur of trekkingmodel, berekenen we een geringe meerprijs van € 15,-*.
Wat kost een achterband vervangen van een elektrische fiets? Wanneer je een binnen- of buitenband van het achterwiel laat vervangen betaal je al snel 15 euro. Indien het achterwiel over een motor beschikt, dan betaal je ongeveer 30 euro. Een slag uit het achterwiel halen is dan weer 15 euro.
Hierbij neemt men de binnenbeenlengte x 2,16= cranklengte in mm. M.a.w. iemand heeft een binnenbeenlengte van 80cm x 2,16= 172,8 mm. Volgens de formule zou deze persoon dus een cranklengte van 172,5 mm. moeten rijden.
Dat systeem is in feite een samensmelting van BB30 met Press-Fit bottom brackets. Bij PF30 zitten de lagers in de cups van het bottom bracket welke in het frame geperst is. Het is dan geschikt voor een 30mm as (van je crank) of kleiner als je een adapter gebruikt, wat veel merken van cranks hebben.
HOLLOWTECH-technologie staat voor een uiterste lichte, holle crankarm die ook zijn stijfheid behoudt. Deze werd ontwikkeld door SHIMANO met behulp van eigen smeedtechnologie.
Boost is eigenlijk de naam voor de nieuwe inbouwbreedte voor naven. De voornaaf is 110mm breed in plaats van de 100mm en de achternaaf is 148 mm breed in plaats van 142mm, wat tot voorheen de standaard was. Om een boost naaf te monteren heb je een specifiek boost frame nodig met een bredere achterbrug en voorvork.
SRAM Truvativ GXP trapaslagers is een duurzame en betrouwbare trapas van SRAM. De trapas heeft stalen lagers en is geschikt voor alle SRAM en Truvativ GXP crankstellen.
Dit ongeacht het wielformaat en ongeacht de invloed van het gewicht van de berijd(st)er van de fiets en hoogte van de bandenspanning. Maar MTB-fietsen hebben vaak voorbladen van 22, 24 en 26 tanden, terwijl tijdritfietsen voorbladen kennen van 54 en 56 tanden.
De trappers van je fiets maak je heel eenvoudig los met behulp van steeksleutel 15. Alleen past in sommige gevallen sleutel 15 niet. Dat komt dan doordat de ruimte tussen de zogeheten crank en de trapper zelf te smal is. Je hebt dan een speciale pedaalsleutel nodig (die je simpel online kunt kopen).
Veel mensen maken zich zorgen of de lichtste versnelling van een 1x12 derailleur wel licht genoeg is. Een gangbaar 2x11 systeem heeft als lichtste overbreging 26-42 wat resulteert in een verzet van 0,62. Bij 1x12 heb je doorgaans een 32 tands voorblad en een 50 tands tandwiel als grootste achter ( Shimano XTR = 51t ).
1x per jaar een onderhoudsbeurt
Of breng de fiets voor een onderhoudsbeurt naar de fietsenmaker. De kans dat je onverhoopt met pech komt te staan, wordt zo aanzienlijk kleiner. Zeker bij een elektrische fiets is dit aan te raden.
Als een wiel goed ingespaakt is gaan spaken levenslang mee, en kunnen zelfs bij het vervangen van velg of naaf opnieuw gebruik worden. 11.000 km is bitter weinig voor een wielset. Als je velg nu al versleten is dan heb je waarschijnlijk heel veel in regen, modder en vriesweer (zout) gefietst.