Koude acquisitie is een in het bedrijfsleven gebruikte term voor het ongevraagd benaderen van particulieren of bedrijven waarbij de verkoper en mogelijke koper elkaar niet kennen. Het oogmerk van de verkoper is iets aan de andere partij te verkopen.
Acquisitie betekent verwerven of aanwinnen. Klantacquisitie is dus het werven van klanten voor je bedrijf. Als je acquisitie pleegt, probeer je potentiële klanten te bereiken, een afspraak te maken of opdrachten binnen te halen.
Doorgaans heeft acquisitie betrekking op het verleiden van een nieuwe klant om een product of dienst af te nemen. De term wordt echter ook gebruikt in de context van een bedrijfsovername of juist een bedrijf verkopen.
Bij warme acquisitie bied je je diensten of producten aan bij mensen die je al kent, bij koude acquisitie benader je mensen die je nog niet kent. Zie het als een potentiële klant die nog niet eerder warm gemaakt is voor jouw product of dienst.
Bij acquisitie, zowel warm als koud, dien je dus niet te focussen op het verkopen van het product of de dienst, maar op het vervullen van een behoefte van de klant. Wat het product doet is minder belangrijk dan wat het voor de klant betekent.
Wat zijn acquisitie vragen? Een goed acquisitiegesprek is gericht op de ander. Het is jouw rol als gesprekspartner om de juiste acquisitie vragen te stellen. Vragen die niet direct over jouw belang (de verkoop) gaan, maar het gesprek verdiepen.
Een acquisitiegesprek is een gesprek tussen jou en een potentiële opdrachtgever, waarin je met elkaar kennismaakt. Jij vertelt over jouw werk: Wat doe je? Wat is je expertise? Over hoeveel ervaring beschik je?
Dat betekent: 'We stellen het niet op prijs als bedrijven reageren om hun diensten aan te bieden. ' De zin 'Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld' staat vaak in personeelsadvertenties en onder vacatureteksten.
Een acquisitieplan is een document waarin staat hoe jij van plan bent nieuwe klanten te werven. Het plan moet strategieën bevatten voor het genereren van leads, het omzetten van leads in klanten, en het behouden van klanten.
Telefonische acquisitie is het benaderen van potentiële klanten of partners door middel van een telefoongesprek.
Koude acquisitie= iemand benaderen die jou niet kent. Direct acquisitie= iemand benaderen via bijvoorbeeld de telefoon of langsgaan. Indirecte acquisitie= iemand niet zelf benaderen. Dus bijvoorbeeld door een online reclame of een billboard in de stad.
acquisitrices (meerv.) Iemand die voor zijn of haar beroep klanten probeert te krijgen voor een bedrijf. 1) Advertentiecolporteur 2) Beroep 3) Colporteur 4) Iemand die klanten werft 5) Klantenverwerver 6) Klantenwerver 7) Persoon belast met werving van abonnees 8) Verkoper d...
Acquisitie is het genereren van verkoopkansen.Ofwel; het werven of verkrijgen van nieuwe klanten. De term acquisitie wordt veel gebruikt in sales- en marketing en behoort in de meeste gevallen toe aan verkopers en account managers. Acquisitie wordt vaak in een adem genoemd met leadgeneratie en business development.
Actieve versus passieve acquisitie
Actieve acquisitie van nieuwe klanten door bijvoorbeeld te bellen en/of een mail te sturen gebeurt maar in 11% van de gevallen. Slechts een zeer klein gedeelte van de omzet uit nieuwe klanten is dus het gevolg van een actieve benadering.
Directe acquisitie plegen vraagt om een doordacht marketing stappenplan vooraf. Een koude directe acquisitie heeft niet de voorkeur. In theorie wordt er vaak gesproken over warme acquisitie indien vooraf de naamsbekendheid bij potentiële klanten wordt verhoogd met marketingcampagnes.
De Acquisitiemanager is verantwoordelijk voor en begeleidt het landelijke acquisitieproces en is tevens verantwoordelijk voor het realiseren van de acquisitiedoelstellingen. Hij/zij ontwikkelt een acquisitiestrategie en -planning, om de beoogde acquisitiedoelstellingen te realiseren.
Warme acquisitie houdt in dat je in gesprek gaat met mensen die je al kent. Lauw betekent dat je iemand vaag kent of ooit gesproken hebt, waardoor je kunt terugvallen op een ontmoeting of een besproken onderwerp. Koude acquisitie is het moeilijkst. Je benadert iemand die je helemaal nog niet kent.
Onderwerp: Hoe [jouw bedrijf] jou kan helpen om [doel]
Beste [Naam], Ik ben [jouw naam] van [jouw bedrijf]. Wil je ontdekken hoe je meteen [voordeel van je product/service]? Je bent vast druk met [specifiek resultaat waar jouw product/service bij kan helpen], dus ik hou het kort.
Voor de goede orde: een acquisitie-mail is een sales e-mail, geen marketing e-mail. Je mailt niet in bulk naar een grote lijst adressen, maar één op één, gericht aan geselecteerde suspects of prospects.