Zijn machine werkt zo: stoom uit de ketel duwt de zuiger omhoog zodat er beweging ontstaat. Als de zuiger op zijn hoogste punt is spuit er een klein straaltje water in de cilinder. Hierdoor verandert de stoom weer in water, en ontstaat er onderdruk. Die onderdruk zorgt ervoor dat de zuiger weer naar beneden zakt.
De stoommachine werkt volgens een eenvoudig principe, aangeduid op bijgevoegde figuur: een zuiger bevindt zich in een cilinder, die aan beide kanten gevuld is met stoom. Aan een kant is de druk hoger dan aan de andere kant, waardoor de zuiger naar de kant van de lagere druk geduwd wordt.
Een stoommachine is een machine die stoom omzet in een beweging. Water wordt verwarmd totdat het kookt om zo stoom te maken.
Om de Wilesco stoommachines echt te zien werken of te verwarmen, wordt de droge brandstof Esbit of de zogenaamde Witabs gebruikt.
Stoomlocomotieven veroorzaakten luchtvervuiling. Dit kan bij gebruik van deze locomotieven in tunnels en in afgesloten ruimtes problematisch zijn. In tunnels lost het probleem zich gedeeltelijk op door de natuurlijke luchtstromen en luchtstromen veroorzaakt door het treinverkeer.
Stoommachines produceerden namelijk niet alleen energie, maar ook giftige rook door de verbranding van steenkool. Ziekte, dood en vernietiging van de natuur volgden in het spoor van de door stoom aangedreven industrialisatie, en vormden het startsein voor 250 jaar luchtvervuiling en de huidige klimaatcrisis.
Omdat stoom een natuurlijk schoonmaakmiddel is, is het een milieuvriendelijke optie voor het schoonmaken van uw huis. Er worden geen chemicaliën gebruikt die schadelijk kunnen zijn voor het milieu.
In stoommachines werd water als brandstofbron gebruikt.
In een zuiger wordt een cilinder heen en weer bewogen en wordt de rechtlijnige heen-en-weer beweging door middel van een krukas in een roterende (draaiende) beweging omgezet en de weergaande beweging van de zuiger wordt geregeld doordat de stoom afwisselend aan beide zeiden van de zuiger in de cilinder gevoerd wordt.
TOTAL CYL 1000 is een hoogwaardige minerale olie die speciaal is ontwikkeld voor de smering van cilinders van stoommachines die werken met condenswaterrecuperatie. Het wordt gebruikt in de volgende toepassingen: Smering van cilinders van stoommachines met oververhitte stoom.
Stoommachines gebruiken de kracht van stoom om machines te laten werken. De eerste bruikbare stoommachines werden eind 1600 uitgevonden. Ze werden jarenlang gebruikt om treinen, auto's, schepen en andere machines aan te drijven. Stoommachines speelden een belangrijke rol in de Industriële Revolutie.
Vul het reservoir van jouw kledingstomer met kraanwater. Voeg hier geen parfums aan toe, dit kan jouw apparaat beschadigen. Tip: Mocht het water in jouw regio erg hard zijn, kun je er ook voor kiezen om gedemineraliseerd water te gebruiken. Zo voorkom je kalkaanslag in de stomer.
De eerste stoomlocomotief is ontworpen door de Britse uitvinder Richard Trevithick en wordt in 1804 in gebruik genomen bij een ijzermijn in Wales. Deze 'vader van de spoorlijn' ontwerpt een trein (zonder naam) die ongeveer acht kilometer per uur rijdt.
Zulke pompen werden toegepast om (steenkool)mijnen droog te houden en om grondwater op te pompen voor de drinkwaterbereiding. Later werd de stoommachine ook gebruikt om allerlei machines in de industrie aan te drijven: bij voorbeeld spinmachines en weefmachines in de textielindustrie.
Het eerste patent op een stoommachine werd op 2 juli 1698 verleend aan de Engelse uitvinder Thomas Savery. Zijn Engine to Raise Water by Fire was bedoeld om water uit mijnen te pompen, zodat mijnwerkers dieper konden graven en geen natte voeten kregen.
Zijn machine werkt zo: stoom uit de ketel duwt de zuiger omhoog zodat er beweging ontstaat. Als de zuiger op zijn hoogste punt is spuit er een klein straaltje water in de cilinder. Hierdoor verandert de stoom weer in water, en ontstaat er onderdruk. Die onderdruk zorgt ervoor dat de zuiger weer naar beneden zakt.
Het tanksysteem waarin de stoom wordt gecreëerd, wordt een boiler genoemd. De stoom wordt vervolgens in een heel kleine ruimte geperst en in een metalen staaf, een zuiger, gedwongen. De stoom duwt zo krachtig dat het deze zuigers, die verbonden zijn met de wielen van de trein, daadwerkelijk beweegt.
Het voor bezoekers ingezette materieel zijn allemaal echte stoomtreinen, die voorheen in de industrie in gebruik waren en door de Efteling zijn opgekocht en aangepast.
Een stoommachine die is ontworpen om transport aan te drijven, bestaat uit een ketel, schuifklep, zuiger en cilinder, stoomreservoir en aandrijfwiel. De ketel verwarmt water om het van vloeistof naar gas te transformeren . Meestal produceert het verbranden van kolen of brandhout in de ketel deze warmte.
Als brandstof wordt vooral steenkool gebruikt, maar soms ook stookolie en hout. Bij grotere kolengestookte stoomlocomotieven gebeurt de aanvoer van brandstof automatisch, door middel van een schroef van Archimedes, die door een eigen kleine stoommachine aangedreven wordt.
Door de stoom onder hoge druk op te wekken, en in de turbine te laten expanderen tot de gewenste druk, wordt de elektriciteit als 'bijproduct' opgewekt. Het elektrisch rendement is vaak laag (10 – 15%), maar het thermische rendement bedraagt nog eens 60 – 70%.
Uit onderzoek blijkt dat historische stoom als geheel (inclusief tractiemotoren, klassieke maritieme en stationaire stoom) een zeer lage impact op het milieu heeft.
Thuis zelf jouw kleding stomen
En ben je benieuwd welke kleding je kunt stomen? Als het gaat om het opfrissen van jouw kleding kun je in principe alle kleding stomen. Dat geldt ook voor strijken, behalve voor kleding die je niet mag strijken (of binnenstebuiten moet strijken).
Het eerste experiment dateerde van 1787, terwijl de eerste, bruikbare stoommachine reeds in 1712 in Engeland was gebouwd.