Bij zowel interne als externe meldingen moeten bepaalde gegevens (meldregels) genoemd worden, zoals naam en telefoonnummer van de melder, exacte plaats van het incident, welke hulpdienst nodig is en hoeveel slachtoffers er zijn.
Zoek niet naar schuldigen, maar naar wijze lessen. Door samen kritisch te kijken wat de oorzaak is van een incident, kun je de veiligheid vergroten. Laat duidelijk merken dat je melding niet is bedoeld om een schuldige aan te wijzen, maar om te leren. Meld ook 'bijna-incidenten'.
Meld een incident via het interne alarmnummer of 1-1-2. Laat bij voorkeur iemand anders de melding doen; blijf zelf op de plaats van het incident. De meldregels zijn: ⚫ wie: uw naam en telefoonnummer plus afdeling; waar: plaats van het incident; ⚫ wat: soort incident en aantal slachtoffers.
Een MIC melding staat voor Melding Incident Cliënt. En de MIM staat voor Melding Incident Medewerker. Doel van een MIC en MIM is om bij een fout of bijna fout te kijken wat er is gebeurd en hoe dat een volgende keer voorkomen had kunnen worden.
Wat moet je melden bij het bellen van 112
Wat er is gebeurd (verkeersongeval, brand, val van trap, e.d.) Welke hulp je nodig hebt (brandweer, politie, e.d.)
MIM (Melding Incidenten Medewerkers)
Het betreft melding van incidenten die zich hebben voorgedaan in of op het terrein van de instelling en die tot een schadelijk gevolg voor medewerkers of mensen die in de instelling werkzaam zijn, hebben geleid of hadden kunnen leiden.
Het incident is een begrip uit het Nederlandse burgerlijk procesrecht, dat betrekking heeft op aspecten van het proces, buiten het materiële (inhoudelijke) geschil om.
Veilig Incident Melden (VIM) is een methode die ontworpen is om incidenten veilig te melden, te onderzoeken en de oorzaken te categoriseren dicht bij het werkproces. De praktijkgids is interessant voor alle betrokkenen bij het Veilig Incident Melden.
BRENG JEZELF NIET IN GEVAAR Verwijder dingen die een gevaar vormen voor het slachtoffer of jezelf en schakel elektrische apparaten uit. Verplaats het slachtoffer niet: - Blijf bij het slachtoffer tot de EHBO-er aanwezig is, - Volg de instructies van de EHBO-er op (taxi bellen, ambulance bellen e.d.).
Een groot incident wordt gedefinieerd als het incident met de grootste impact en de hoogste urgentie. De Incident Manager zorgt voor de middelen die nodig zijn voor het oplossen van incidenten en de Problem Manager achterhaalt de onderliggende oorzaak van dit grote incident.
1) Ga naar de centrale BHV-verzamelplaats «verz.BHV», waar u door de (ontv.melding) geïnformeerd wordt over de melding. 2) Bij afwezigheid van de (leider BHV) neemt de eerst aanwezige BHV-er de taken van de (leider BHV) over.
Het alarmnummer 112 is alleen bedoeld voor spoedeisende of levensbedreigende situaties en brand. Voor alles wat geen spoed heeft en niet levensbedreigend is, maar waar je toch de brandweer ter plaatse nodig hebt, bel je 0900-0904.
Alarmeren altijd op eerste plaats
De volgorde is belangrijk, het alarmeren en het voorkomen en beperken van persoonlijk letsel zijn de kerntaken die de bhv'er altijd als eerste zal uitvoeren. Hij moet er dan ook voor zorgen dat hij in staat is om dit te doen.
Wanneer zich een incident voordoet, kunt u voor advies over crisiscommunicatie, of inzet van www.crisis.nl of een publieks- telefoonnummer contact opnemen met het Nationaal CrisisCentrum (NCC).
Incidenten zijn ongewenste en ongecontroleerde gebeurtenissen, die, onder andere omstandigheden, hadden kunnen leiden tot nadelige of schadelijke effecten (waaronder persoonlijk letsel). Ongevallen zijn incidenten die daadwerkelijk hebben geleid tot nadelige of schadelijke effecten.
Doorgeven waar en welke hulp nodig is
Wanneer u 112 belt, geef dan door: wat er aan de hand is;waar er hulp nodig is;welke hulpdienst er nodig lijkt te zijn: politie, brandweer of ambulance.
U kunt als cliënt, familie en naaste een calamiteit melden bij het Landelijk Meldpunt Zorg van de inspectie. Zorgverleners zijn verplicht calamiteiten te melden. Lees verder over calamiteiten melden als zorgaanbieder.
Het is een situatie die een gevaar oplevert voor een bedrijf, de werknemers, het milieu en de omgeving. Dit kan bijvoorbeeld een uitslaande brand zijn, een zwaar bedrijfsongeval of een lekkage van gevaarlijke stoffen. Een calamiteit kan zomaar optreden, ook als de nodige voorzorgsmaatregelen zijn getroffen.
Door regelmatig (bijna) fouten en (bijna) incidenten met elkaar te bespreken, worden medewerkers samen bewust waar risico's en knelpunten zitten en hoe gewerkt kan worden aan veilige zorg en veilig werken.
Bij zowel interne als externe meldingen moeten bepaalde gegevens (meldregels) genoemd worden, zoals naam en telefoonnummer van de melder, exacte plaats van het incident, welke hulpdienst nodig is en hoeveel slachtoffers er zijn.
U kunt de instellingen voor bepaalde apps of voor uw volledige telefoon wijzigen, afhankelijk van de door u gewenste meldingen. Meldingen worden weergegeven wanneer u vanaf de bovenkant van uw scherm omlaag veegt.
Waar gewerkt wordt, komen incidenten voor. Zo kan iemand van een trap of steiger vallen of kan er materiaal naar beneden vallen. Het registreren van dit soort incidenten is van groot belang voor het vaststellen van wat er nu precies is gebeurd en de aansprakelijkheid.
Incidenteel appèl
Hoger beroep, ingesteld nadat de wederpartij ook al in hoger beroep is gegaan tegen dezelfde beslissing. Ook wel genoemd: incident.
In de dagvaardingsprocedure kunnen zogeheten “incidenten” worden opgeworpen. Dit zijn vorderingen en verzoeken, waarmee de procespartijen de rechter een verzoek kunnen doen in het kader van de eigenlijke procedure.