De Spaanse namen van benzine en diesel lijken erg op elkaar: gasolina is benzine en gasóleo is diesel.
Groen – C: Benzinevoertuigen met euronorm 4, 5 of 6 en dieselvoertuigen met euronorm 6. Geel – B: Benzinevoertuigen met euronorm 3 en dieselvoertuigen met euronorm 4 of 5. Geen vignet: Benzinevoertuigen met euronorm 1 en 2 en dieselvoertuigen met euronorm 1,2 en 3 krijgen geen sticker.
Diesel is, net als benzine, een mengsel van koolwaterstoffen. De twee brandstoffen zijn echter niet uitwisselbaar. In een motor vindt verbranding van brandstof plaats waardoor de zuigers in beweging komen. In een benzinemotor gebeurt het ontsteken met behulp van een vonk, opgewekt door bougies.
Reguliere diesel heet tegenwoordig B7. Aan B7 is maximaal 7 procent biobrandstof toegevoegd. Geen bio-ethanol zoals in benzine, maar een bewerkte vorm van plantaardige oliën. Alle dieselauto's zijn geschikt om B7 te tanken.
Niet schrikken wanneer u vanaf vrijdag 12 oktober gaat tanken en nieuwe brandstofcodes ziet voor diesel of benzine. Die dag komen er nieuwe benamingen voor brandstof bij; diesel wordt B7, euro 95 krijgt de code E10. Euro 98 wordt E5 maar blijft voorlopig Super of Super plus heten, LPG blijft LPG.
Reguliere diesel wordt aangeduid met B7. Voor nieuwe dieselsoorten, zoals B10, B100 en XTL, is het raadzaam bij uw dealer of de fabrikant na te gaan of deze geschikt zijn voor uw voertuig. XTL geeft aan dat de brandstof synthetisch is en niet van ruwe aardolie is gemaakt.
De zwart-witte stickers kunnen consumenten helpen om in de hele Europese Unie de juiste brandstof te tanken. Nieuwere voertuigen hebben ook zo'n sticker om aan te geven welke brandstof geschikt is. Consumenten kunnen ook kiezen voor benzine of diesel met meer biobrandstoffen (E10 of B7).
Wat is het verschil tussen de huidige diesel B7 en de nieuwe diesel B10? De nieuwe diesel B10 beantwoordt aan een andere norm dan de huidige diesel B7. Diesel B10 beantwoordt aan de norm NBN EN 16734. Het aandeel FAME bedraagt maximaal 10 % i.p.v. 7 % in de huidige diesel B7 (EN 590).
Goed verkrijgbaar: Diesel (Gasóleo (A), Diesel, Aceite Diesel, Gasóleo (A) habitual).
De Euronorm is een Europese certificering op je voertuig. Hierin staat beschreven wat de uitstoot van je voertuig is, gebaseerd op de eerste inschrijvingsdatum en de brandstofsoort (diesel of benzine). Bijvoorbeeld: zo kan een diesel uit 2017 in de euro 5 klasse vallen maar een benzine auto uit 2017 een euro 6 klasse.
Diesel. Diesel is in Frankrijk goed verkrijgbaar. Dit wordt ook wel Gazole of Gasoil genoemd.
Op dit moment kost vullen van een 55-liter tank diesel 89,54 euro. LET OP: Sinds 1 januari 2023 geldt in Spanje geen extra brandstofkorting meer van 20 eurocent per liter benzine en diesel. Deze was geldig van 1 april tot en met 31 december 2022 om de hoge brandstofprijzen te compenseren.
Superbenzine (Euro 98) heeft een hoger octaangetal dan gewone (Euro 95), wat betekent dat de motor met deze brandstof beter onder zwaardere omstandigheden kan presteren (door minder snel ongewenst te ontbranden onder druk).
Op de website milieuzones.nl vind je na invulling van je kenteken snel je 'emissieklasse' ofwel de Euronorm. Opvragen via het Kentekenregister van de RDW kan ook, al staat de informatie daar iets meer verstopt onder 'Motor & Milieu – Uitstoot'.
Elke dieselauto is door dit lage percentage biobijmenging geschikt voor B7.Daarnaast is er ook diesel B10 (10 procent bijmenging). Check of het voor jou dieselmotor geschikt is. B30 (30 procent bijmenging) of B100 (volledig biodiesel) zijn zeker niet voor elke dieselmotor geschikt.
De reden van een mogelijke verschil tussen bijvoorbeeld diesel komt door de manier van distributie. Vanuit Nederland halen alle merken tankstations hun brandstof uit dezelfde regionale brandstof depots. Dus of het nu om Texaco, Q8, Esso, Sako, BP of Shell gaat, de brandstof komt allemaal vanuit een bepaalde regio.
B10 voldoet niet aan de standaard dieselnorm EN590 en moet je dus niet tanken, tenzij jouw autofabrikant dat uitdrukkelijk heeft toegestaan. Dit geldt uiteraard ook voor B30 en B100, die overigens lang niet overal te verkrijgen zijn In Nederland.
Het getal na de B geeft het maximum percentage FAME (Fatty-Acid-Methyl-Ester) aan dat in de dieselbrandstof verwerkt mag worden. B7 is dus geen nieuwe brandstof, maar een Europese aanduiding voor dieselbrandstof met maximaal 7% FAME. FAME wordt aan dieselbrandstof toegevoegd om de CO₂-uitstoot te verminderen.
Alle diesel die in Nederland verkocht wordt, moet aan de EN590 norm voldoen. EN590 staat voor de Europese Norm voor dieselbrandstof.
Ook de emissieklasse 6a, 6b, 6c en 6d voldoet aan de Euro 6 norm. Zowel dieselauto's als auto's die op benzine rijden moeten aan deze norm voldoen.
De Blauwe Diesel EN590-brandstoffen bestaan uit de beste kwaliteit duurzame HVO-brandstof, samengesteld met de hoogwaardigste fossiele diesel. Blauwe Diesel EN590 is dus geen GTL en geen FAME (biodiesel) en bevat ook geen FAME.
Euro 6 is een regelgeving van de Europese Unie waarmee een emissiestandaard voor voertuigen is vastgesteld. Hiermee moeten dieselauto's net zo schoon worden als hun op benzine aangedreven varianten door middel van een lagere uitstoot van roetdeeltjes en stikstofoxiden.