Descriptief onderzoek wordt weleens tweedefase onderzoek genoemd, omdat het idealiter gebruik maakt van de gegevens uit kwalitatief onderzoek, zodat je weet welke productattributen, welke emoties en attituden of welke stappen uit het koopbeslissingstraject van toepassing zijn om te worden gemeten.
Wat is beschrijvend of descriptief onderzoek? Met descriptief of beschrijvend onderzoek probeer je accuraat en systematisch een populatie, situatie of fenomeen te beschrijven. Met dit type onderzoek kun je wat-, waar-, wanneer- en hoe-vragen beantwoorden, maar geen waarom-vragen.
Er zijn verschillende soorten onderzoeksmethoden. Verkennend, beschrijvend en causaal zijn de drie belangrijke varianten die we met u gaan doornemen.
Kwalitatief beschrijvend onderzoek betekent dat je de opvattingen of visies op een bepaalde situatie, gebeurtenis of populatie onderzoekt. Cijfers doen er dan niet of minder toe. Je beschrijft de onderzochte situatie of het onderzochte verschijnsel in woorden. Vaak staat de beleving van een onderzochte groep centraal.
Met descriptieve of beschrijvende statistiek orden je de data en vat je de kenmerken van je dataset samen. Een dataset is een verzameling reacties of observaties van een steekproef of een hele populatie.
Het meeste kwalitatieve onderzoek richt zich op niet-waarschijnlijkheidssteekproeven en beschrijvend onderzoek is niet anders . Beschrijvend onderzoek maakt over het algemeen gebruik van doelgerichte steekproeven en er is een reeks doelgerichte steekproeftechnieken beschreven (Palinkas et al., 2015).
Een kwalitatief onderzoek gaat voornamelijk over het verkrijgen van inzichten in het hoe en waarom. Die inzichten beschrijf je vervolgens in woorden, niet in getallen. Bij kwantitatief onderzoek daarentegen, gaat het om inzichten in het hoeveel en waar.
Als u bekend raakt met de vier typen onderzoek – beschrijvend, correlatief, experimenteel en diagnostisch – kunt u de meest geschikte methode voor uw onderzoek selecteren. Vaak wilt u een combinatie van methoden gebruiken om zinvolle gegevens te verzamelen.
Empirisch onderzoek heeft de volgende voordelen: Je kunt een fenomeen op een nieuwe manier onderzoeken of je kunt een ander aspect van het fenomeen onderzoeken. Je krijgt op die manier nog niet bestaande resultaten en bent dus niet afhankelijk van bestaande data.
Kwalitatief onderzoek kost meer tijd.
Meestal is het erg arbeidsintensief om de data analyseerwaardig te maken. Zo ben je vaak lang bezig met het transcriberen van interviews. Ook moet je vaak handmatig data analyseren en coderen, wat erg tijdrovend kan zijn.
Er zijn verschillende soorten kwalitatieve onderzoeksopzetten: gefundeerde theorie, etnografisch onderzoek, narratief onderzoek, historisch onderzoek, casestudies en fenomenologie.
Kwalitatieve enquêtes worden meestal gebruikt om een hypothese op te stellen, die vervolgens wordt getoetst door middel van kwantitatief onderzoek.
Descriptieve regels geven de context en de feiten, terwijl normatieve regels aangeven wat er moet gebeuren op basis van die feiten.
Daartoe maakt hij eerst een onderscheid tussen prescriptieve en descriptieve taalbeschouwing. Onder de eerste verstaan we een soort grammatica die voorschrijft wat goed en wat fout is, de tweede is een (wetenschappelijke) grammatica die beschrijft hoe mensen in werkelijkheid spreken.
Bij kwantitatief onderzoek gaat het om het verzamelen van een grote hoeveelheid numerieke data (getallen). Denk aan enquêtes met meerkeuzevragen of vragen naar hoeveelheden of tijdsduur. In een wetenschappelijke context betekent het woord 'kwantificatie' dan ook 'de handeling van het meten en tellen'.
De methodologie sectie of methodes sectie vertelt u hoe de auteur(s) hun onderzoek hebben gedaan . Het zou u moeten laten weten a) welke methode ze hebben gebruikt om data te verzamelen (enquête, interviews, experimenten, etc.), waarom ze deze methode hebben gekozen, en wat de beperkingen van deze methode zijn.
Beschrijvend kwantitatief onderzoek
Het kan antwoord geven op wat, waar, wanneer en hoe-vragen, maar niet op waarom-vragen (die worden beantwoord in kwalitatief onderzoek).
Kwalitatief onderzoek omvat het verzamelen en analyseren van niet-numerieke gegevens (bijv. tekst, video of audio) om concepten, meningen of ervaringen te begrijpen . Het kan worden gebruikt om diepgaande inzichten in een probleem te verzamelen of nieuwe ideeën voor onderzoek te genereren.
Samenvatting. Cross-sectioneel onderzoek, ook wel correlationeel onderzoek genoemd, is onderzoek waarin onderzoekers, op één bepaald tijdstip één situatie of aspect observeren. Er is geen sprake van een interventie, noch van randomisatie.
Bij een case study doe je geen onderzoek onder een grote steekproef. Je gaat je in plaats daarvan in detail verdiepen in één specifiek persoon of fenomeen of één specifieke groep, organisatie of gebeurtenis. Zo krijg je diepgaand inzicht in die ene case of in een paar cases.
Eén voorbeeld van kwalitatief onderzoek is het bestuderen van de cultuur binnen een groot bedrijf. Als u beschikt over het budget voor de etnografische benadering, dan kunt u zich onderdompelen in deze cultuur: u gaat dan zelf schouder aan schouder werken in deze multinational.
De meest voorkomende beschrijvende onderzoeksmethode is de enquête, die vragenlijsten, persoonlijke interviews, telefonische enquêtes en normatieve enquêtes omvat . Ontwikkelingsonderzoek is ook beschrijvend.
Kwalitatief onderzoek geeft diepgaande informatie van respondenten. We gaan in op achterliggende gedachten, meningen, behoeften en motivaties van de respondenten. Zo kom je veel meer te weten over de doelgroep of achterban.