Bij arbeidsrisico's gaat het om meer dan alleen de werkplek en machines. Ook de omgang met collega's kan veel invloed hebben op hoe iemand zich voelt. Zeker als er sprake is van pesten, agressie en geweld, discriminatie of seksuele intimidatie.
In de catalogus staan de volgende arbeidsrisico's beschreven: fysieke belasting (ergonomie, beeldschermwerk), psychosociale arbeidsbelasting (werkdruk, ongewenst gedrag), gevaarlijke stoffen en biologische agentia, zwangerschap en arbeid en algemeen arbobeleid (BHV).
Enkele voorbeelden van fysieke arbeidsrisico's waarmee uw organisatie te maken kan hebben zijn: De aanwezigheid van schadelijke stoffen die tijdens de productie ontstaan, zoals chemicaliën; Schadelijk geluid, bijvoorbeeld door het werken met zware machines of gereedschap.
Psychosociale arbeidsbelasting (PSA) is al jaren een van de belangrijkste arbeidsrisico's. Het begrip PSA is in artikel 1 van de Arbowet gedefinieerd. Onder PSA vallen alle factoren die op het werk stress kunnen veroorzaken.
Voorbeelden van psychosociale arbeidsrisico's zijn: werkdruk, pesten op het werk en agressie. Voorbeelden van leefgewoontes die invloed hebben op de arbeid zijn: bewegen, roken, alcohol, voeding en ontspanning.
Aandacht voor voldoende beweging, minder roken en alcohol drinken, gezonde voeding en voldoende ontspanning is daarbij van belang. Deze thema's samen vormen de BRAVO-factoren.
BRAVO staat voor Bewegen, Roken, Alcohol, Voeding en Ontspanning. Door een goed vitaliteits- en gezondheidsbeleid, met structurele aandacht voor BRAVO-thema's, komen medewerkers beter in hun vel te zitten.
Werkdruk kan leiden tot stress en ziekteverzuim en uiteindelijk tot langdurige uitval en mogelijk zelfs arbeidsongeschiktheid. Werknemers die langdurig te maken hebben met te hoge werkdruk raken niet alleen gestrest, maar ook gedemotiveerd. Als zij uitvallen, is de stap terug naar werk extra moeilijk.
Een hoge werkdruk kan een bron van stress zijn. Ook de omgang met collega's en klanten kan stress veroorzaken, zeker bij pesterijen, geweld, discriminatie of seksuele intimidatie. Werkdruk, ongewenst gedrag en ingrijpende gebeurtenissen op het werk noemen we psychosociale arbeidsbelasting (PSA).
De Arbowet noemt dit psychosociale arbeidsbelasting (PSA). De werkgever is volgens de Arbowet verplicht om beleid te voeren, binnen het algemene arbeidsomstandighedenbeleid, dat erop is gericht om psychosociale arbeidsbelasting te voorkomen of te beperken als dit een risico vormt binnen de organisatie.
Wettelijke verplichting PSA-beleid
Binnen het arbeidsomstandighedenbeleid bent u als werkgever wettelijk verplicht aandacht te besteden aan het voorkomen van psychosociale arbeidsbelasting (PSA). De Arbowet noemt hierbij vijf thema's: discriminatie, seksuele intimidatie, agressie, pesten en werkdruk.
Hoe een werknemer zich voelt op de werkvloer, heeft niet alleen invloed op zijn functioneren, maar ook op zijn gezondheid. Als werkomstandigheden, zoals de psychische druk en de omgang met anderen, niet goed zijn, kan er werkstress ontstaan. Ook wel psychosociale arbeidsbelasting (PSA) genoemd.
De betekenis van ergonomisch werken
Ergonomisch werken houdt in dat u een juiste werkhouding aanneemt en voldoende mentale en fysieke herstelmomenten inplant tijdens de werkuren. Denk bijvoorbeeld aan 8 uur zittend werken achter een bureau. Om ergonomisch te werken zult u elk uur even moeten staan of lopen.
U bent verplicht om beleid op te stellen voor de arbeidsomstandigheden (Arbozorgbeleid). Dat staat in de Arbowet. Doet u dat niet, dan kan de Nederlandse Arbeidsinspectie maatregelen nemen en zelfs een boete opleggen. U moet in kaart brengen welke gezondheids- en veiligheidsrisico's er in uw bedrijf zijn.
Bijvoorbeeld bij het verplaatsen van producten (tillen, dragen, duwen, trekken). Dan worden de spieren en gewrichten in rug, schouders en armen zo intensief, lang of vaak gebruikt dat lichamelijke overbelasting kan ontstaan. Of er is juist sprake van onderbelasting door te weinig bewegen of te lang zitten.
Er is sprake van 'ongewenste omgangsvormen' als u wordt benaderd op een manier die niet hoort bij een gewone collegiale relatie. Denk aan: agressie, bedreiging, discriminatie, geweld en seksuele intimidatie. Ook roddelen, pesten en het verspreiden van geruchten zijn ongewenste omgangsvormen.
Alle werknemers moeten veilig en gezond kunnen werken. Om daarvoor te zorgen is de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet). Werkgevers en werknemers zijn samen verantwoordelijk voor het gezond en veilig werken en voor de invulling van deze wet in de eigen organisatie of branche.
"De bekende uitspraak: van hard werken wordt niemand ziek, klopt in de praktijk niet", zegt de minister.
Je beantwoordt vragen (digitaal of op papier) over voeding, beweging, spanning & ontspanning en zelfbeeld. Een lichaamsmeting vindt desgewenst plaats tijdens de afspraak en maakt onderdeel uit van de analyse.
Een gezonde leefstijl bestaat uit voldoende bewegen, gevarieerd eten en ontspannen waar het kan. Daarnaast is het belangrijk om niet te roken en matig te zijn met alcohol. Hier meer over wat je kunt doen om er een gezonde leefstijl op na te houden.